FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Officiele opening van het laslokaal

20 november
Rustig wakker worden in een hotel met zwembad, die om 7 uur open gaat dus .............
Wat een luxe een kamer voor mij alleen, al m'n spullen liggen gespreid in de kamer, uitzoeken wat laat ik achter en wat neem ik mee terug naar huis. Naar huis, hoe zal dat gaan ? Hoe zal het straks voelen?
Maar nog even een terug blik over iets wat een gast van ons een paar dagen geleden heeft vastgelegd op een gevoelige plaat. Er was een foto gemaakt van wat we achter lieten op onze campplaats. Het is geen fraaie foto. De plaatselijke bevolking zocht onze vuilnis zakken na, maar laat de rest liggen, dit gebeurde de laatste 14 dagen, nu achteraf gezien hadden we het beter kunnen verbranden.

Om kwart voor 9 met z'n alle richting het Zoodo complex voor de officiële opening van het Las lokaal wat de naam zal dragen van Co Kerssens. We werden verzocht om onder een grote party tent plaats te nemen. Er was een leuke Afrikaanse band aan het spelen en de dankbare toe spraken voor wat we gepresteerd hebben. Namens ons deden Bart en Adema het woord.
De cheque van 90.000 euro werd overhandigd, de foto van Co op z'n fiets werd gegeven om op te hangen in het scholen complex. De voetbaltenues , de ballen, de zwerfkast + kabels voor de las opleiding. We kregen zelf ook mooie cadeau, een T-shirt met vriendschap Burkina / Holland er op, een traditionele hoed voor mensen die op het land werken, een mooie ketting en een bronzen beeldje, heel mooi, vooral als je al enige tijd hier naar op zoek ben.
Toen kwam het emotionele moment het door knippen van het lint voor het Co Kerssens laslokaal. Hopelijk dat vele leerlingen hier het lassen goed onder de knie krijgen en een diploma bemachtigen. Daarna werden we verrast op vlees spiesjes en drinken.
Onderweg terug naar het hotel nog bij een in aanbouw zijnde watertoren wezen kijken die in aanbouw was, onderdeel van een eigen groot water en rioleringssysteem. Bij het hotel aan gekomen even de cadeaus opgeruimd en daarna bij de Kaaiman even verderop , heerlijk omelet met patat gegeten van zoete aardappels. Daarna ging in proberen of ik geld kon pinnen, nou mooi niet.
Om even over 3 naar het kantoor van de DSF, daar werden we verrast met lekkere koffie, thee .........en speculaas, taai taai, moppen en schuimpjes en dat op 20 nov. Midden in Burkina Faso bij een temperatuur van boven de 30 graden, geweldig toch.
Daarna naar het hoofd van het district waaronder 4 provincies vallen en één daarvan is Yatenga het deel waar in we nu zijn. Deze gezellige man gaf ons uitleg over de nieuwe ontwikkelingen om erosie tegen te gaan doormiddel van bomen te planten en de mensen te leren omgaan met een andere vorm van brandstof, zodat er minder bomen gekapt hoeven te worden om te verbranden.
Buiten gekomen reed hij nog even een rondje op Adema's fiets. ‘s Avonds te gast bij de DSF.
De schapen en kippen , die we eerder cadeau hadden gekregen waren een onderdeel van deze maaltijd. Heerlijk om je te laten verwennen, niet te helpen bij het koken en afwassen of Bidons schoon maken wat we om de paar dagen deden, ook hebben we daar nog gedanst op Engels talige muziek,

Floor, Adema en Dielof gingen als eerste weg, die willen morgen de laatste 180 km op de fiets afleggen .de andere gaan per auto/busje en de bagage naar de hoofdstad.

Alle lieve lezers van deze mooie aardbol, moge het jullie goed gaan.
Groeten Martha

Paul de D

Heb geweldig genoten van jullie enorme prestatie en het uiteindelijke doel . Hopelijk kunnen de mensen in dat verre land tot in lengte van dagen profiteren van jullie inbreng .

Ruud L.

Dat was nog een verrassende toegift op al jullie verhalen.

Waar ik nog erg benieuwd naar ben: Zijn jullie allemaal weer een beetje geacclimatiseerd? Het was wel een bruuske overgang, zeker wat temperatuur betreft! Heeft iedereen z'n dagelijks leven weer makkelijk kunnen oppakken? Of was er het grore zwarte gat?