FietsenvoorBurkina.reismee.nl

De grens, een oefening in geduld

De grens van Marokko gaat dicht tussen 18.00 uur en 9.00 uur. We kunnen dus uitslapen tot half acht in ons hotel vlak vóór de grens, want we kunnen er toch niet eerder door. Helaas is mijn nachtrust wat verstoord door snurkende kamergenoten en een lekkende kraan. Maar dat hoort allemaal bij deze tocht, en ik snurk zelf ook, dus daar zeur ik verder niet over. We ontbijten in een rumoerige eetzaal, maar met vers brood en lekkere koffie. Zoals we gewend zijn, deelt Johan kaartjes ter overdenking uit, want het is zondag.
De avond tevoren hebben we de Nissan alvast in de rij gezet, en dat is maar goed ook. Maar nu staat er ook een rij van een stuk of vijftien vrachtwagens náást. Om kwart voor negen komt er wat beweging, dus we gaan ook in de rij staan, de fietsers ernaast, en de Nissan houdt even in om de truck ertussen te laten. Fred probeert een vrachtwagen tegen te houden, maar die rijdt doodleuk zijn fiets omver.

Iedereen moet naar het eerste loket om zijn paspoort te laten zien en een formulier in te leveren; wij hadden dat gisteravond al gehaald en ingevuld. Maar het gordijntje is nog dicht, pas om half tien begint de controle. Dan staan er al enkele tientallen mensen. Het systeem is dat iedereen zijn paspoort netjes op volgorde op de vensterbank legt. Maar wonderlijk genoeg groeit toch het voorste stapeltje! Na een tijdje wachten is ons stapeltje aan de beurt, en mag ik uitleggen wie fietsers, wie begeleiders en wie chauffeurs zijn. Alles wordt op ons overzicht netjes bijgeschreven. Tegen half elf zijn de fietsers erdoorheen. Dan volgt de douane, de fietstassen moeten open en Martha moet twee keer laten zien dat er echt brood in haar lunchtrommeltje zit.

Ondertussen worden de papieren van de voertuigen nagekeken en wordt de truck op verdachte inhoud gescand. En ja hoor, een verdacht wit vlekje! Zeil eraf, en het blijkt onze moker te zijn. Gelukkig wordt die niet in beslag genomen en mogen truck en Nissan naar de volgende controle. Dat is die van de kentekenbewijzen ('carte gris'). Ook daar wordt weer alles opgeschreven en moet weer het een en ander toegelicht worden in het kantoortje. Omdat ik een beetje Frans spreek, heb ik het dus druk vandaag. De beambten vragen openlijk om bier of whisky.
Omdat ze ons als groep willen laten vertrekken moeten de fietsers ook wachten. Op een gegeven moment zien we de ober van het hotel van vannacht, en bestellen we koffie, die een kwartiertje later keurig in bekertjes wordt gebracht. Wel tegen een dubbele prijs, maar daar moet hij dan ook een heel eind voor lopen. Tenslotte mogen we even na twaalven, tussen twee vervaarlijk uitziende soldaten met stenguns door, Marokko uit en het niemandsland in. Oei, alleen al het verlaten van Marokko kostte dus ruim drie uur!

Dan het niemandsland in. De asfaltweg houdt op en we moeten over een piste, dat wil zeggen nu eens kale rots, dan weer mul zand, dus lopen. Er liggen veel autowrakken in het rond. We waren gewaarschuwd, niet van de piste af te wijken in verband met de landmijnen die hier overal zouden liggen. Maar de voorzienigheid heeft gezorgd voor een kudde dromedarissen die hier vrolijk rondstappen, dus met het mijnengevaar zal het wel meevallen.

Na een kleine vier kilometer arriveren we bij de Mauritaanse grens. Het ritueel is nu wel wat bekend. De dertien paspoorten worden weer door een militair geklede beambte overgeschreven. Ik mag de beroepen noemen, want die staan niet op onze lijst. De beambte meldt zonder mij aan te kijken, dat hij een cadeau wil. Na geen reactie meldt hij drie paspoorten verder, dat hij een broek nodig heeft zoals ik aan heb. Weer drie paspoorten verder wil hij een fiets van ons kopen. Maar ik geef geen sjoege en ondertussen gaat hij wel door, en op een gegeven moment is de lijst klaar. Daarna volgt de douane, en tenslotte de controle van autopapieren en de chauffeurs.
Ondertussen hebben de wachtende fietsers zich de geldwisselaars en hotelronselaars van het lijf moeten houden: 'Nee, we hebben al een hotel.' ' Welke dan?' 'Chez Momo' (om een visum voor Mauritanië te krijgen heb je een hotelreservering nodig, vandaar) 'Oh, ik ben zijn neef, ik zal hem even bellen.' En een kwartiertje later stapt er een zwart persoon in oranje shirtje (en daaronder een T-shirt van Parijs-Dakar, dat hij vol trots laat zien) op ons af en stelt zich voor als Momo. Hij heeft een mailtje van mij in zijn hand, dus hij is het echt, we worden niet genept.

