FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Vanuit begeleiderperspectief

Als je de verslagen van de fietsers leest, dan lijkt alles van een leien dakje te gaan. Als begeleiders ervaren we dat het in de praktijk toch anders loopt dan verwacht.

Daarom even een kleine terugblik over de afgelopen dagen van zaken die zomaar anders kunnen gaan.

Communicatie:

Bij het vertrek uit Limmen, na het ererondje door het dorp, was ik aan het eind van de Kerkweg (dus amper 200 meter onderweg) de truck al kwijt. De terreinwagen maar even langs de weg geparkeerd, na 5 minuten nog steeds geen truck. Geen probleem want voor onze monstertocht zijn we uiteraard rijkelijk voorzien van communicatie apparatuur, dus even de truck oproepen via de portofoon. Helaas geen enkele reactie. Vervolgens contact met Ben gezocht via de GSM, maar ik kreeg de voicemail. Dus maar weer terug naar het startpunt bij de kerk. Hier aangekomen bleek de truck net weer vertrokken. De oorzaak van het oponthoud was dat we een reservefiets waren vergeten op te laden.

Voorbij Uitgeest had ik weer aansluiting met de truck. Even een primitieve vorm van communicatie toepassen (gebarentaal en zwaaien met de portofoon) en jawel de boodschap kwam over. Echter nog steeds geen contact via de portofoon. Aangekomen bij het pontje in Velsen bleek de portofoon van de truck nog uit te staan. Even een korte instructie en het was weer geregeld. Aan Ben verteld dat ik hem via zijn GSM niet kon bereiken. Bleek Ben geen GSM mee te hebben! Maar wie kwamen daar 's avonds na het eten op de camping in Lage Zwaluwe tot onze grote verrassing aan: de broer van Ben samen met Wils en de GSM. Ben had mij niet verteld dat hij hem vergeten was, alleen heb ik zelf dus geen GSM bij me!

Camping Lage Zwaluwe, de eerste overnachting

Bij aankomst werden we ontvangen door de schoonzoon van de beheerder, hij had een mooie plek voor ons maar daar stond wel een caravan. Dit was geen probleem want de eigenaar was er toch nooit in het weekend.

Dus wij de truck op een afstand van 3 meter parallel aan de caravan geparkeerd zodat de fietsers nog net voldoende ruimte hadden om hun bagage uit de truck te kunnen halen. Nadat we ons complete kamp hadden opgeslagen arriveerde de buurman. Hij was uiteraard niet blij met ons kamp, hij kwam tenslotte voor zijn rust en nu had hij een campement met 18 man/vrouw pal voor zijn caravan.

Tijdens het bereiden van de maaltijd joeg onze kok Trudi nog een poes weg die rond onze etenswaren rondhing. Dit bleek de poes van de buurman en hierdoor ontstond er nog een flinke woordenwisseling.

De volgende ochtend voor het vertrek heb ik nog een praatje met de buurman gemaakt en excuses aangeboden voor de overlast.

Na het starten van de truck werden de remmen niet vrijgegeven. We hadden onvoldoende luchtdruk. (Ben had wat luchtbedden opgeblazen). Hierdoor stonden we met de truck nog 5 minuten lucht te pompen en dit met onze dikke uitlaat recht voor de geopende caravandeur van de buurman. Ik zat op hete kolen en het kon mij niet snel genoeg gaan, want ik verwachte elk moment weer een boze buurman. Trudi zat er, na de woordenwisseling van de dag ervoor, iets anders in en zei: ‘Geef maar een flinke dot gas!' De buurman heb ik gelukkig niet uit de caravan zien komen. Ik hoop maar dat hij niet bedwelmd is geraakt door de volle laag uitlaatgassen in zijn caravan.

Slaapplaatsen of voorraadkast?

We hebben voor noodgevallen twee slaapplaatsen in de truck. Nu had ik voor mezelf bedacht dat ik als chauffeur/begeleider (ivm alle waardevolle spullen in de truck) wel achter in de truck kon slapen. Maar nadat alles was ingeladen was de truck tot de nok toe vol, inclusief de slaapplaatsen.

