FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Afzien en genieten

Verslag Siem 8 september 2010.

Een aankomst op de Camping.

Dan is de vraag : hoe is het toilet en is er papier? moet je een muntje hebben? is er warm water op de wasbak voor het scheren? En dan komt het heerlijke moment om aan te schuiven bij de truck. Trudy is volgens mij nog in staat om iets lekkers te maken van een paardenvijg. Haar improvisatie is geweldig. Maar soms sta je niet op een camping, maar bijvoorbeeld op het parkeerterrein bij het zwembad. Daar kan je dan gebruik maken van de douche en de WC. Maar in de ochtend was de boel tot een uur of tien nog dicht en dan zitten wij al op de fiets. Maar je moet toch wel erg hard nodig. Dan wordt ons geleerd: laat niet bij het aangenaam verposen de eigenaar de schillen, de drollen en de dozen. Dus maar een stuk plastic uit de container gehaald en daar een prachtig kunstwerk op gemaakt. Een banketbakker zou er trots op zijn geweest. Ik heb nog even overwogen om er een strik omheen te doen. Maar je moet het natuurlijk niet overdrijven en hup de boel de container in. Wij Hollanders zijn zo proper, he, als ze het uitkomt natuurlijk.

De dagen lijken erg op elkaar en ik moet soms in de agenda kijken welke dag het is. Maar toch is iedere dag ook weer anders. Afzien en prachtige uitzichten wisselen elkaar af. Moeder aarde is al erg oud, maar dat ze zo rimpelig was wist ik niet. Het is constant klimmen en dalen. Maar als je in je tentje ligt, ben je het afzien snel vergeten en blijft de geweldige natuur op je netvlies staan. En we leren ook veel van Bart. Bart kent elke sijs bij naam en toenaam, wat erg leerzaam is.

De sfeer in de groep is geweldig, het is afzien en genieten.

Zomaar een beklimming.

Het is piepen en steunen, zweet loopt in je ogen, je hoort gesteun achter je en gaat raden wie het kan zijn. En denk: ik ben gelukkig niet de laatste. We komen een piepklein dorpje binnen. Ik zie een oud vrouwtje met erg kromme beentjes, dan gaat bij mij de geest op hol: zeker teveel op de ezel gezeten. Of zou het Engelse ziekte zijn? Maar dat kan toch niet? Want ze spreken geen woord Engels. Of zijn ze krom getrokken door de felle zon?

We zwoegen door, ik kijk naar het achterwiel van mijn voorganger en ik moet bijblijven alsof mijn leven ervan af hangt. Ik voel spieren in mijn billen, ik wist niet eens dat ik ze had. Ik heb ze dan ook jaren niet gevoeld. Wat kan een vakantie vermoeiend zijn. Gelukkig, daar is het hoogste punt. Maar dan komt de teleurstelling, er komen nog meer hoge punten. Mijn spieren kraken, maar dan eindelijk is het zo ver: het hoogste punt. Maar wat zie ik in de verte? Juist, nog meer van die pukkels. En dan moet het volgens de kenners nog beginnen. Ik denk aan mijn slaapmatje en hoop dat Addy de benen onder handen wil nemen. Wat zal dat zalig zijn.

'Pijn'boom?

Ook komen we nog langs een bos, waar hars wordt afgetapt. Ik moet denken aan een verhaal van Roald Dahl, waar bomen gevoel hebben en het uitschreeuwen bij het omhakken. Mijn geest gaat weer op de loop. Ik hoor de bomen zeggen: ik ben nu een jaar of tien en ik heb het wel gezien. Ze tappen de levenssappen af en ik ben zo moe, ik ben aan mijn laatste naaldje toe. Wat doe je me aan, jij mens, ik sta nog liever in de hens. Maar nog beter kan ik vragen om een paar snelle kettingzagen.

Dit zijn zomaar een paar overpeinsingen van een fietser die het zwaar heeft, maar ook erg kan genieten van het geheel. Bijvoorbeeld een bezoek aan Cuenca was in drukwekkend en mooi.

Siem.

