FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Over de Roelandspas

Dagverslag van Vrijdag 3-09-10 van Herman
etappe Sauveterre-Lumbier van Frankrijk naar Spanje via de Roeland pas

De dag begint net als elke andere dag, op 3 dingen na: we moeten voor de 2e x op de weegschaal en Johan is weer van de partij en verder hebben we vers stokbrood. Dit heeft Fred met de boulangerie geregeld.
Dus Fred was al om 6 uur op pad, maar bij de bakker was op dat moment niet bekend dat er brood gehaald zou worden. Fred in zijn beste Frans vertelt dat het in het boek is genoteerd. En ja, dit gaf meer duidelijkheid. Bij terugkomst zat iedereen klaar om de 30 stokbroden van beleg te voorzien.
We staan klaar voor vertrek en Bart is de dagkapitein. Als hij zijn fiets pakt, ziet hij tot zijn verbazing dat hij nog op slot staat. En waar is de sleutel? De tent en tassen zitten alin de truck. Eerst wordt de tent uitgepakt om in het zijvakje te kijken, maar tevergeefs. Dan in de tas, en ja hebbus.
Het belooft een mooie dag te worden. Wat verder aan de fietsen opvalt is dat er geen wasgoed aan de fietsen hangt te drogen. Door de rustdag heeft iedereen de spullen kunnen drogen.
Als we dan op weg zijn, komen we nog langs het eethuis van donderdagavond. Er wordt met de fietsbellen gerinkeld maar geen spoor van de gastvrouw te zien. Later blijkt dat ze op de camping is om ons uit te zwaaien.
Na de eerste klim kunnen de jassen uit. Het is nog mistig maar later op de dag trekt dit helemaal weg en is het een zonovergoten dag.
We slingeren door het prachtige landschap en smalle paden en veel wandelaars die maar Compostella onderweg zijn. Ineens komen we midden in een kudde schapen te rijden. Na enig speuren herkennen we de schaapherder in een Renault Combo.
Als we verder rijden, worden we door de Truck en Nissan ingehaald. Zij gaan in St Jean Pied de Port een koffiestop regelen, zodat we met zijn allen kunnen genieten van een kop koffie of thee aan de voet van de Pyreneeën .
Nu kan het echte werk beginnen, de klim van de Roelandspas.
Ik, als jongste telg van het gezelschap, ben wel verplicht om als eerste boven te komen. José was de eerste vrouw. We kunnen trots zijn, want we zijn binnen 35 minuten van elkaar boven gekomen. Vlak voor de top van de pas heb ik gesproken met een Duitse pelgrim met kar en ezel (zie foto). We hebben met z'n allen op de pas geluncht. Daarna flink gedaald, maar even zo goed ook nog 1000 meter geklommen na de pas. Dit maakte totaal 2000 hoogtemeters op 138 kilometer.

PS: ik wil Dorien Veldt ook nog bedanken dat zij ons project heeft gekozen om het geld wat ze hebben bijeen gebracht aan het Fietsproject schenken. Frieslanddames en Dorien hiervoor bedankt.

Herman Zomerdijk groet u.

Wiljo Meester

Als goede vriend ben ik trots op je. Super dat je als eerste boven was. Nu dus in de roze bolletjes trui. Achter de schermen volg ik je en je ploeg nauwgezet. Een hoop werk wordt er steeds geregeld om jullie door te kunnen laten gaan.

Linda

Hoi Josephine en anderen!
Iedere dag kijk ik even op de computer om het verslag te lezen en om te zien tot waar jullie gekomen zijn, leuk dat we op deze manier toch een klein beetje mee kunnen reizen!
Zo te lezen is er een heel goede sfeer in de groep, dat maakt het fietsen vast een stuk lichter!
Veel succes verder, en nog veel mooie fiets- en rustdagen gewenst!
groetjes van Linda

Jan en Greet Borst-den Hartog

Wat een geweldige klim! Goed om het allemaal te lezen; toch een beetje het gevoel er bij te zijn.
De komende veertien dagen moeten we het zonder jullie verhalen doen; wij gaan naar Polen. Nee, niet op de fiets. De hartelijke groeten voor de Castriocummers Co en Jacques en natuurlijk een dikke kus voor "bakker" Fred, die zo goed voor de stokbroden zorgde. Hartelijke groeten voor allemaal en veel fietsplezier van Jan en Greet.

Sytske

Wat een leuke foto''s staan er op de site.
Ik heb BIJNA zin om me aan te melden als interim-
begeleidster........
Helaas, helaas....bbh roepen mij.....
Jullie een fijne tijd toegewenst.
Liefs Sytske

Marian Groenendaal

Dag lieve fietsvrienden

Gisteravond de 2de thuisfrontbijeenkomst bij Ditje/Adama en Litisia. De kleine voorkamer zit weer gezellig propvol en we worden verwend met heerlijke afrikaanse joghurt (alvast een voorproefje!). Er werd heel veel gepraat en gelachen en ook de persoonlijke kontakten van de partners van de fietsers via de gsm en latopjes komen aan bod: zo hoorden we dat Johan ondanks zijn kuitblessure als 3de op die grote berg arriveerde en Jose als eerste vrouw. Grote klasse.
Vooral de mannelijke partners hebben het zwaar:zelf koken, al die (af)was. Het was een speciale avond omdat Joyce en haar ouders er ook bij waren. Heel goed om ook "haar" verhaal te horen en ze heeft met de fysiotherapeut afgesproken dat ze over 14 dagen klaar is.
Info van de 6 Afrikafietsers: we zijn volop aan het trainen en zijn "lekker bezig"! Na de boodschap van Jose vindt er iedere week een kuitmeting plaats!
Alice was in het land en zit nu even in Italie. Aankomende week traint ze weer lekker mee. Fantastisch wat jullie presteren en geweldig dat jullie zo genieten. Nog maar.......tot gauw xxxMarian

Jaap en Trudy Hoogeboom

Heeeee Herman we kunnen wel zien dat hoe hoger de bergen zijn, de autokennis snel afneemt want een renault combo bestaat niet. Het is de opel combo of een renault cangoo. Maar goed we lezen elke dag mee met jullie, en leven enorm mee. Doe even de groeten aan mijn buurman Ben, en zeg maar dat we zijn huis goed in de gaten houden.
Mijn andere buur Trudy, die in Dakar pas bij jullie komt,
krijgt van ons een bezempje mee, om zand te vegen.
Lang leve de lol, vraag maar aan haar.

P. Arouna Ouedraogo

Hey guys! Just to say hello and Bon courage for today. Hope you get good weather, like us in Paris now.
All the best,
Arouna

Jos en Janny Rijs

Hallo Herman en overige fietsers en begeleiders. Na het weekend alle verhalen weer gelezen; we liepen een paar dagen achter. Maar veel hoor je al eerder in het dorp. Iedereen lijkt het wel te volgen. In ieder geval veel mensen bij de IJsclub; elke training word er gepraat over jullie. En het doet ons goed om te lezen dat je als eerste boven kwam in de Pyreneëen; dan houd je de eer van de IJsclub ook nog hoog. Jullie kunnen wel aanpikken bij de Vuelta, wat gaat het snel. Veel succes en sterkte verder, en hopelijk geen problemen met auto's, papieren, kuiten of fietsonderdelen.

Cintha en Jos

Hoe is het daar
hier is het heeeeeeel nat
Siem de groetjes vanuit Brabant van alle Coolenkoppen
Succes verder