FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Gestolen goed smaakt goed

Vrijdag 10 september 2010

De tocht van El Pedernoso naar Almagro: 136 km.

Koffie: Tomolloso

Lunch: Manzanares

Temperatuur: 38-40C

Daggemiddelde 24,5 km/uur

Het is nog nacht, maar zo helder dat ik zonder mijn hoofdlamp aan te knippen rond kan kijken. We staan met onze tenten op zacht, mals gras, rond het zwembad van El Pedernoso. De douches waren koud, maar het zwembadwater was wel 26C. Heerlijk gezwommen gisteren. We kregen veel bekijks van de schoolkinderen die daar aan het spelen waren. Engels was minimaal te gebruiken en wij hadden maar een handvol Spaanse woorden paraat.

Toch begrepen zij ons!

Fietsen, vanuit Nederland naar Burkina Faso, 9.000 km. Oh, olé, aha etc. Alom verbazing.

Het bleef die avond lang zacht en we hadden geen koude nacht.

Het terrein werd 's nachts verlicht door enorme schijnwerpers, wel handig. Maar je waande je in Noorwegen rond 21 juni. Daar waar de zon niet onder gaat.

Bij het ontbijt hadden we weer geen lampjes nodig en we prezen de zwembadbeveiliging toen.....pats: licht uit! Ik keek omhoog, en ja een prachtige sterrenhemel! Zo zit je dan te ontbijten met het mooiste plafond wat je je maar wensen kan. Aan tafel was het echter ineens heel anders. Ik greep in de boter, smeerde een plak kaas onder en een nieuw stokbrood vloog plots over tafel in mijn richting. Stootte als een biljartkeu tegen mijn koffiekop. Die kon ik nog net opvangen. Je hoorde steeds vragen: 'Is er nog kaas, is er nog ham, is er nog jam, is er nog koffie, is er nog brood? Wie heeft er nog theezakje?' De theezakjes worden namelijk 2ehands gebruikt. Ons bent zuunig.

De burgemeester die nog even langs zou komen, had zich niet laten zien.

Wij vertrokken 7.40 uur. De weg was 136 km lang, recht en soms heuvelachtig. We gingen als een speer. Herman, onze dagkapitein, had het gemakkelijk. Ons tempo lag enorm hoog. Ons daggemiddelde was ruim 24,5 km per uur. We reden urenlang tussen de wijnvelden door en een stop bij zo'n veld kon niet uitblijven. Er werden van de druiven weer kunstzinnige foto's gemaakt. Eén tros kwam toevallig los in een hand te liggen, het was er wel één van meer dan 1 kg. Wij proeven natuurlijk, verrukkelijk! Ze zeggen wel eens: ' Gestolen goed.....'. Maar dit was ons toegevallen. De naam van de persoon met tros zullen wij in de wijngaard laten.

Onderweg bedacht Rolf, dat de gemiddelde opbrengst van dat jaar wel eens tegen zou kunnen vallen.

De Burkina-gangers waren op 10 september al rovend langs geweest!

Onze lunch hielden we in het centrum van Manzanares, lekker in de schaduw, onder de blauwe regen. We waren daar niet de enigen. Menig 70-plusser, met of zonder tanden en stok, zat daar ook. En maar kijken naar ons en onze fietsen.

Al fietsend, zoveel km's lang, raak je wel vaak stil en gaat je fantasie met je op de loop. Zo zag ik gisteren een soort holen met een deur erin. Je gaat jezelf de vraag stellen: wat zou er achter de deur hebben afgespeeld. Een rijk meisje, weggelopen van huis, woonde er met een arbeidersjongen. Na 9 maanden beviel ze van een baby, pure armoede. Ze moest uit bedelen gaan een aren rapen op het veld.

En dan sta je plotseling bij een meertje vol flamingo's. Dat is weer een andere ervaring.

Elke dag, niet gewoon maar eten, fietsen, eten, fietsen, eten, slapen, maar alles overgoten met juist dat speciale sausje, dat je alleen kunt vinden bij de Burkina-gangers. En dus geef ik de sauslepel over aan de letterkok van morgen......

Groeten Addy.

Klaas van der Wijk

Goed gedaan Adje!!!Mooie tocht ,mooi verslag en heerlijke druiven.Wat wil je nog meer . En dan bovendien prachtig weer ,een goeie fiets en aangenaam gezelschap Nog een een paar Europese kilometers en jullie kunnen gaan varen. Zet hem op . Liefs Klaas

Gerard Berghuis

Leuk geschreven, Addie ! Ja, we houden het bij hoor !
Ik geloof, dat dat speciale sausje van de Burkinagangers het hem wel doet, het houdt een goede sfeer erin, dat proef je ! Goede reis verder en veel plezier, uiteraard dit voor iedereen !

Sytske

Wat zijn jullie allemaal op julllie beurt woordkunstenaars.
Een ware verrassing om elke dag weer jullie verslag te lezen.
Blijf lekker genieten en ons verrassen!!!!!
Liefs Sytske

Jose en rob

Leuk verhaal Ada en zo zien jullie allerlei mooie dingen onderweg! Huub goed aangekomen en in een jaar niets veranderd. Geniet nog maar verder op jullie tocht en wij lezen iedere dag alles over jullie belevenissen. Zet hem op allemaal en geniet ervan! liefs R.J.

