FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Spraakmakende koffiestop

Dag 12: woensdag 1 september Pissos - Sauveterne (142 km), eerst sluierbewolking en 8 C, later veel zon en heel erg warm: 35 C

Gisterochtend vanwege de zeer koude start hadden we leergeld betaald, dus vandaag hadden de meesten meer kleding aan. Voor we allemaal vertrokken nog even afscheid genomen van Johan, Nico en Wim die weer naar Nederland terug zouden rijden. En natuurlijk ook allemaal afscheid genomen van Joyce, die gisteravond besloten had om tijdelijk naar huis te gaan, om daar voldoende rust te nemen. Hopelijk zien we Joyce later weer terug, om zich weer bij de groep te voegen.

Tot de koffie ging het super. Voor de wind op een vlak traject, hoewel het eerste deel weer over lange, rechte wegen ging. Toch bleef het opletten, want één stuk weg lag vol met kuilen die op kleine kraters leken. Soms wel 25 cm diep, dwars over de weg. Maar onze stuurmanskunst wordt steeds beter en ook het elkaar waarschuwen gaat met name 's ochtends secuur en consequent.

Op een gegeven moment zagen we enkele reeën voor ons in het maisveld, waarvan er één zelfs heel rustig de weg over huppelde. Leuk om van zo dichtbij te zien.

Je zou misschien denken dat elke dag hetzelfde is. Maar ik zal een kleine schets geven van onze koffiestop van vandaag waaruit blijkt dat er altijd veel te beleven en vertellen is onderweg.

Rond 10.00 uur hadden we de eerste 50 km er al opzitten, dus na even vragen aan twee oude Franse oma'tjes kwamen we bij een café uit. Wel 20 stoeltjes buiten op het terras, dus dat moest lukken. Dan moet je je wel voorstellen dat we als een zwerm vliegen met zijn dertienen (Johan hielp vandaag Ben nog in de truck) op zo'n terras neerstrijken. Dus dat was wel een beetje schrikken voor de café-houder.

We beginnen altijd met de thee-bestelling, maar helaas: er was geen thee mogelijk. Dan lustten Martha en Siem wel warme chocolademelk. Vervolgens kwamen de café-au-lait-liefhebbers aan de beurt. Door Dielof geserveerd, want dat kon onze café-man nog niet aan. Wel erg lekker, nu voor het eerst in van die grote soepkommen. We moesten wel snel opdrinken, want er was niet voldoende serviesgoed. Dan konden de grande-café-noir-bestellers tenminste uit onze (weer schoongemaakte) soepkommen drinken.

Ondertussen hadden onze chocomensen nog niets gehad. Maar gelukkig kwam de buurman met een pak cacao aan (van het merk Van Houten) en kregen Martha en Siem een hoeveelheid cacaopoeder waar letter de lepel rechtop in stond. En..... ter compensatie kregen zij nog allebei een grote tomaat van minstens 400 gram. Uiteindelijk was iedereen voorzien.

En dan het betalen. Hiervoor schakelen we altijd de charmes en praatjes van Addy in. Die had ondertussen begrepen dat de café-houder ook in Burkina Faso was geweest of had gewoond. Dus we gingen weer voor een 'prix des amis'. We begonnen met € 50, daarna was het € 12, vervolgens gaven we € 20 waar we nog weer € 15 van terugkregen Dus al met al had deze hele happening € 5 gekost. Met dank aan onze sponsor.

Na deze koffiestop kwamen we de dag dan ook letterlijk en figuurlijk weer goed door. Aan het eind van de middag kregen we nog drie pittige klimmetjes te nemen, waarbij we bovenop als beloning de contouren van de Pyreneeën in zicht kregen. Ja, ja, het echte werk zit er aan te komen. Na de rustdag gaan we de Pyreneeën over en je merkt dat de spanning bij ons toeneemt.

Dan nog enkele cijfers voor de statistieken: we hebben tot nu toe:

  • 1.585 km gereden, met
  • 10.200 hoogtemeters (dit is de optelling van het aantal klim-meters)
  • 77 uur en 30 minuten in het zadel gezeten.

Dus we zijn wel toe aan onze tweede rustdag morgen.

