FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Familie is meer dan alles

Verslag van zondag 21 november 2010: verkiezingen in Burkina Faso

Verplaatsing van Ouahigouya naar Ouagadougou.

FAMILIE IS MEER DAN ALLES

Adama (onze gastheer, gids, tolk en fietsmaat tijdens het Afrika-gedeelte van onze fietstocht) heeft bij zijn geboorte van zijn ouders eigenlijk een andere naam meegekregen. De naam: ‘Rogmijidboumbou', wat betekent: ‘Familie is meer dan alles'. Op onze reis en vooral tijdens onze bezoeken aan Bobo en Toba hebben we met de familie van Adama en de betekenis ervan kennis mogen maken. In zijn geboortedorp Toba bezochten we het huis waar hij geboren is. Toen werd ons ook duidelijk hoe hij zijn jeugd heeft doorgebracht en hoe belangrijk dan je familie is. Er wonen op het familie-erf (een dorpje op zichzelf) 150 mensen. In de tijd dat Adama er woonde en speelde, waren het er zelfs 250. Zijn vader had 6 vrouwen (in die tijd was dat nog zo). Zijn moeder had 6 kinderen en verder woonden er nog broers van zijn vader met hun vrouwen en kinderen. De kinderen trokken logischerwijze dagelijks met elkaar op. Het is dan ook niet zo vreemd dat Adama geen onderscheid maakt tussen zijn biologische broers, zijn neven en halfbroers. Hij spreekt en behandelt ze allemaal als ‘broers' , en dat zijn er nog al wat hebben gemerkt. ‘Familie is meer dan alles'. Iets wat Adama in zijn zorg, gastvrijheid en sociaal gedrag ten volle voorleeft. Het mooiste voorbeeld vind ik wel het in aanbouw zijnde huis dat ik mocht bezoeken in Bobo. Of hij er zelf ooit zal wonen, is de vraag, maar als er kinderen van zijn familie in Bobo gaan studeren of werken dan kunnen ze daar terecht.

Het is zondag 21 november. Op deze dag zijn er presidentsverkiezingen in Burkina Faso en kijken we nog even terug. We hebben schitterende dagen achter de rug. We hebben de DSF-projecten in de dorpen Tougué Mossi en Tangaye bezocht en als afsluiting het onderwijscomplex Zoodo. Allemaal dorpsfeesten en festiviteiten. Vandaag verplaatsen we ons naar Ouagadougou. Adama. Floor en Dielof leggen de 180 kilometer zelfs met de fiets af. Yvonne, Kees en Jos blijven om een eigen programma af te werken en de rest legt de afstand per auto en bus af om 's avonds samen de monstertocht af te sluiten. Op maandag vertrekt de eerste groep naar Nederland, Fred blijft met zijn dochters met de Nissan in Afrika en de rest vertrekt (na nog een excursie en safari) donderdagavond richting Nederland. Het is een ware monstertocht geworden, daar zijn we het allemaal over eens. Wat is er veel gebeurd. We kunnen ons amper de volgorde van de slaapplaatsen en gebeurtenissen voor de geest halen. Dat het thuisfront een tijd lang niet op de hoogte is gehouden en ook via google niet meer kon zien waar we waren, heeft alles te maken met onze veiligheid. Namelijk ver voor (en ook tijdens) onze reis had Buitenlandse Zaken ons gewezen op de risico's die we zouden lopen in Mauritanië en andere gedeeltes van de route die we van plan waren af te leggen. Daarom ook dat we een gedeelte gevlogen hebben, de route aangepast hebben en niet te opzichtig rondgebazuind en getoond hebben wat ons reisdoel was.