De fietsers hadden zich met hun persoonlijke bagage keurig aan het toegewezen volume gehouden. Hoe kwamen we dan aan die grote hoeveelheid? Het is eigenlijk teveel om op te noemen: De EHBO groep heeft heel veel nuttige spullen mee, waar onder een grote hoeveelheid luiers voor het geval dat men aan de diarree raakt. Trudi M. heeft ruim 30 kilo Beemsterkaas voor onderweg gesponsord gekregen. Dat is al een hele kast vol. Gelukkig is het vacuüm verpakt. Martha heeft voor de fietsers dozen vol met Gatorade sportdrank gesponsord gekregen. Verder hebben we van Joop Koppes een enorme doos met 320 eieren meegekregen. En zo kan ik nog wel even doorgaan, we moeten dus nog flink eten voordat er slaapruimte achter in de truck beschikbaar komt.

Camping Saméon, 3e overnachting:

Hier aangekomen bleek dat bij het boeken was aangegeven dat we met 2 auto's zouden komen (bij het boeken iets verzwegen?). Er was dus niet op de truck gerekend, en eerlijk gezegd was de camping er ook niet op berekend.

De beheerster moest even slikken maar we mochten uiteindelijk toch met de truck de camping op. Ze ging ons voor maar uiteindelijk liepen we toch vast door de krappe paden met overhangende bomen. Dus moest Ben de truck weer voorzichtig achteruit terug manoeuvreren. Vervolgens kregen we plek praktisch op de jeu de boules baan toegewezen, wat ook weer heel wat manoeuvreerwerk kostte. Op het moment dat we de luifel wilden monteren, bleek dat de truck verkeerd om stond. Weer aan het manoeuvreren en na een kwartier stond de truck eindelijk goed gepositioneerd.

24 augustus, de vierde fietsdag

Bij de lunchstop in Vermand bleek een van de reserve fietsen boven op het imperiaal losgekomen te zijn en vlak te liggen. De bevestiging van de voorvork op het imperiaal bleek losgekomen.

Aangekomen bij de camping in Berny-Rivière werden we in eerste instantie botweg geweigerd. Men wist wel van de boeking maar ze hadden de boeking niet geaccepteerd. Dit was bij ons nooit doorgekomen.

Volgens het campingbeleid worden er geen groepen toegelaten i.v.m. mogelijke overlast. Ook kon de truck de camping niet op. Hij was te groot en daardoor te veel risico. Het had de dagen ervoor veel geregend. Bij navraag bleken ook andere campings geen optie. Na een lange discussie met een andere (oudere) campingmedewerker mochten we wel de tentjes opzetten maar de truck moesten we op de parkeerplaats voor de poort parkeren. Eerst op een golfkarretje de kampeerplek voor de tentjes bekeken. Dit was op een flinke afstand van de poort, dus dat zou het nodige sjouwwerk opleveren. We kregen een aanbod om de bagage dan maar op de golfkar te vervoeren. Later mochten we toch met de truck de camping op en in de buurt van de tenten de spullen uitladen. Daarna moest de truck weer van de camping af, etc, etc. Dus we kwamen steeds een stapje verder en uiteindelijk staat de truck nu netjes bij de tentjes op het verhard pad.

Dit was een beknopte selectie van een paar zaken waar wij als begeleiders de afgelopen dagen mee te maken hebben gehad. Het maakt het ook voor ons tot een heel uitdagend avontuur!

Kees

Louis Beemsterboer

Beste Burkina fietsers,

Iedere dag, het 1e wat ik doe is de weblog openen. Niet alleen de reacties zijn plezierig en interessant om te lezen maar vooral het verloop van de rit. Dat fietsers de rit anders beleven dan de begeleiders moge duidelijk zijn uit het stuk van Kees. Erg goed dat Kees dit geschreven heeft. Het geeft een heldere blik op de praktijk. En dan zo dicht bij huis al geen contact meer. De verwikkelingen op de campings is ook zo iets. Het zal je maar gebeuren dat je met de hele groep en 2 auto's aankomt en dat men simpelweg zegt je niet te willen ontvangen. Je zult maar plm. 130-150km in de benen hebben. Gelukkig goed opgelost.
Nogmaals wij, Ria en ik, spellen de verslagen, genieten van elke bijzonderheid, kijken meerdere keren per dag naar: zie onze afgelegde route (geweldige uitvinding) en wensen jullie vooral veel plezier en sterkte toe tijdens de tocht. Laat je niet kisten door de wind en hopelijk geen regen. Bon voyage!!!

liesbeth en marieke zomerdijk

leuk hoor om jullie zo te volgen wij wensen jullie weer veel fiets plezier.en wij blijven jullie volgen op deze bijzondere tocht.wij zijn onder de indruk wat jullie aan gaan helemaal top. groetjes voor allemaal en kees leuk geschreven je zussen.