Veel fietsgroeten van José.

PS1: we genieten allemaal heel erg van alle reacties die op onze site worden gezet. Kees probeert zoveel mogelijk 's avonds deze na het toetje voor te lezen. Hartstikke leuk om te horen hoe er thuis meegeleefd wordt met al onze avonturen.

PS2: Alice, Adema, Floor, Marian, Trudy, Ria en Gerie: flink blijven doortrainen hoor, want ik zie onze fietskuiten per dag groeien.

Reacties

Reacties

Henny Krom en fam

Hallo José en de andere fietsers en staf,

Ik vind het heel leuk jullie belevenissen te lezen. Ik heb veel bewondering voor jullie. Veel succes en plezier bij het bedwingen van de Pyreneeën.

Veel groetjes van de Fam Krom uit Alkmaar

Jan Boelen uit Hurdegaryp

Beste fietsers,
Met de Pyreneeën in zicht hebben jullie het eerste deel van de tocht bijna volbracht. Proviciat! Ik volg elke dag jullie verrichtingen. Het ritme zit er al aardig in en jullie genieten volop. Ik geniet van jullie verslagen zoals dit verhaal van José. Je geeft een prachtige beschrijving van de koffiestop. Veel plezier en sterkte met de oversteek over de Pyreneeën. Ook al is het zwaar, blijf vooral om je heen kijken, want er is zo veel te genieten.
vr.gr.
Jan

Christine

Ai, toch niets ernstigs aan de hand met Joyce, hoe nu Trudi, laat je Hannie invliegen ter tijdelijke vervanging van Joyce. We weten dat zij lekker kan koken en heerlijke taarten bakt, wat zullen de fietsers genieten, alleen al bij de gedachte, och een heerlijke appeltaart met slagroom bij de koffie hmmmm! Zie je het al voor je? Trudi, nog even en dan welkom in je thuisland, zet je Spaanse mobiel op scherp en we bellen!
Groet,
Christine

Jan P.

Hoi José, fietsers en begeleiders,

In het clubblad van de Draai zijn veel verhalen door jou gemaakt, bij de fietsers ga je ook voor die titel.
Ga door met die mooie verhalen, en met zo lekker fietsen ook natuurlijk.
Voor de fietsers die overdag achter José rijden (de meeste): sterkte, hou vol en verlies niet de aansluiting. Degene die nog voor José rijden (niet veel kunnen dat zeggen): let op je spiegeltje, ze komt er aan, op weg naar de kop!
Het is heel mooi om jullie te volgen met de verhalen op de site.

Lieve fietsgroeten,

Jan P.

Ria Nijman

Hallo allemaal,

Ik krijg inmiddels een e mail als er weer nieuws is, dus ben geheel op de hoogte. Ook vandaag Wim Hageman gesproken. Mooi dat het allemaal weer goed gaat, alleen Johan nog begrijp ik, maar er zijn vast goede masseurs aanwezig om ook dat weer soepel te krijgen. Wens jullie veel succes in de pyreneeën, maar eerst een rustdag. Denk veel aan jullie, groetjes Ria

Ruud L.

Wat een prachtverhaal over die koffiestop! Ik las eerlijk gezegd eerst "koffieshop". Dit soort belevenissen vormen toch wel de krenten in de pap!
Succes met het fietsen door de Pyreneeën! Stoer hoor.

Loes Schaap

Ha Kanjers,
Velen kennen mij helemaal niet en ik jullie ook niet maar dat neemt niet weg dat ik vreselijk trots op jullie ben en heel erg geniet van het logboek elke dag.Wat een genieten maar ook wat een afzien.Uit solidariteit heb ik een begin gemaakt met het willibrorduspad staat natuurlijk in geen verhouding met wat jullie doen,maar toch er was storm,regen onweer!!!!!!Ik wens jullie heel veel succes en vooral nog veel van die belevenissen zoals "de koffiestop"Veel genieten en vanuit Limmen reis ik elke dag een beetje mee.Warme groet en heeeeeeel veel sterkte.loes

Letty Hoekstra

Sterkte in de Pyreneeen vandaag ! En Rolf niet te veel
roze koeken eten anders raak je die 8 kg nooit kwijt
succes en groetjes Letty

Joyce Stijger

Hey allemaal,

Na veel gedoe gister met het vliegtuig, ben ik uiteindelijk via parijs om half 10 op Amsterdam aangekomen. Daar aangekomen was ik te moe om nog naar het ziekenhuis te gaan voor meer onderzoek.

