FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Ola, Ola, dwars door Spanje

Zondag 5 september.

14de fietsdag Vera de Moncayo - Nuevelos

124 km, gemiddeld 19,0 km/u, 1500 hoogtemeters.

Middagtemperatuur rond 39 graden.

Bijzonder, hoe twee aangrenzende landen zo verschillend kunnen zijn! De groene Franse heuvels, keurige wijngaarden en uitgebloeide zonnebloemvelden hebben plaats gemaakt voor Spaanse gele en rode aarde, amandel- en olijfbomen, vale gieren en bijeneters, ruige bergen en smalle kloven, lange hellingen en afdalingen. Voor de taal zijn we aangewezen op Trudi en Bart. Met eindeloos geduld proberen ze ons Spaans bij te spijkeren. Dat lukt al aardig: na twee en een halve dag kunnen we 'ola'(=hallo) redelijk in praktijk brengen. Wat met het passeren van de grens niet is veranderd, is de schitterende sterrenhemel en de sfeer in de groep.

Vandaag zou Siem de plaats van Sjaak innemen om de begeleiding te versterken. We hoopten dat ze een rustige dag zouden hebben: daarover morgen meer! Alle proviand en VEEL water ging mee op de fiets. Het werd een zware, hete en supermooie dag. Het eerste uur ging gesmeerd: koel, goed wegdek, licht dalend. Ergens kwamen we een groepje wielrenners tegen in geel tenue. Ik was verrast. Reed de familie Voordewind ons tegemoet en wilden ze zich bij de Burkinagroep voegen? Als ze dat maar bij kunnen houden. Helaas, ze gaven geen teken van herkenning. Spoedig dienden de eerste bergen zich aan. Ieder bedwingt die op zijn eigen manier. Sommigen gaan als een diesel de berg op en storten zich plat door de bochten omlaag. Ter geruststelling voor de thuisblijvers: ze bellen voor iedere bocht, dus de veiligheid is gewaarborgd. Je kan ook puffend en steunend de berg op, of zingend. Of, zoals Dielof, als een radioverslaggever. Als hij nog eens een baan zoekt, maakt hij een goede kans bij de omroep. De een hangt achter het wiel van zijn voorganger, de ander gaat liever op eigen tempo en doet er een schepje bovenop als hij/zij een medefietser in het spiegeltje ziet naderen. De reacties na afloop varieerden van: 'heerlijk, ik hou van afzien' tot 'zwaar maar ik heb het gehaald'. Voor mij was het een superdag. Het laatste uur na de 3-sterren-cola, licht stijgend en in de volle zon, was saai en taai. Het bereiken van de 2000 km was een opstekertje. De ontvangst bij de truck door Kees, Ben, Siem en de heerlijke maaltijd van Trudy was weer warm en hartelijk.

PS1: Het heksendorp Trasmos (?) zijn we veilig door gekomen. En de 'bisschop' was even aan het slaapwandelen, we hebben hem niet gezien.

PS2: We hebben genoten van het reisverslag van Johan Zomerdijk!

groetjes van Josephine

Reacties

Reacties

Gemmie

lieve Josephine en andere fietsers,
Wat een leuk verslag. Gieren en bijeneters! (wat zijn dat voor dieren trouwens?)
Erg leuk om het feuilleton te lezen met de foto's erbij. Jullie zijn goed bezig! Als ik de blauwe streep op de kaart volg en ik me jullie ondersteboven voorstel, dus met de neus naar het zuiden, is het bijna niet voor te stellen dat jullie echt in Spanje zijn en al die kilometers hebben afgelegd. Wow! Het ziet er ook heel vrolijk uit. Zo'n zwerm groen-rode fietsers zal wel veel bekijks hebben, ik denk dat jullie nooit meer vergeten hoe de vlag van Burkino er uit ziet.
Bij de foto van de 1000 km-mijlpijl keek je echt in-gelukkig, Josephine! En dat kan ik me wel voorstellen.
Hebben jullie tijd om het nieuws in Nederland te volgen? Ik zal het maar niet hebben over de kabinetsformatie. Wel leuk: in Blijdorp is een olifantje geboren en vandaag heeft een stel sportievelingen een route in de Amstel gezwommen om aandacht te vragen voor schoon zwemwater.
Nou ik wens jullie nog heel veel plezier.
groetjes Gemmie