Christine

Zelfs in Californië worden jullie verhalen en fietstochten gevolgd; voor degene waar de grote tros druiven in haar/zijn hand terecht is gekomen pas op want Big Brother is watching you!
Trudi, we laten het terrasdansen van a.s. woensdag voor wat het is en komen naar een ander terras maar is het zeker dat het terras dan op camping El Sur in Ronda staat?We willen alle Burkina fietsers even gedag zeggen en veel sterkte wensen voor de reis door Afrika. Groet en graag tot in Ronda. Mijnheer Kees, gisteren de dag goed en zonder problemen doorgekomen?

Antoon & Cora

Helaas zijn we vanaf vandaag pas op de hoogte dat alles zo mooi te volgen is,super!
Helemaal geweldig wat jullie doen mooie verhalen en foto's, thuisblijvers kunnen alles meebeleven en volgen. petje af voor jullie allemaal en Siem we zijn trots op je! Groeten uit Brabant.

Rieky

Hallo pedaalhelden,

Even over die "toegvallig" toegevallen druiven.
Ja, natuurlijk een handje geholpen. Nu maar een spaans wijntje extra kopen om die wijnboer te compenseren.
Dit weekend Limmer kermis. 't Begon vrijdag met vuurwerk. Natuurlijk in de regen. Wij thuisblijvers waren naar Willemien en het regende zo hard, dat ik kletsnat was van het kleine stukje van de auto naar de deur. 't Was weer heel gezellig.

Zaterdag de oefening op de Wadden. Gelukkig een rustige zee en prachtig weergehad en geen zeezieken aan boord. 150 figuranten en acteurs en 75 lotus-
slachtoffers. Alles is goedgegaan.
Veel leermomentenvoor de staf.

't Was ook monumentendag Siem. De molen was ook open. Han heeft zo'n 20 bezoekers gehad.
Carla is hier en ze zegt dat zij de paling en de kermisborrel wel zal nemen. Ze wil Johan zeggen dat ze 't jammer vindt dat er dit jaar geen kermisontbijt in de kerk is. Volgend jaar beter.

Mascha van Corry heeft een zoon, hij heet Romijn.

Rest mij nog om jullie allemaal nog een fijne week met
elkaar toe te wensen. Het gaat nu hard hoor.

Siem groetjes en een dikke kus van je zus Carla en voor allemaal succes en groeten van haar.
En van mij XXX, Tot Zaterdag. Rieky.

Joke en Martien Duijn.

Het is toch fantasties dat wij het thuis allemaal kunnen volgen wat er allemaal onder weg gebeurd. Wij hebben heel veel bewondering voor de begeleiders groep Trudi, Kees en Ben. Het is voor Joyce bijzonder jammer dat ze voorlopig is uitgeschakeld.
Opbouwen, afbreken, slaapplekken regelen, slecht begrepen afspraken recht breien, de in- en uitwendige mens verzorgen, geplande routes bestuderen en afstemmen met de fietsers, bevoorraden, psychologies de fietsers ondersteunen, zorgen dat alles op tijd klaar staat enz. enz. enz. Volgens ons zijn het dagen van zo'n 16 uur per dag hard werken en er blijft dan weinig tijd over voor jullie zelf.
Als ik dit zo opsom zou je bijna denken dat het fietsen een makkie is, ik weet wel beter ! ! !
Afrika, maak de weg maar vrij, want de Burkino-bikkels komen er aan. Groetjes, hou je taai en succes.

MICKELLE

Hallo fietsers. Ik heb net het einde van de Spaanse "vuelta ciclista" gekeken (net zo als de tour de france maar dan in Spanje) en volgens mij kunnen jullie dat net zo goed nadat wat ik allemaal gezien heb in de anderhalfe dag dat ik bij jullie ben geweest.
Het mooiste wat ik er van over hou (na mama´s blije gezicht en warme kusjes) is dat er iemand om 5:45 hr. s´morgens naasts mijn tent Ben wakker maakten en zij "Ben, opstaan, we gaan er weer een mooie dag van maken..." en dat bij 3, 9 graden.
Het is echt fantastich wat jullie aan het doen zijn, en ik heb echt een flinke oppeper van optimische meegekregen. Er hangt een hele positive sfeer bij jullie.
Marhta trouwens nog bedankt voor je lekkere warme deken en Addie voor je lieve afscheid bij jullie vertrek s´morgens.
Veel sterkte voor iedereen en een dikke knuffel voor mama Trudi.

Joke Kortekaas

Moedige fietsers, Wat schrijven jullie toch een leuke verhalen. Het is echt erg leuk om ze te lezen. Het was hier vandaag 18 graden, bij jullie 38, wat een verschil. En dan ook nog zó hard fietsen. Geweldig. En wat zullen die vier fietsers, die na deze naar huis gaan, tegen het afscheid op zien!!!!
Mooie fietsdag morgentoegewenst, Joke.

kit de Bruin

mijn compliment voor je duidelijke verslag en leuke schrijfwijze. We volgen jullie iedere dag. Wat zullen jullie behalve af en toe afzien ook veel genieten en pret hebben. Veel succes op de verdere tocht.
groetjes Kit de Bruin