Joyce Stijger

Wat mis ik hier thuis die grapjes van SIem toch. Ze zijn zo onwijs leuk en komen vaak zomaar ergens uit een hoek.

Ondanks de beklimmingen komen jullie toch allemaal elke dag weer aan. Hier kunnen je echt trots op zijn. Iemand zal het jullie niet snel na doen.

Gelukkig gaat alles nog goed en hebben jullie het nog steeds gezellig.

Nog heel veel plezier en ik hoop morgen wat meer te weten over mijn herstel. Jullie horen het wel.

Groetjes JOyce

p.s. ik ben jaloers op het weer bij jullie!!!!!!!!

Ankie

Hallo meneer Siem,
ik ken U niet, maar er is een komisch schrijver verloren gegaan!!(of bent U het stiekem?) Een waar genot voor de mond om Uw bevindingen van deze barre, maar toch gezellige fietstocht te lezen. Ga zo door en de groetjes, dikke kus voor mijn kleine broertje Di en natuurlijk de rest ook dan een kleintje.

Nico Van Velzen

Siem, ik wist niet dat jij zo kon schrijven. Het verhaal is prima. Maar ik vraag me af dan, waar zijn die luijers voor?
Ik wens jouw en all de meefietsers en begeleiders gezondheid en geluk. Gibraltar komt gauw voor de boeg geloof ik. Het is spannend omdat allemaal te volgen in het verre Canada. De verhalen trekken mij mee.
Het lijkt well of ik nu iedereen in de ploeg kan imagineeren.
Wij vertrekken Sept. 14, naar Budapest voor vacantie. Ik zal jullie reis niet kunnen volgen tot dat wij terug komen eind September. Het beste allemaal en speciaal m'n goode neef Siem.
Neef Nico in Canada.

Joke Kortekaas

Moedige fietsers ( en daarmee bedoel ik ook de begeleiders!!! ), want gisteren realiseerde ik me, dat het net lijkt of ik de begeleiders niet meetel en dat is echt niet waar. Vooral toen ik de foto van Trudi zag, toen zij een enorme pan eten stond klaar te maken realiseerde ik me hoe belangrijk de begeleiders zijn om de fietstocht naar Burkina mogelijk te maken.
Mooi om het verslag de titel "Afzien en genieten" te geven, want zo is het natuurlijk wel. Toen jullie vertrokken leek het me niets om mee te gaan, nu ik alle verhalen lees benijd ik jullie. Het lijkt me een schitterende ervaring, die je een levenlang met je mee draagt.
Fijne fietsdag morgen,
Joke.

Jan Boelen

Wat een prachtig verhaal van Siem. Ik kijk elke dag weer uit naar een nieuw verhaal en natuurlijk ook de foto's. Ik vind dat jullie het geweldig doen. De titel van je verhaal Siem spreekt boekdelen. Afzien en genieten!!. Zolang je die combinatie van harte kunt maken is het goed. ....En dat kunnen jullie!! Ik ben best een beetje jaloers op jullie! Ik kijk uit naar het volgende verhaal.

Joke Kortekaas

Nu kan ik het vakje "reageer" onder de foto's weer niet meer vinden!!Dus laat ik onder het reisverslag maar even weten dat ik weer erg van de foto's genoten heb. Het is voor mij erg leuk als de namen van de personen die op de foto's te zien zijn erbij staan, dan leer ik hun gezichten kennen en weet ik bij welk gezicht het reisverslag hoort. Ik ken nl. bijna niemand van de groep, alleen Josephine en Johan.

Kees Groot

Mooie verhalen jôôs!
Prachtige overpei("ij")nzingen, Siem! Herkenbaar voor mij toen ik in april naar Valencia fietste.
Dit is het volle leven, beste mensen!!
In gedachten steeds bij jullie!
Kees

Marie-Jose

Josephine, ik reageer even op je sms'jes want ik wil meer schrijven dan daarop kan.
Nicolaaskerk in Cuenca: denk maar dat Nicolaas ook een reisheilige is (net als Christoffel). Ik heb nog niet gekeken of jullie er een foto van gemaakt hebben.
Dan nog iets anders: vrijdag bestaat kinderdagverblijf Willemientje 25 jaar! Je zult niet bij de reunie kunnen zijn, maar wel leuk om te bedenken dat Jan en jij bij de oprichting zijn geweest en veel geschilderd enz hebben!
Morgen vertrek ik naar India (ik verwacht niet dat ik jullie tocht daar kanvolgen, maar dat doe ik dan bij terugkomst wel); ik heb een sterrenkaart vandaar gekocht, twijfel nog of ik het vogelboek meeneem (want heb alleen Europese vogels erin.)
Geniet met zijn allen, sterkte met de bergen. (en van die drol, plastic en container, herken ik!)