We hebben ons geen moment onveilig gevoeld, maar konden het advies van Buitenlandse Zaken natuurlijk niet in de wind slaan. Ons reisdoel is bereikt en op deze verkiezingsdag voel je ook dat we in een land te gast zijn dat vooruit wil. Er is godsdienstvrijheid, stabiliteit en ruimte om als organisatie (DSF) of als particulier toekomst te maken. We zijn als groep te gast geweest bij de koning van Yatenga en de president van de Regio-Nord. Bezoeken die je vertrouwen geven in de voortvarendheid van de plaatselijke en landelijke bestuurders. Al is volgens mij Obama hier veel populairder dan de huidige president van Burkina Faso: Compaoré (je ziet Obama namelijk afgebeeld op muurschilderingen in dorpen, op posters en T-shirts), het is bijna zeker dat de Compaoré de verkiezingen zal winnen. In 1982 greep hij de macht en zorgde heel langzaam met vallen en opstaan voor parlementaire democratie en persvrijheid. Maar hij gebruikte wel het staatsapparaat om zijn eigen partij sterker te maken. Verkiezingen werden geboycot maar omdat hij dorpshoofden belangrijker ging maken, bleef hij in het politieke zadel. De laatste verkiezing won hij met overmacht en dus ook deze zal hij dus winnen. Wij moeten er ook niet met westerse ogen tegen aankijken. Zoals Adama de Afrikaanse betekenis van zijn naam ‘Familie is meer dan alles' aan ons duidelijk heeft gemaakt en onze ogen heeft geopend, zo hoop ik dat onze zorg en aandacht voor de ander ook verder mag reiken dan de eigen vertrouwde gezinsband en vriendenkring. In Afrika heb ik geleerd dat je familie veel verder reikt: ‘Familie is meer dan alles'.

Johan Olling

Hanneke

Een prachtig verslag.

Voor iedereen: een welkom thuis!

Joke Boerrigter

Wat jammer dat aan al deze mooie, soms ontroerende reisverhalen een eind komt.
Ik heb genoten om op deze manier jullie monstertocht mee te mogen beleven.
Een hele goede terugreis en een warm welkom in ons koude kikkerland.

Margreet Denekamp

het is te laat voor een reactie ben ik bang maar ik wilde jullie toch feliciteren met het slagen van jullie monster tocht. Anderen zeiden het al, ook ik zal jullie verhalen enorm missen. geweldig zoals jullie met tegenslagen en lichamelijk ongemak omgaan (gingen)Heel veel plezier de laatde dagen geniet ervan
hartelijke groeten ook van Dirk

Karin en Tim

Hartelijk bedankt dat we de afgelopen maanden deelgenoot van jullie reis mochten zijn. Petje af. Goede reis straks en alvast Welkom thuis.

hans en marga

gefeliciteerd allemaal , wat geweldig dat jullie deze monstertocht hebben volbracht .
Wat zal dat geweldig zijn om al die blije mensen te zien daar ,en te weten waar het allemaal om gaat in ons leven , ja ik zie het voor me , blijdschap , geluk , lachende mensen . warmte , stof , en de geur van houtskool, geweldig om dit allemaal mee te mogen en te kunnen maken .
wij wensen jullie allemaal nog een paar mooie dagen daar , wij kijken uit naar de thuiskomst van iedereen , een goede reis terug , en tot het weekend.
groetjes Hans en Marga

Henny de Wit

Iedereen gefeliciteerd met het bereiken van het doel. Ik heb erg genoten van alle reisverhalen.
Allemaal een goede thuisreis en speciaal voor Fred een goede reis terug en een behouden thuiskomst

Trudy Koster

Geweldig wat jullie gedaan hebben het is jullie gelukt. Gefeliciteerd en welkom thuis, TOPPIE.

riet en piet

allemaal gefeliciteerd met het succes van de geweldige fietstocht leuk om alles zo via het internet mee te kunnen maken. Een prachtig avontuur met een hele mooie afsluiting. Geniet van de prachtige herrineringen. Een goede reis terug.