Wiesje

Leuk verslag, en een nog leukere verrassing gisteravond! Dankjulliewel!
We blijven meefietsen.

Desiree van As

Ola Josephine en de andere fietsers.
Wat een leuk verslag weer, een goede impressie van jullie inspanningen.
Sommigen van jullie gaan dus zingend bergopwaarts. Hier in ons landje gaan de singing arts woensdag weer zingen zonder Josephine, hoe moet dat gaan?
We zullen jullie van een afstand toezingen.
Heel veel fietsplezier nog allemaal!
groetjes, Desiree

Trees Ossebaar

Lekkere smeuige verslagen, ze zijn gezellig op te lezen en geven goed weer wat jullie allemaal meemaken.
Petje af voor jullie allemaal bij het bedwingen van de bergen. Ga vooral zo door en nog heel veel succes gewenst bij de verdere rit.

Gatha

Ik lees dat de fietsers in gewicht zijn aangekomen.
Het zou wat zijn:Martha tonnetjerond weer terug,want dit is natuurlijk pas het begin.
Doe je dan een bloem in je haar?Zodat ik je herken?
Je zus Gatha.

Rosien Zuiderwijk

Lieve fietsers en crew,
Wat een ongeloofljike tocht maken jullie en wat gaan jullie hard; jullie zitten al in Spanje!
Vanuit Amsterdam een hartelijke groet en nog veel sterkte. Ontzettend goed dat jullie dit doen en heel erg leuk om jullie verhalen te lezen.
Zet'em op voor Burkina!

Rosien

bert van diermen

prachtig om de video van jullie te zien!
hopelijk gaat de wind steeds meer uit het NO waaien..dan doet deze mee met jullie.
sterkte vor het vervolg!

groeten bert

dielof van Frans enDora

Beste Dielof en alle anderen knap wat jullie doen
Wij genieten van jullie verslag.
van woensdag 9sept tot 16 sept zijn wij in Madrid
Wie weet ontmoeten wij elkaar.
Veel sterkte en doe rustig aan daar in de bergen.
groetjes van ons en heel in Egmond

Ria Beemsterboer

Hallo sportievelingen

Hoe staat het leven? Het wordt tijd dat er een mail vanuit Heiloo naar jullie gaat. Het is even wennen want ik mail op Louis' laptop.
Ik geniet ontzettend van de reisverslagen. Wij zijn hier goed in training met Floor & Adema voorop. Wij, de dames, scheuren er achter aan.
Afgelopen vrijdag is Trudi gevallen met de fiets, niets gebroken god zij dank, maar flinke been- en schouderblessures. Ik zag me al alleen naar Afrika gaan maar het viel mee.
Hoe gaat het met Trudi, de kok? Kun je het allemaal aan? Je hebt gelukkig veel sterke mannen om je heen die je helpen.
We vinden dat we een goed beeld krijgen van wat er zoal onderweg gebeurd, de sfeer is goed en vooral Siem blijkt een groot gevoel voor humor te hebben.
Heel veel succes aan iedereen. Wat kun je toch snel in Spanje zijn (minder dan 14 dagen). Niet te geloven.
Veel liefs, groet Ria & Louis

kees en marga beentjes

Dag allemaal !
Kanp van jullie al helemaal in Spanje, leuk om de reisverslagen te volgen!
Nog een nieuwtje voor Ben: er is een klein smidje geboren in Limmen! Barry en Marlies hebben een zoon gekregen, Gijs weegt 8 pond en heeft nu al zin om samen met z'n vader mooie hekken te maken!
Ga lekker zo door , jullie doen het top!
vriendelijke groeten van een super trotse Opa en Oma
ps: Martha waar zijn je krullen?