Even na tweeën zijn we door alle grenscontroles heen. Maar van de begeleiders, die door de Nederlandse ambassade zouden zijn geregeld, en om 11 uur klaar zouden staan, geen spoor ! Momo rijdt met ons mee in de Nissan om de weg te wijzen. Hij blijkt heel handig in het smoezen bij de politiecontroles onderweg, we zijn blij dat hij er is! De fietsers hebben ondertussen een stevige trap aan de laatste 50 km, want het is flink gaan waaien, en we moeten er recht tegenin. We zagen al een tijdje een donkere lucht aankomen, en het begint nog een beetje te spetteren ook.

In Nouadhibou blijkt, dat we niet alleen in een ander land, maar bijna ook in een andere wereld zijn gekomen, dit is echt Afrika! Brede stroken zand tussen de asfaltweg en de huizen, waar allerlei bedrijvigheid heerst, en geiten en ezels rondscharrelen, veel ezelkarretjes op de weg, en een chaotisch verkeer. De mensen zijn hier veel zwarter dan tot nu toe. Een geit wordt eventjes vlug in een achterbak gekieperd. We kijken onze ogen uit.

Om kwart voor vijf zijn we bij auberge Sahara. We worden ontvangen in lekkere stoelen op het terras met heerlijk koude blikjes fris en popcorn. 's Avonds maakt mevrouw Momo een verrukkelijke maaltijd voor ons klaar van grote gamba's, rijst en saus.

Bart

Ruud L.

Haha, Bart, denk je dat deze cursus "onthaasting"ook z'n invloed zal hebben als jullie weer terug zijn in Nederland? Of gaan jullie er straks weer met de nodige vaart tegenaan?

Spannend hoor, zo'n douaneverhaal! Tja, geef ze eens ongelijk, dat ze van alles proberen te bemachtigen. We zijn toch ook allemaal een stelletje rijke buitenlanders in hun ogen?

Siem

Hoi Bart , Je komt rare vogels tegen bij de grens overgangen . Maar wat een leuk verhaal weer , Het is toch een heel andere wereld , wat een verschil met de Europa landen die wij tegen gekomen zijn .Maar wel een lekkere zandbak om in te kunnen spelen zo te zien op de foto,s .We genieten trouwens van alle verhalen , foto,s en video,s die er binnen komen
Groetje van iedereen ....aan iedereen .

trees Ossebaar

Prachtig verhaal, wat een andere wereld daar.
En zo opvallend dat de mensen daar een stuk zwarter zijn als in Marokko. Volgens mij hebben jullie een overgetelijke trip. En wij ook, want we worden verwend met iedere dag een nieuw verhaal en leuke foto's en video's. Ga zo door en geniet ondertussen van al het nieuws wat jullie meemaken.

Henny

Petje af, vrouwen en mannen. Ik heb veel respect voor alles wat jullie doen. Het is heel erg leuk om de weblog telkens weer te lezen. Voor mij gevoel fiets ik ook een beetje mee. In ieder geval leef ik erg mee met jullie.
Het is wel erg gaaf de truck met aan beide zijden het logo van mijn kleine bedrijfje te zien op de foto in Nouadhibou in Mauretanië.
Van Fred, zoals ik hem ken tenminste, viel het me wel een beetje tegen, dat het hem niet eens lukte een vrachtwagen tegen te houden met zijn fiets. In onze groep zijn we dat anders gewend.
Veel succes verder en nog vele mooie momenten gewenst op jullie verdere tocht.

MIRABELLA

EEN PAAR KM VERDER EN DAN AL ZOVEEL VERSCHIL KWA LANDSCHAP EN MENSEN. ERG GRAPPIG.