Vandaag ben ik naar het ziekenhuis geweest en bleek alles in orde te zijn. Het zijn alleen mijn spieren. Mijn nekband mocht ik gelijk af. Daarna naar de fysiotherapeut geweest, die probeert mij zo snel mogelijk weer op de been te krijgen. Hoelang het gaat duren weten ze niet, maar ik ben in ieder geval op de goede weg.

Morgen ga ik op de koffie bij ditje en zie ik de thuisblijvers. Ik zal ze de groeten van jullie doen en zeggen hoe leuk en gezellig het is met jullie.

Ik hoop dat mijn lege plek goed opgevangen wordt en dat ik er over zo snel mogelijk mijn plek weer kan opvullen.

Heel veel succes en jullie kunnen het!!!!!!

Groetjes Joyce

Nelleke

Die koffieshop van gisteren kan ik me levendig indenken met zo'n omschrijving van Jose, en daarbij de mensen plaatsen.
Vandaag de vuile was in Frankrijk achterlaten en met schone spullen en frisse moed op naar Spanje.
Johan voor morgen :
"hop,hop,hop, papa zet hem op!
zet je voeten op die pedalen,
dan ga je Afrika wel halen".

Geniet van jullie mooie, verre, tocht, liefs van Nelleke.

Henk

Ja wat is het toch mooi om 'smorgens met extra kleding
op de fiets te gaan, en daarna te strippen. Ja 35gr word wat warm. en dan zo'n koffie/chocolade stop. echt wijn gebied dus, geen kopjes maar genoeg wijn glazen?
dat is de echte sfeer die je aantref in die dorpjes geweldige herinneringen.
Ben, in mijn computer kamer hangt een foto van de eerste klas en daarsta jij ook op daar op een bank, en nu in de truck ik wens je een goeie reis. en voor de fietsers voeten op de pedalen en ogen op de weg. Siem ik zie je in Holland
groeten voor allen from down under Henk

Rianne van den Heuvel

Hoi José,
Ben heel benieuwd naar je "groeiende" fietskuiten, als je over een paar maanden terug komt zullen het wel ballonnen zijn. Deze site staat wat meer dus die ga ik ook maar bijhouden. Veel succes met de komende bergen en volgens mij worden de wegen in Spanje nog erger dus blijf swingend sturen.
Groetjes aan alle andere bestuurders van fietsen en auto's.
Rianne

jos Henselmans

hallo Fietsers

dat van die 3 tenten bouwen heeft johan een beetje te letterlijk genomen lees ik
Hij bouwd gewoon een paar extra rust dagen in , niet in een tent maar in een truck
.
ik heb inmiddels wel een tube spirofloor bij het maria beeldje neergelegd wie weet helpt het

hopelijk zit je weer gouw op de fiets Johan

inmiddels lees ik dat het ook bij Joyce waarschijnlijk met een sisser afloopt ,gelukkig maar

Ik denk dat die perikelen gewoon zijn om jullie op de proef te stellen (dat hadden ze in de bijbel ook)

en de proef is doorstaan alles is weer goed opgelost.
andere auto
joys en kees zijn de schrik weer te boven
en Johan helpt Ben
ennnnnnnnn... hopelijk bij het volgende bericht fietst hij weer
groeten aan iedereen Jos Henselmans

han en ellen en piet

pappa jho

we lezen regelmatig over jullie
over jullie ups en natuurlijk ook de downs
we lazen dat jullie na de rustdag nog veel meer ups en downs te wachten staan namelijk de pyreneeen.
we willen jullie allen heel veel succes en heel veel kracht en fietsgenot toewensen.

