FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Goede Katholieken

Dagverslag 6 september 2010

Als er gevraagd werd bij de briefing, na het avondeten, wie het dagverslag zal maken, is er al dagenlang mijn kant uitgekeken. Maar ik gaf steeds niet thuis. Dit had maar een reden, dat ik er gewoonweg niet aan toekom, net zo goed als het niet schrijven in mijn dagboek, dat ik nog snel in mijn handen gedrukt kreeg op he kerkplein van Limmen van Miriam en Jeannette. Alsnog bedankt meiden.

Maar goed, ik kreeg toch een beetje het gevoel dat ik er niet meer onderuit kon. En omdat er afgelopen zaterdag besloten was dat wij, de begeleiding dus, niet meer bij de lunchpauze zouden zijn om ons te ontlasten, heb ik mijn vinger maar opgestoken.

Dit verslag gaat niet alleen over vandaag, maar ook vooral over gisteren.

We vertrokken lekker vroeg uit Vera de Moncayo, omdat we veel hulp hadden gekregen van de fietsers (en dat krijgen we dikwijls hoor). Ben, samen met Siem als onze daghulp in de truck, en Kees en ik in de Nissan met de kaart. Beide chauffeurs hebben een tom-tom, maar geven beide verschillend aan, zodat we soms wel drie keer een rotonde doen voordat we eruit zijn waar we heen moeten.

Deze morgen begon prima op de camping. Meestal betaalt Kees bij aankomst, maar de eigenaar was er niet. Dus 's morgens maar naar de receptie, want als goede Nederlander ga je niet weg zonder te betalen. De eigenaar, Daniel, vond onze tocht heel interessant, want zijn vriendin deed ook wel eens zoiets. En hij vond het jammer de fietsers niet gezien te hebben. Hij nodigde ons uit voor een kopje koffie. En daarbij kregen we een rijkelijk gevuld bordje met koekjes. En als toetje twee flessen wijn uit de Borja-streek.

De tocht was mooi en een makkie. We hoefden geen boodschappen te doen, want het was zondag. We zouden met drie uur op de camping zijn. En dat waren we ook. En we hadden allerlei gedachten wat we met die heerlijke vrije uurtjes zouden doen. We waren in de plaats Nuevalos. Kees en ik snel naar de receptie, zodat we snel ons plekje konden gaan zoeken. Maar als je denkt dat alles wel een keer van een leien dakje gaat, gaat het mis. Deze mensen wisten niet van onze komst. En van gratis hadden ze nog nooit gehoord.

Mijn spaans is toch behoorlijk, maar nadat ik de blaren op de tong had van het praten, vond Carmen zelf dat ze ons een behoorlijke korting had gegeven. Maar ze wilde wel Euro 160,00 vangen. Voor een plaats op de parkeerplaats nota bene (want de truck mocht sowieso niet bij ons staan) en de wc- en doucheruimte waren heel ver weg. Dit wilden we natuurlijk niet betalen. En dus besloten Ben en ik iets anders te zoeken.Wij het dorp in en na drie maal aan het plaatselijke mannetje pis gevraagd te hebben onverrichte zaken terug. De dichts bijzijnde camping was 20 km verder en dat kun je de fietsers toch niet aandoen als ze na 140 km in de hitte gefietst te hebben, denken dat ze er zijn.

Misschien omdat het zondag was maar opeens dacht ik aan het Monasterio de Piedras, wat op 3 km afstand was. Die paters kwamen opeens in mijn gedachten. En wij als katholieken, met onze Pasto(o)r op stap zouden toch in elk kerkelijk gebouw moeten kunnen slapen 'Laat de kinderen tot mij komen'. Ik ben er ongeveer 22 jaar geleden geweest en vond het er toen heel erg mooi, maar nu was het een kermis van touringcars en toeristen met koelboxen. Er is wel een prachtige tuin bij, maar toch, wat een desillusie. Een aardige Roemeense jongen die bij de ingang van het hotel stond, gaf mij het telefoonnummer van Don Jesus, de plaatselijke pastoor. Deze man heeft 7 dorpen onder zijn hoede, maar was toevallig in Nuevalos die dag. Met enige schroom belde ik hem, wetende dat etenstijd en siesta in Spanje heilig zijn. Hij was aan het eten en zou na een uur naar ons toekomen. Ik zei hem rustig af te eten, het was tenslotte zondag. En wat een wonder, binnen een half uur was hij er.

Ik heb hem precies verteld wat wij deden. Het noemen van Johan en onze katholieke groep (best even aangedikt). Het werkte. We mochten met hem mee naar zijn kapel. En kijken of de truck en tentjes er konden staan. Ook water kwam zo maar uit een fuente en stroom kregen wij van onze lieve heer. En dat allemaal gratis. Wat lief!!! En wat een aardige man.