Truus

lieve broer co en crew,
jeetje al in spanje,het lijkt wel of jullie voor de wind hebben wat meestal niet het geval is.fantastisch de foto,s en verslagen, hier staat de kermis voor de deur
als we in het reuzenrad zitten zwaaien we naar jullie
ga zo door met elkaar, kees en truus

Ton Stuifbergen

Prachtige berichtgeving en mooi dat iedereen schrijft. Ik wens ieder van jullie sterkte toe en groet jullie allen, in het bijzonder Fred de Wit en Johan Olling, die ik tijdens eerdere fietstochten mee heb mogen maken. Met zulke gasten kun je een (fiets) oorlog winnen.
Heel veel succes en voorspoed bij deze enorme tocht voor dat fantastische doel.

Ton

Letty Hoekstra

Wat een hardstikke leuke video van het afscheid en van de eerste week fietsen.Ziet er prachtig uit.
Hopelijk volgt er meer. groejes Letty.

Carien van Bleisem en Wim van Diepen

Lieve Allemaal

Nou als we het hele verslag van jullie zo lezen is het wel een avonturentocht vol spanning en gevaar, lol sportiviteit en ééngezindheid. We blijven jullie volgen hoor en leven met jullie mee.
Alle goeds voor jullie verdere reis en we zullen regelmatig een kaarsje voor jullie opsteken.
warme groet, Carien en Wim

Marie-Jose

Zonet het filmpje bekeken: zo zit je in Limmen in de kerk en nu tussen de gieren! Josephine, je hebt weer vogels genoeg voor in het buurtkrantje, al zwemmen ze niet in Alkmaar in de sloot.
Ik herken het goed observeren van alles wat er om je heen gebeurt, vliegt, zingt en fietst!

Adama

Hallo yamwékere nakingtaore songdba.
Het percentage voor jullie ries
woord nogsteed groot. Dat jullie enorm heel veel gedaan heb. Ik wens jullie veel Courage et de plezier.
Je vous embrase trés for. Groetjes Adama

Tolk v Adama

Hallo - vrienden die het onderwijs helpen!
Het "resultaat" (of winst) van jullie reis wordt elke dag groter: plezier, aandacht, prestatie, enz. enz. Jullie hebben enorm veel gedaan. Ik wens jullie veel moed en plezier.
Stevige knuffel! Groetjes Adama

Joke Kortekaas

Moedige fietsers, wat een klim gisteren en wat een hitte!! Leuk om over de verschillende landschappen te lezen. Vandaag ben ik bij Robbert en Jan Mosk in de leer geweest omtrent de foto's en de route. ik was daar niet handig in, maar nu weet ik hoe het moet!! Dus nu kan ik goed zien waar jullie zijn en door welke dorpen/steden jullie gefietst zijn.
Mooie fietsdag morgen en groeten van Joke.

Margreet Denekamp

bedankt voor de video en alle verhalen 'k heb haast geen boeken meer nodig. Maar zondag had ik een erg leuke ontmoeting ik reed op de rijks weg nogal pittig want ik had haast word ik ingehaald door 2 dames he zei ik Burkino Faso, Ja echt we moesten stoppen voor rood licht en ze vertelden m dat zij achter blijvers waren en de 1 ging met Fleoor en Adama en de andere bij Gibraltar en ik vroeg hoe heten jullie dan? Het waren Alice en marian mijn zondag kon niet meer stuk . hartelijke groet ook van Dirk