Joke Kortekaas

Moedige fietsers, Ik keek vanavond voor het eerst op jullie site, (ben niet zo vlot met computers) maar heb me nu voorgenomen om het vaker te doen, want het is ontzettend leuk om jullie belevenissen te lezen. Dat jullie ook nog de tijd nemen om dat op de site te zetten!!!! Goed hoor.
Wat was ik blij, dat ik zaterdag om half acht op de fiets gestapt was en tegen de wind in naar Limmen gefietst was om jullie te zien vertrekken. Ik vond de bijeenkomst indrukwekkend en ontroerend. Ik heb op de hoek van de Kennemerstraatweg staan kijken tot jullie uit het zicht verdwenen waren. Daar stond dus ook de auto, waarvan ik net las, dat hij geen contact met de vrachtwagen kon krijgen. Ik wens jullie voor morgen weer een mooie fietsdag toe en hou vol!!!
Groet, Joke.

Ingrid en Arnold Hageman

Zo zie je maar weer dat het geen gemakkelijk avontuur is. Wat weer een mooi verhaal, we kijken uit naar nog veel meer mooie verhalen van deze uitdaging.... Heel veel succes voor alle fietsers en begeleiders!!!

Groetjes,
Ingrid en Arnold Hageman
Koedijk

Jan Mosk

Een paar keer per dag vaste prik: even kijken waar jullie zitten, mijn collega's weten het ondertussen ook al. Het is te hopen dat het weer bij jullie beter is dan hier, harde wind en regelmatig veel regen. Volgens het verhaal van Kees gebeurt er op de achtergrond meer dan we uit de dagverslagen kunnen lezen, ik hoop dat de verslagen van de begeleiding ook doorgaan. Het laat zien dat er meer is dan fietsen alleen. Ook bewondering voor de begeleiders, naast die voor de fietsers.
Veel plezier en succes toegewenst!
Jan Mosk

Carly de Wit

Lieve paps en andere fietsers,
iedere dag weer een paar (tientallen) kilometers dichter bij Burkia Faso. Zo te lezen hebben jullie al heel wat meegemaakt. Vind het erg leuk om de verhalen te lezen, in gedachte fiets ik dan even met jullie mee..... s'amuser La France.....
Liefs,
Carly de Wit

Dagmar, Walter en Christopher

Hallo allemaal.
Wij zaten het verhaal te lezen, en wat een pech toch weer.
Wij hopen voor jullie dat er niet nog meer pech komt en dat jullie voolop kunnen genieten van de tocht.
Wij willen jullie vanuit het zeer natte Nederland heel veel succes toe wensen, wij zijn trots op jullie.
En de weblog blijven wij goed in de gaten houden.

En tot slot een boodschap voor Rolf.
Christopher heeft de krant waar je op staat op school gehangen, en zegt tegen iedereen, Dis is mijn Opa.
En daar is hij maar wat trots op.

Dagmar, Walter en Christopher

Jan Boelen

Ik ben net terug van vakantie en heb vandaag voor het eerst jullie weblog gelezen met de verhalen van de eerste dagen. De sfeer en de dingen die nog niet kloppen zijn herkenbaar van onze reis naar Ghana. Maar ook vooral het enthousiasme. Hou dat vooral vast. Ik wens jullie heel veel succes en vooral plezier met jullie tocht en ..... de (dag)ploegleiders sterkte toegewenst.
Jan Boelen - Hurdegaryp

Baukje de Jong

Burkina fietsers
Wat was het Zaterdag een emotinele dienst kreeg een brok in de keel. Keek in de ogen van de achter blijvers
En alles kwam weer langs
Tot nu toe gaat het priema . hou dit vast kanjers
Groet Baukje

Marloes

Leuk verhaal pap!
Ik heb ook een leuk nieuwtje: ik ben toegelaten tot aardwetenschappen!!