Hij liep zelf met ons mee naar het gemeentelijke zwembad voor douche en toilet, met toestemming van de burgervader. Na de aanblik van dit alles, was ik niet meer weg te slaan daar. Ik dacht vooral aan de fietsers na een warme dag. Volgens Josephine was het 39C. Het toeval wilde dat er een betonnen parkeerplaats was, waar wij met zijn allen prima konden vertoeven, dachten wij. Heel brutaal gevraagd of wij er niet mochten blijven. En dat werd goedgekeurd. Het was allemaal van de gemeente. Het meisje van de bar was heel behulpzaam en voorzag ons van stroom. Het was een echte zondag, met de ontmoeting van Jesus en Maria. We (ik) heb hem beloofd een kaart te sturen vanuit Burkina Faso.

Het was bloedje heet daar, en Siem noemde op dat we nog geen camping hadden gehad met vloerverwarming.

Bij aankomst leken de fietsers het niet zo bijzonder te vinden. Maar het zwembad en de bar maakte veel goed.. Lekker gegeten, even dikke druppels gespat en alle fietsen aan elkaar op slot gezet. Bart nodigde ons uit voor een drankje, vanwege de verjaardag van zijn dochter. En dus hebben we met de telefoon aan met zijn allen gezongen voor Wiesje.

Dit moest even verteld worden, want het was een bijzondere dag.

Vanmorgen zouden we vroeg kunnen vertrekken, ware het niet dat Ben zijn tasje kwijt was. Werkelijk keuken, truck en Nissan, alles doorzocht, maar hij bleef weg. Uiteindelijk lag het tasje op de bijrijderszitting. Deze bleek van Ben te zijn en niet zoals Ben dacht van Addy, die vandaag met ons meereed als adjudante. En zo waren we drie kwartier later pas op pad.

Het werd een bijzondere dag. Heel mooi landschap, veel zonnebloemen. En steeds weer van die rood-groene kanjers, die dezelfde route fietsten als wij moesten rijden. Prachtig, die slinger achterop te rijden of te zien aankomen. En ook de koffiestop was weer een keer samen in het land van Don Quichotte en Sancho Pancho. Daarna zoals gewoonlijk met aanhanger (en donkere gezichten van de mensen achter ons in de rij van de kassa) boodschappen gedaan. En de fietsers nog even verwend met appels en bananen. Fijn om alles op tijd op de camping te hebben staan. En de tijd te hebben om jullie te kunnen vertellen hoe verschillend en bijzonder onze dagen als begeleiders zijn. We zijn een echte groep samen. En Joyce, we hopen dat je snel weer hier zult zijn om dit alles zelf mee te maken.

Mensen ik stop, 16 mensen staan te trappelen om te eten.

Groetjes, Trudi.

Reacties

Reacties

Annemieke Kerssens

Hey lieve co en gehele fietsploeg en begeleiders! Wat een leuke video staat er op het web! Jullie zien er goed en gezond uit en natuurlijk even speciaal naar cootje gekeken: je ziet er top uit, lekker gekleurd al in het gezicht, duidelijk zichtbaar genietend en die fles wijn hebben jullie vast en zeker meester gemaakt met elkaar! Leuk alle gedetailleerde verhalen, vooral de begeleiders verhalen zijn hilarisch om te lezen dat niet alles vanzelf gaat! Succes weer en co, bij ons gaat alles goed hoor! Marian is lekker druk, heeft volgens mij nog geen 1 avond thuis gegeten... Met Lin, Den en Jens gaat ook alles top! Knuffel van Miek, Marco, Lin, Den, Jens en een dikke kus van Marian

Jos henselmans

de fietstocht naar burkina lijkt toch wel een beetje op de tocht van mozes.
in exodus 17 vers 6 staat .Ik zal je opwachten op de rots bij de horeb .Als je op de rots slaat zal er water uitkomen.
En ja hoor Trudi wacht de fietsers op in de plaats Nuevalos ze spreekt met een van de deciepelen van de heer (don Jesus) en zie er wordt voor water gezorgd. een fuete en nota bene een heel zwembad.
Stroom hadden ze in de tijd van mozes nog niet maar anders had god daar toen ook voor gezorgd

wat geweldig om jullie verhalen te lezen
(nb op dit moment regent het hier en we hebben nog geen kabinet)
groeten Jos henselmans