Corrie

Hallo sportievelingen
Wat maken jullie veel mee, wat een enorme ervaring, jullie hebben een ontzettend gezellige groep als ik het zo lees. Reactie's lezen is ook erg leuk, zo hoor je dat Marlies en Barry een zoon hebben, er een filmpje is (deze moet ik nog zien , want ik krijg het niet voor elkaar om te openen, dus even navragen) Martha , mam en tante Annie hebben je kaart gehad , Luke z'n huis word erg mooi en wat is het groot, hij denkt er over 2 weken in te kunnen. Veel succes verder en geniet ervan.
Groetjes Corrie

Joyce Stijger

Hey allemaal,

Vandaag zit ik de hele dag op de bank om uit te rusten. Ik was gister namelijk de hele dag naar school gegaan, omdat het in het weekend aardig goed aanvoelden. Dit had ik echter beter niet kunnen doen. IK kwam moe en met pijn thuis.

Maandag ook weer naar de fysio geweest, die mij even hard heeft aangepakt. Hij heeft nog niks los gelaten over mijn herstel. Zelf merk ik steeds dat ik snel moe wordt en dat al mijn spieren nog vast zitten. Een teken van mijn lichaam dat het zichzelf nog steeds beschermd.

Deze week nog twee keer naar de fysio en hoop dan aan de eind van de week wat meer duidelijkheid te hebben over mijn herstel.

Het is nog steeds afwachten en rustig aan doen.

Heel veel plezier, gezelligheid en succes met het fietsen en de andere dingen.

Tot snel, Joyce

groep 5 van de PaxChristischool

beste fietsers,

Wat hebben jullie al ver gefietst!
En jullie hebben ook goed doorgezet.
Is het mooi in Spanje?
Wij kijken elke dag even waar jullie zijn.
Dus we kennen al een paar landen.
Wij vonden het allemaal erg jammer dat pastor Olling spierpijn had.
Zet hem op aan de top!

groetjes van groep 5 en de juf!

Nathalie

Hoi pap en alle andere fietsers en begeleiders.
Al weer in de buurt van Madrid, en ondanks wat tegenslag gaat het gelukkig op de fiets goed en kunnen jullie alles goed opvangen. Elke dag is het weer leuk om jullie verhalen te lezen,de reacties die daarop geschreven worden te lezen en de foto's te zien (en niet te vergeten de bewegende beelden van het filmpje). Zo krijgen we een beetje een indruk van wat jullie allemaal meemaken. Daarnaast probeer ik jullie ook nog te volgen via de streetvieuw of gewoon de website van de camping in te drukken en te zien waar jullie nu weer terecht zijn gekomen.
Geniet van de rustdag morgen, zodat jullie er overmorgen weer tegenaan kunnen.
Alles goed hier, een dikke kus van Nathalie, Rik, Sven en Ivar

Thomas en Steven Grippeling

Hallo lieve opa,
Hoe gaat het met je? Bevalt het fietsen je nog een beetje? Van oma hoorden we dat je nog niet zo handig bent met sms-en, maar dat geeft niet hoor, wij snappen dat ook niet, dus ons kan je dan toch niet per sms bereiken. De kermis en de kippenkermis in Grootschermer vonden we weer erg leuk en we hebben ons weer misselijk gedraaid in de zweef en draaimolen. Je bent nu in Madrid, wil je alvast aan Sinterklaas doorgeven dat we Lego en Playmobil op ons verlanglijstje hebben staan. Wel lekker he af en toe in de auto zitten. Veel succes met het fietsen samen met je fietsmaatjes (kunnen zij al zonder zij-wieltjes rijden?)
Dikke kus Thomas en Steven

Caroline Buis

Hoi Josephine!

Je kaart is ontvangen, wat een leuk creatief idee zo'n persoonlijke kaart met fietsfoto!
Fijn om te lezen dat het jou en jullie goed gaat. Mijn complimenten voor het afzien, het doorzetten en het genieten onderweg!

Tot snel weer en geniet nog even van de vrijheid!

Caroline

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!