Gerard en Nel Belleman, Egmond aan Zee

Welkom thuis ! Wij gaan ook wel eens fietsen. Maar dat blijft bij een ommetje in de omgeving, aangepast aan onze leeftijd. Als we dan bedenken dat jullie een gigantische afstand hebben afgelegd om mensen van groot tot klein in Burkina Faso blij te maken, dan worden we een beetje jaloers, omdat wij dat niet volgehouden zouden hebben. Maar we kunnen gelukkig nog bijna alles. We kunnen mensen die er veel voor over hebben hulde brengen en dat doen wij bij deze. Wij kunnen een gelukkig gevoel krijgen te mogen leven temidden van mensen die veel voor hun medemens overhebben. Wij krijgen ook een gelukkig gevoel te mogen leven in een land waarin dat mogelijk is. En we zijn er gelukkig mee dat onze - geringe - bijdrage eraan heeft meegewerkt om er samen een groot succes van te maken. Nel heeft 25 jaar vastenaktie achter de rug. Ze wil er eigenlijk mee stoppen. Maar als ze leest wat mensen ervoor overhebben om anderen blij te maken, dan kan zij er moeilijk afstand van nemen. Zij weet niet dat ik dit schrijf. Maar ik weet zeker dat ik het ook namens haar zeg: Wij hopen dat er steeds weer jongeren zullen opstaan om mensen van dichtbij en van verre gelukkig te maken, ook omwille van de lieve vrede.
Daar hebben jullie op een grandioze manier aan meegewerkt. Hulde en dank, mede namens haar,

Gerard Belleman

Saskia

gefeliciteerd en bedankt voor alle mooie, ontroerende, verdrietige, blije, uitbundige en ingetogen verhalen waar jullie keer op keer ondanks alle belevenissen ook nog tijd voor hebben gemaakt.

Zo hebben we allemaal mee kunnen genieten van jullie avontuur.
Het ga jullie allemaal goed.

fam brouwer de koning

Wat een reis wat een ervaring!!
Bijzonder om te beleven en bijzonder om lezend meegereisd te hebben!
Goede afsluiting en thuis reis allemaal toegewenst

Hans en Corry Zomerdijk

Gefeliciteerd met het halen van de eindbestemming.
We hebben jullie verhalen de laatste tijd gevolgd vanuit Australië. Ook wij zijn nu weer thuis en wensen jullie een goede reis terug, tot ziens in limmen!!

Jan Levering

Wij, Agnes en ik hebben ontzettend genoten van jullie verhalen, video's en foto's tijdens de grote en zware reis , niet alleen lichamelijk maar ook moreel ( Co ) naar Burkino Faso. Een reis die jullie nooit meer zullen vergeten.

Martin uut Eemnes

Het is allemaal al geschreven en ook allemaal waar!

Gefeliciteerd met jullie volbrenging van de tocht der tochten. Alle eerbied en bewondering.
Zoals zovelen was ik altijd benieuwd naar jullie avonturen en de (prachtige) foto's! Ik zal ze echt gaan missen.
Veel sterkte met de terugkomst in ons kille kikkerlandje, maar weet zeker dat jullie hartverwarmende tocht en ervaringen de temperatuur hier een graadje hoger zal doen stijgen!

Broeva! Haro!

paula de ruyter

hele goede en veilige reis, zal niet meevallen om zolang stil te moeten blijven zitten in het vliegtuig!!
de fietsbenen gaan ontwenningsverschijnselen krijgen, kan niet anders!!!
zal het verslag en de mooie foto's van jullie vreselijk gaan missen.
voor allen een WARM WELKOM THUIS!! Paula

je zus uit Uitgeest

hallo Gerie,ng even en je ga naar huis.ik weet niet of jullie dit nog lezen maar hier is er nog een.De oliemiljardair komt met wagonladingen koffers aan op zijn vakantiebestemming in Afrika.De portier van het luxe hotel ziet met verbazing dat er ook een complete skiuitrusting bij is .Hij zegt:Mag ik er U op wijzen dat het hier nog nooit gesneeuwd heeft? Nou en ?gromt de oliebaron,die sneeuw volgt met de rest van mijn bagage.nou Gerie nog hele fijne dagen ,en dit was de laatste groetjes en een goede reis terug Maandag een 11stedentocht baai

Ria Konijn uit Purmerend

Beste Johan de wereld is groot maar ook weer heel klein via familie van Herman zijn vrouw Marga heb ik gehoord van deze geweldig mooie reis zo heb het even mee mogen genieten via de mail en heb dikke bewondering voor jullie geweldige prestatie en het mooie doel