Trudi 1

Heerlijk om wat van je te horen. Je was dus echt aan de beurt om je verhaal te doen. Wat een gedoe alle dagen maar wel heel leuk om alles weer op te lossen. Je bent een kanjer. Hier alles prima, wel een val gemaakt maar alles zit er nog aan en alleen wat stijve spiertjes. Vandaag even gefietst en dat ging weer goed.Het is hier wel al herfstachtig en regen, genieten jullie maar lekker van de warmte. Geniet ook van je kinderen en kleinkinderen die je vandaag ziet, lekker bijkletsen en knuffelen en dan weer uitzwaaien. Hou de moed erin allemaal en net als wij.... op de pedalen. Voor het goede doel, geeft een goed gevoel.
Veel groetjes vanaf de Middenweg, Trudi en Sjaak

Agnes Nauta

Ik volg met veel plezier jullie tocht, met de verhalen en foto's. Ik heb bewondering voor jullie.
Nog een goede reis en plezier samen gewenst.
groetjes vooral aan José

Gerda en Teun ook

Zijn (alweer) een paar dagen weg geweest en hadden bij thuiskomst dus veel te lezen. Wat vervelend dat jullie zo werden ontvangen op de camping in Nuevalos. Ik heb een mailtje ontvangen waarin staat:
Estimado sr Plug
En primer lugar perdona por no responderle antes, pero el camping ha
estado cerrado hasta 1 Abril
Para nosotros sera un placer acogerles en nuestras instalaciones y
facilitarle todo que necesitan
La direccion del complejo turistico, viendo la causa altruista que
ustedes protagonizan, reconociendo su merito estipula el precio en 10?
tienda de campaña, personas y vehiculos totalmente gratis
Agradeceriamos por favor confirmacion
Atentamente, rogando nos disculpe de nuevo

Joaquin Ballester Remiro
Director Comercial

Wij hebben alle gegevens (dus ook alle mails van de campings) op de CD gezet en overgedragen.

Zo te lezen gaan jullie heel goed. We weten, dat Spanje constant klimmen en dalen is en daardoor erg zwaar maar ook erg mooi.
Cuenca vonden wij een leuke plaats voor een rustdag. Hopelijk vinden jullie dat ook.
Veel fietsplezier en we denken aan jullie.
Gerda en Teun ook.

Else Robberts

Wat een respect hebben we voor jullie!! Leuk verslag Trudi; we promoveren je tot vaste verslaggever van het NCA-gebeuren. Heel veel sterkte, maar ook heel veel plezier samen. Vanuit een nattig Nederland,
groetjes,
Jaap en Else

Baukje de Jong

Dag Allemaal
Als je geen plaats kan vinden.Komt het goede boven
En daar hoop je op .zo word de reis nog spanner
Geweldig zo jullie met alles om gaan
Die bloempaarse bloeit ook bij ons Herststijloos heet die
Ga zo door Wacht weer op bericht
GroetBaukje

Hannie

Hola Trudje en alle pedalistos,

op het kaartje zie ik dat jullie bijna in Cuenca zijn. De plek meen ik waar je je gelieven gaat ontmoeten? Heerlijk voor je, lijkt me heel speciaal om ze op deze grote reis nog even om je heen te hebben. Geniet er van!
En wat een leuk verhaal schrijf je over hoe het toch steeds weer zoeken en improviseren is om ergens een goede plek te vinden. Wie goed doet ontmoet ontmoet goede katholieken.
Ik vind jullie alemaal geweldig en proef een prima sfeer in de groep uit jullie verhalen. Ik lijd inmiddels aan lichte vorm van jaloezie hoewel ik niet anders had gekund, maar toch...
Para todo el grupo:
Adelante!!
Saludos y besos,
Hannie

Gerda en Teun ook (2)

Ik heb nog even gekeken naar de mails die ik ontvangen heb van campings. Die stuur ik hierbij, zodat jullie niet weer voor verrassingen komen te staan.

Zaterdag 11 september: camping Fuencaliente
Volgende mail ontvangen:
From: Camping Fuencaliente
To: Fam.Plug
Sent: Tuesday, May 04, 2010 9:00 AM
Subject: Re: Reserva

Hola buenos dias. Como dicen en su correo no habiamos recibido esta carta hasta ahora y nuestra respuesta, es que si y staremos encantados de darle alojamento en el camping sin tener que abonar nada. En cuanto a la comida, hablaremos con el restaurante, pues su gestion es independiente del Camping. pero seguro que un precio reducido como poco hara.

Sin mas les esperamos con los brazos abiertos.
Saludos

Maandag 13 september: camping El Chorro
Volgende mail ontvangen:
From: info@alberguecampingelchorro.com
To: t.plug1@upcmail.nl
Sent: Wednesday, March 17, 2010 6:42 PM
Subject: Alojamiento grupo ciclistas en nuestro Camping.