INDERDAAD EEN GROTE ZANDBAK OM IN TE SPELEN. ALLEEN ZAL IK MIJN KIND ER NIET ALLEEN IN LATEN SPELEN. VERDWALEN IS NAMELIJK ERG GEMAKKELIJK, OOK VOOR VOLWASSENEN.

WAT EEN GEDULT DAAR AAN DE GRENS. MOET ER NIET AAN DENKEN ZOLANG IN DE RIJ TE MOETEN STAAN.

VEEL PLEZIER MET AL DE VERANDERINGEN. HET ETEN ZAG ER WEER SMAKELIJK UIT.

GROET UIT SPANJE.

jos en marjan zomerdijk

Wat een leuke verhalen, we zien het als een feuilleton. Het wordt nu weer spannend voor jullie. Kijk goed uit en wees voorzichtig, we vinden het spannend genoeg zo hoor!!! En vertel eens over zo'n kaart van Johan wat er zoal op staat Ook voor de lezers is dit natuurlijk leuk. Succes verder

nelleke

Beste Kees, Trudi, Joyce, Ben, Bart, Dielof, Rolf, Martha, José, Alice, Herman, Fred, Gerie, Trudi, Marjan, Addy, Adema, Floor, en vooral Johan.

Het was fijn om gisteravond te horen dat jullie weer op weg zijn gegaan.
Een grote, nieuwe, groep op weg naar Burkina.Dat zal nog wel even tijd vragen om op elkaar in gespeeld te zijn.
Het laatste deel van de tocht, met weer ander landschap, weersomstandigheden en vooral de mensen die jullie tegenkomen. Heel donker, zoals Bart in zijn verhaal vertelt en zoals de foto's laten zien.

Lieve mensen succes, wees voorzichtig, maar geniet vooral van jullie op weg zijn.

Joke Kuijs

Jullie fietstocht is één groot avonturenboek. Is het een idee om het in boekvorm uit te geven? Ik lees het iedere keer weer gretig. Wat een schrijverstalent hebben jullie allen. Dat wordt eind november behoorlijk afkicken. Intussen gaat het leven in Limmen door. Er wordt hard gewerkt aan de kerkenveiling. We kunnen op het secretariaat niet meer in de kasten komen op de computerafdeling. De hele hoek staat vol met sterke drank. Gerie, we zullen je missen op ons koor. Ik hoop spoedig iets van je te horen. Succes maar weer voor iedereen.

aad

Beste fietssterren,
Jullie zijn aan het laatste deel van de tocht begonnen en ik wens jullie nog ontzettend veel plezier en kracht toe die nodig is op deze reis en natuurlijk aan Geertje het meest.
Het zal voor de nieuwe groep wennen zijn om direct in die Afrikaanse sfeer te raken en ook het dagelijks ritme van vroeg op,eten, fietsen ,drinken en weer slapen, op te pakken.Maar dat redden jullie met elkaar,want de groep is hecht en heeft wat voor elkaar over als ik dat zo allemaal hoor.
Geniet van alles en ook van elkaar, dan doen wij dat ook op afstand van die mooie verhalen van jullie.
Het verhaal van Johan (verhaal achter verhaal)vond ik heel mooi en kwam me bekend voor met name bij die mooie reis die ik had met Johan in Egypte-Jordanie in mei.
Willen luisteren en aandacht geven naar elkaar toe ,was een sterk punt waar nog menigeen aan kan werken
Dat komt in deze groep helemaal goed ,.
Nogmaals succes en veel liefs aan Geer.

Zr.Alfonsa Hes

Ik wens jullie heel veel sterkte en nog een goede reis, ik ben een medezuster van Johan zijn tante en wij bidden voor jullie en leven mee. Zr. Alfonsa en Zr.Theodora Dierkes

Renee

Wat een leuk verhaal weer.Pas maar goed op jullie spullen want voor je het weet heb je niks meer aan je lijf .Hou goede moed en goede reis .Groetjes Renee

Sytske de Wit

Lieve Allemaal,

Fijn dat ( bijna...) iedereen weer bij elkaar is.
Fijn ook dat Addy weer mee fietst.
Leuk om verhalen te lezen, foto's te zien, MAAR je zoekt toch altijd naar je liefje op de foto's......
Het zou leuk zijn om van iedereen af en toe een foto te zien.
Fred, is je fiets nog heel??????????
Veel plezier in het echte Afrika en GENIETEN !!!!!

Liefs Sytske