help elkaar door de diepste dalen om samen te pieken

precies waar jullie ook voor (op de pedalen) staan
en daarom zijn we ook hartstikke trots op jullie
pappa jho
een extra hug van ons
en geniet met volle teugen vooral van de pieken
de heg knippen laten wel voor je over
een molen groet uit oudorp
Han . El . en Piet

xxx

Jose Zwiep-Perey

Hallo allemaal,
Een fantastisch fiets resultaat al tot nu toe!! Bijna in Spanje, maar eerst nog "even" de Pyreneen pakken.
Zou een kopje groentesoep helpen Addy en Martha??
Of toch maar chocolade melk. Mooi verhaal over dat terras!
Allemaal veel fiets succes en kruit in de kuiten!
Jose en Rob

kitdebruin@zeelandnet.nl

hallo doorzetters,
Ik ken alleen Addy maar, maar ik heb reuze bewondering voor jullie inzet en doel. Heel veel succes in de bergen en genieten maar
groetjes Kitty de Bruin

Yon

Kees en Ben, hoe gaat het met de 4 tonner?
Suc6 iedereen!
Groet Yon.

Wil Feenstra

Hallo Co en alle anderen,

Bijna bij de pyreneeen. Dat wordt spannend en zal een hele ervaring zijn. En dan al in Spanje. Hier zal de temperatuur wel prettig zijn. Hopelijk zijn de nachten niet meer zou koud. Succes in de bergen voor allemaal. We lezen de weblog elke dag met heel veel plezier. Veel liefs en groeten van Cor en Wil

Gerard en Antine Dirkson

wij wensen iedereen nog veel succes en hou jullie taai.
Het was indrukwekkend bij de kerk toen jullie vertrokken.
Wij houden het reisverslag in de gaten
Groetjes Gerard en Antine Dirkson

Karin Bruins en Tim Buter

Gisteren kregen we van Hanneke de link naar jullie site. Vanavond heb ik alle verhalen gelezen. Smullen. Ik heb mij meteen geabonneerd op e-mailservice (mooi woord voor galgje). Ik wens jullie heel veel geluk en heel veel fietsplezier.

Hartelijke groet van Karin en Tim

Trudi 1

Hallo geweldige fietsers en begeleiders,
Vanmorgen Wim Hageman op de koffie gehad en hij had een hele goeie reis gehad met de jongens van Zomerdijk. Alles is prima geregeld, bedankt Fred voor de afhandeling van de Nissan, kan niet beter. Zou graag om een hoekje willen kijken bij jullie maar MOET fietsen, morgen weer met z'n zessen en volgende week komt Alice er ook bij. Rondje Co doet het nog steeds goed, we gaan er tegenaan in de duinen. Het spinnen moet nu op een andere dag want het rooster is gewijzigd. Op maandagochtend of avond en zondagmorgen kunnen wij terecht. Nu een rustdag en dan de bergen in....Wens jullie veel kracht in de benen en hopelijk blijft het mooi weer. Veel sterkte Trudi, Ben en Kees zonder Joyce maar ze zullen jullie er wel doorheen slepen en helpen bij het kokkerellen. Johan, het beste met de benen en blijf zingen..en lachen...en om jullie heen kijken....
liefs Trudelski

Gerard Berghuis, Akersloot

Hallo fietsers,
Geweldig wat jullie allemaal doen. Van Addie had ik over de voorbereidingen gehoord. Ik wens jullie heel veel sterkte, vooral straks in de Pyreneeën ! Wij zijn vandaag naar de natte HISWA geweest, wat een luxe zie je daar ! Er is soms zo'n grote tegenstelling op onze aardkloot. Op de boot van Wubbo Okkels geweest, de Ecolution, heel vernuftig en zeer efficiënt !
Voor jullie alle bewondering en hoû de moed er in !
Addie, jij legt maar uit met wie ze het nu te doen hebben !
Hartelijke groet,
Gerard Berghuis, Akersloot

Marion van Stralen

Ik bewonder jullie enorm. Het uitzwaaien bij de kerk was heel mooi en nu zitten jullie al in Spanje! Wij zijn een keer met de camper van mijn ouders naar de pyreneëen gereden en dat vond ik al een hele lange reis. Laat staan als je het gaat fietsen. Petje af voor jullie allemaal. En Siem vooral de groeten voor jou!
Groetjes ook van Afra van der Steen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!