Klaas van der Wijk

Mooi verhaal van Siem. Hij zou zich aan kunnen sluiten bij een groep ,die prachtige verhalen schrijfi in het West Fries.Als deze verhalen gebundeld worden is wordt het een prachtig Herinnering aan deze tocht . Het allerbeste en veel plezier .

Wim en Dina

Vol bewondering lezen wij elke dag jullie belevenissen.
Mooie foto's erbij zeg.
Is het nog in orde gekomen met Kees zijn paspoort?
Kanjers zijn jullie allemaal.
Ben wanneer komt jou verslag??
Veel plezier en een goede gezondheid wensen wij jullie.
Groetjes Wim en Dina

Rieky

Ola Hollandeses,

Tjonge, wat gaan jullie hard. Ondanks die rimpels en pukkels komen jullie toch op de geplande tijd aan.

Onze Spaanse familie gaat vandaag weer naar huis.
Jullie moeten de groeten hebben. Siem ook je "kleine" broertje van Down Under is weer in Holland. Hij vroeg me ook of ik je de groeten wil de doen. Bij deze dus.
Hij had 7.5 uur vertraging. Je ziet hem binnenkort wel.

We krijgen veel positieve reacties op jullie fiets-
belevenissen. Goede gesprekstof zoals vandaag op de verjaardag van ome Piet.
Siem je hebt echt de humor van je moeder, hou dat er in.
Jullie kunnen stuk voor stuk solliciteren als columnist. Ik geniet van alle verhalen en beleef in gedachten jullie avonturen mee.
Ik voel bijna mijn billen als jullie weer een pittige dag gehad hebben. Helpt de sudo(ku) creme?
Zaterdag ga ik de Waddenzee op voor een reddings-oefening. Moet ik al om 06.00 uur in Alkmaar zijn.

Martha, we hebben de eerste lotusavond van dit seizoen weer gehad. Groetjes van de hele groep.

Siem XXX en voor jullie allemaal saludar van een trotse thuisblijfster, en veel positieve energie toegewenst,
Rieky.

Ook je

gitte

ola papa pipo... wa een genot jou.. en alle andere verhalen te lezen. Op de foto's krijg je een goed idee hoe het jullie vergaat en hoe de sfeer in de groep is.
Zet 'um op. op de kaart..(de verkleinde versie) is het nog maar een heullll klein stukkie.
Zaterdag ga ik ook naar de wadden... en zal mams in de gaten houden en zorgen dat ze geen natte voeten krijgt. kuss

Aad Dekker

Met veel plezier lees ik elke dag jullie verslag. Naarmate de tijd en de kilometers verstrijken krijg ik almeer bewondering voor jullie. Het zijn behoorlijke afstanden elke dag, dan de warmte en het vele klimwerk. Siem, ik neem je nu echt serieus! Nog heel veel plezier en sterkte toegewenst.

Yvonne

Hallo stoere fietsers en begeleiders! Het is weer bijna zaterdag.... Passen jullie allemaal een beetje goed op Kees? Bind hem desnoods maar vast, net zoals ze met Odysseus in de oude Griekse mythe deden, om de verleidelijke roep van de sirenen te kunnen weerstaan. Ik hoop dat de komende zaterdag niet 'beter' gaat, maar gewoon goed gaat, zonder kleerscheuren en andere ongemakken. Geniet van het mooie Spaanse binnenland. Hartelijke groet aan allen en een dikke zoen voor Kees.

