FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Terug naar Burkina

Precies vijftien maanden na de aankomst van de fietsers, stonden nu Berdien, Marit, Wim, Inge Yvonne en ikzelf, Johan Olling, weer op Onderwijscomplex Zoodo in Burkina Faso.

Wie had dat gedacht. Het toeval wou dat jongeren in Limmen zoveel gehoord hadden over Burkina Faso, dat ze zelf een kijkje wilden nemen. Yvonne en ik hadden afgesproken dat als er vier zouden gaan, de reis door zou gaan. Dit alles in de krokusvakantie. En zo geschiedde.

En wat een reis is het geworden!

Naast de gezelligheid en de openhartige reacties van de jongeren, vielen we met onze neus in de boter als het ging om vooruitgang op onderwijscomplex Zoodo. We hebben met eigen ogen kunnen zien wat met het geld van Fietsen voor Burkina is gedaan: de lasschool in vol bedrijf, de schoolkantine die naar volle tevredenheid werkt, het gebouw voor de schooladministratie met vergaderruimte voor de leraren, de verpleegpost. Maar wat vooral in het oog sprong was de nieuwbouw voor theorielokalen, de computerzaal en bibliotheek. Het leek alsof ze op ons gewacht hadden, want wij mochten de computers als eerste in gebruik nemen en hebben ook geholpen om de eerste boeken in de schappen van de bibliotheek neer te leggen.

Het waren toch al bijzondere dagen, want ook mochten wij mee naar de buitenposten waar, in verband met de voedselcrisis, graan, rijst en olie, werd afgegeven aan de scholen en alfabetiseringscentra. En je raadt het nooit, dat gebeurde met de truck die ons als fietsers tot een thuis was geweest. Vooral het bezoek aan deze buitenposten liet ons zien hoe belangrijk het werk van WOL en DSF is. Er is daar zo veel behoefte aan onderwijs. Niet alleen aan kinderen, maar ook aan vrouwen. Het is allemaal heel primitief, gewoon soms in de schaduw onder een boom. Maar de wil van moeders om te leren lezen en schrijven raakt je diep. Moeders kunnen dit doen omdat er ook voor een crèche is gezorgd, gebouwd van cementzakken. Prachtig om die ukkies met hun grote ogen je aan te zien kijken.

Wat deze reis en de jongeren vooral ook goed deed, was dat de voorbereidde lesprogramma's voor de verschillende scholen met open armen werden ontvangen. Berdien en Inge waren ook zo enthousiast dat ze toegezegd hebben in de toekomst naar meer lesmateriaal te zoeken.

Voor mijzelf heeft deze reis mij nog meer betrokken gemaakt bij het werk van WOL en DSF. Ik heb contacten mogen leggen met verschillende kerken in Ouahigouya, zelfs de bisschop bezocht. We gaan proberen de Vastenactie voor de komende jaren te koppelen aan het werk van DSF voor onderwijs in Burkina Faso.

Een heel voldaan gevoel, dat werd versterkt doordat ik werd benoemd tot ambassadeur van DSF. Ik voel me nu ook deel van de DSF familie. Wij bedanken vooral Salif Sodré en alle andere medewerkers van DSF en vooral Yvonne, die zo'n belangrijke brugfunctie vervult tussen WOL en DSF, Limmen en Burkina Faso.

Johan Olling

Mia Ploegaert

Leuk om te zien en te lezen hoe jullie het in Burkina Faso hebben gehad.
Bedankt voor het bericht.
Ik ben blij dat ze zoveel vooruitgang hebben geboekt.
Hopelijk houdt de droogte niet te lang aan.
Groetjes Mia

Jola Bakker

Wat ben ik trots op mijn meiden.
Ze zijn vol verhalen en hebben heel veel mee gemaakt.
Leuk ook dit stukje geschreven met de foto's erbij.

Rina Ploegaert

Hartelijk dank voor deze vorm van de wekelijkse nieuwsbrief.
Mooi om te zien dat de groep jongeren zo betrokken was.
Wat een goed idee om lesprogramma's te verzamelen.
In welke taal worden de lessen gegeven? Misschien zijn er anders in de omgeving wel scholen die met niet meer gebruikte methodes een bijdrage kunnen leveren.
Ook heel goed om te zien dat er daadwerkelijk goed werk wordt geleverd in Burkino Faso.
Ik wens hen heel veel succes toe.

alfonsahes@versatel.nl

Wat geweldig dat u met een paar terug gegaan bent om te kijken hoe alles is gegaan geweldig Het zal best mooi geweest zijn om te zien wat er geworden is. Veel succes met alles een meelevende groet van mij Zr. Alfonsa Hes

Martha v.d. Steen

het geeft gelijk een nog beter gevoel, als je deze positieve berichten lees. Ja onze Fietstocht heeft veel moois gebracht en zo te zien niet alleen voor ons zelf. gr Martha

José de Jong

Mooi verhaal Johan.
Het is goed om te lezen dat er echt een vervolg is gekomen op onze "overhandiging" van het Burkina-geld. Het zal er voor de bewoners van Burkina niet gemakkelijk op zijn geworden, nadat ook vanuit Nederland allerlei subsidies stop zijn gezet.
Ik wens de WOL dan ook veel succes met het genereren van geld om nog vele jaren de relatie met Burkina waardevol te kunnen onderhouden.
Met vriendelijke groet,
José de Jong

Cheryl van Kempen

Erg leuk om weer een update te lezen en te horen en zien wat er gebeurd is na de fietstocht. Erg inspirerend. Ga zo door!

rolf hoekstra

Hoi Johan Yvonne e.a.

Moet weer een bijzondere ervaring voor jou zijn geweest Johan. Fijn om te zien dat er zoveel vooruitgang gemaakt is. Foto's roepen veel mooie herinneringen op. Hoop voor bewoners Burkina dat de regen niet te lang op zich zal laten wachten.