Le informamos que pueden ustedes alojarse la noche del 13 de Septiembre de 2010 de forma gratuita en nuestro Camping. Muchos saludos.

14 en 15 september : camping El Sur
Volgende mail ontvangen:
En relación a su carta recibida hoy pidiendo reservar para un grupo de ciclista le aconsejamos que visite nuestra web para tener una mejor visualización de nuestras instalaciones
Le informamos que no hay problema para alojarse el 14 y 15 de septiembre en nuestro camping por lo cual le reservaremos las plazas para los 18 ciclistas y 4 acompañantes.
El precio normal por noche y pers sin vehiculo es de 10.50 €. Para ustedes se lo dejaremos en 8.50 € por persona y 10.50 € cada vehiculo..
Le informamos que el pago tiene que ser en efectivo no es posible pagar con tarjeta. Prefeririamos que uno de los acompañantes recogiese el dinero de los participantes y se encargase de hacer el pago ya que septiembre es temporada alta y colapsarian la recepción
Agradeceriamos que nos enviasen un listado con los participantes una semana antes de su llegada
Quedamos a su entera disposición para cualquier duda o aclaración
Atentamente
Mercedes
Deze camping El Sur in Ronda moet je een week van te voren een lijst sturen met de deelnemers, Misschien kan je beter per telefoon contact opnemen met deze camping: Tel. 952 87 59 39


16 september: Jeugdherberg Algeciras
Volgende mail ontvangen:
Estimado Sr:

Nuestra empresa pone a su disposición nuestras instalaciones al precio especial de 16€ (en condiciones normales el precio sería 22€). Este precio es por persona y noche e incluye el desayuno. Del mismo modo le recordamos que somos una empresa pública y que hacemos un esfuerzo importante en aplicar dicho precio especial. Sí está interesado en hacer la reserva no dude en llamarnos o escribirnos un mail.

Reciba un cordial saludo.

Andrés Díaz Acosta
Albergue Inturjoven Sur de Europa
Teléfono: 902510000 Corporativo: 471035
Fax: 956784039 Corporativo: 471039
algeciras.itj@juntadeandalucia.es

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Groetjes Gerda en Teun ook.

gerie koot

Haaai Lieve Burkina faso fietsers.Wat gaat het goed met jullie,en precies op schema.Alleen dat vind ik al knap.Want een dag pech en alles loopt in het honderd
Houden jullie ook de humor erin,met siem erbij moet dat lukken toch.Voor dat ik naar africa kom,ga ik nog op vacantie naar de fillestijnen.Ik moest bij de bedrijfsleider van de TNT komen,en die zij.Als jij hier nog een maand blijf werken dan gaan we naar de fillestijnen,dus bij deze.Geniet van alles he.
De wapper gerie.

annemarie

hallo allemaal,

Ik lees steeds met bewondering over jullie prestaties en over wat jullie allemaal meemaken en kijk dagelijks uit naar jullie verhalen en foto's. Graag hoor ik wat de resultaten zijn van de volgende weegbeurt.
Voor straks allemaal welterusten en morgen er weer tegenaan!
Dikke kus voor Martha.

Henk en Rie Mosk

Wij hebben er alle bewondering voor dat er iets dergelijks gebeurt. Jan heeft alles voorgelezen zodat we op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen.
De heilige Antonius zal aangeroepen worden voor teruggave van het verdwenen tasje met inhoud.
Hier alles goed,een prettig vervolg van de reis toegewenst.
Hartelijke groeten aan de groep en in het bijzonder aan Josephine.

Patricia uit Alicante

Beste fietsers, Lieve mamma, Leuk om al jullie verhalen te lezen en ja... eindelijk ook zelf de pen in de hand genomen, goed dat je er nog tijd voor hebt/neemt! Leuk verhaal. Ben trots op je / jullie. Heel veel fietsplezier in het overige deel van Spanje en tot gauw hoors. José, Sebastián, Lucas en Patricia

marly

opa..mooie verhalen om te lezen.
heel veel plezier.dikke kus Marly

Kerkenwerk - Henk Kamp RTV Alkmaar

Mannen en vrouwen,

En volhouden - sterkte daarbij - we
blijven jullie volgen. Groet -Herman / Henk

Tante Annie

Hallo Bart en alle anderen,
Ik heb jullie foto's bekeken, en ik ben diep onder de indruk van de enorme afstanden die jullie afleggen. Heel veel succes verder, blijf gezond, en vrolijk! groetjes van tante Annie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!