ankie

Weer lekker terug in het warme Alicante en na een heerlijk nachtje in m'n eigen bedje zonder te vechten met een slaapzak die nooit meedraaid zoals ik het wil. koude tenen, snurk- en nog andere lichamelijke geluiden van alle kanten vanuit de andere tenten, wil ik nog weer even terugkomen op de speciale 2 daagjes die Mickelle, Ricky en ik bij jullie hebben mogen doorbrengen. Nogmaals ontzettend bedankt voor het gastvrije onthaal, de tent die met spoed voor ons klaarstond en het ons even laten meeleven met jullie grote avontuur. Had ik van te voren al bewondering voor jullie, is dit alleen maar nog groter geworden. Wat een enthusiasme, teamsfeer, uitstekend humeur, sportiviteit, compañerismo (vetaalt Trudi wel even want kan niet zogauw op het hollandse woord komen) enfin, jullie zijn uniek !! Je neemt toch je petje af als je s'morgens om 06.30 uur, stikdonker en bij 3.5 graden (vies koud ondanks dat we in Spanje zijn) hoort zeggen, "goedemorgens jongens en we gaan er weer een mooie dag van maken" !!!

Voel me echt bevoorrecht dat ik dit heb mee kunnen maken, de foto's zijn al doorgestuurd naar Trudi Koot (jammergenoeg die van het restaurant met z'n allen zijn niet erg gelukt dus heb ik die er niet bijgedaan) en wens jullie en in speciaal kokkin/zus Trudi nog een hele voorspoedige verdere reis zonder te veel ongemakken, niet te veel bergen te beklimmen, lekker weer enz. enz. en blijf jullie natuurlijk trouw volgen op de site.

Sterkte, groetjes voor iedereen y un abrazo grande para mi hermana !!

Piet van der Steen

Hoi Simon Templer,

Met gesloten ogen is het slecht lezen, toch breng je mij en wellicht velen in verroering door je komische schrijfstijl. Met mijn luiken dicht zit ik na te genieten. We zullen je missen na Gibraltar. Doe iedereen de groeten en wens ze courage.

Ps. Neef Siem nog gefeliciteerd met Ome Piet.

Marcel Kuilman

Limmer Kermis is weer op volle toeren! Daar moeten jullie toch even bij stil hebben gestaan tijdens jullie latste beklimming van weer zo'n gigantische berg, ..denk ik dan! Maar hier in Limmen komt het met bakken uit de lucht vallen en wordt het waarschijnlijk dit jaar geen vuurwerk, maar een prachtig waterorgel die ons bezig houdt. Jullie missen dus echt niets..., behalve dan een lekker palingkie, of die vette oliebol (die echt niet vet is dit jaar), of een nougablok die twee en half uur aan je gehemelte blijft plakken, .. dat dan weer wel. Wij willen jullie allemaal veel succes wensen tijdens deze monstertocht, in het bijzonder onze buurman - Ben Hageman, Cees Smit, Trudy de kook specialist en Johan Olling. Ik wil Ben even zeggen dat je gras gemaaid is, al weet ik niet door wie...zij waren me net voor! Je kon het een week geleden bijna wel hooien, dus ook thuis ziet het er weer netjes uit en gaat dat ook allemaal gewoon door! Cees wensen wij namens het LOV-bestuur en de leden ook een prachtige ervaring toe en veel geluk tijdens deze tocht van je leven. Trudy, wij begrijpen dat jij echt een onuitwisbare indruk maakt met al jouw kookelaarij! Je krijgt ook de groeten namens Dick en Ria Admiraal. Ook Johan wens ik een zeer gezegende reis toe en ik kan daar alleen nog maar aan toe voegen dat jullie de heilige Christoffel altijd in je zak houdt. Veel geluk met alles wat jullie onderweg en op bestemming tot doel hebben gesteld.
Hartelijke groeten uit Limmen-City van Marcel en Inge Kuilman.

P. Arouna OUEDRAOGO

It has been a tremendous shock hearing what happened during the journey this morning. Believe me, I can say on behalf of all my people in Ouahigouya, in Toba and even throughout Burkina, that are we all lots sadenned by this dramatic and tragic accident, killing our dearest Co Kerssens. Please his family receive my very tearful condolences. Arouna