FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Hoe ver, hoe heet , hoe stijl, hoe snel.

Dagverslag van dinsdag 14 september 2010

Een etappe van 60 km laat veel te raden. Waarom maar 60 in plaats van 130 kilometer ??? Voor de leuke camping en het aardige stadje op de rustdag? Omdat het een vreselijke klim wordt en we toch wel 7 uur bezig zijn? Omdat de weg nauwelijks begaanbaar is? De laatste dagen was het heet. Afgelopen nacht was het zwoel. Bereiken we nu al Afrikaanse temperaturen?? We gaan net als altijd vroeg weg de laatste dagen zelfs in het donker met het fietslicht aan. Na 200 meter lek. De derde lekke band onderweg met 14 personen over 2800 km. Gaat wel toch? Wel dient vermeld dat Co de banden met z'n handen licht. Bandenlichters zijn voor mietjes. Al snel begint het klimmen, zoals we verwacht hadden, en voor gewaarschuwd zijn. In de voorste gelederen bevindt zich Siem onze Nestor. Volgens eigen zeggen is dit het resultaat van het drinken van een liter klimgeitenmelk. We zullen hem erg missen. Hij en de drie andere Europa-gangers fietsen vandaag voor het laatst mee. Morgen nog een gezamenlijke rustdag en dan gaan zij op de fiets naar Malaga en wij naar Algeciras.
Het wordt een prachtige dag met mooie klimmen in een fantastisch landschap. Wat is het Andalusische landschap mooi en afwisselend. Prachtige heuvels grillige rotsen wijde vergezichten, mooie witte dorpjes en voor 11 uur mooie zon en schaduwplekken op de heuvels. Na 60 km rijden we een in Spanje bekend soepbord binnen (een vlakte met bergen/heuvels langs de randen). Was de wind in de heuvels verfrissend hier is het een föhn. Het is hier bloedheet. Welkom Afrika. We drinken nog wat in Ronda. We teuten nog wat over verzet en voor- en achterblad. Op de camping staat de truck en Willemien is er ook. Leuk om haar na de pont in IJmuiden weer te ontmoeten.
Het is een prachtige camping eindelijk na een week weer wifi voor contact met familie vrienden. Er is ook weer een zwembad. Hagemannetjes let op !!!!!!! Sinds 1960 is Ben weer te water geweest in het zwembad. Je ziet wat zo'n tocht en zo'n gezelschap allemaal kan bewerkstelligen.
Overal kom je Nederlanders tegen. Op de camping vrienden pensionadas van Trudy met flessen rode wijn en bier. Op het bijna hoogste punt van de Sierra Nederlanders uit Castricum die ons stonden aan te moedigen. Zij zagen fietsers even later: Het zijn Nederlanders, nog even later een shirt met Kroone Liefting Limmen. Ja hoor een dorp blijft een dorp, ze kenden Sjaak en Co. Maar ja geen Limmers he. Het zijn Castricummers. Zij, die weinig kennis hebben van kermis.
's Avonds na de nabespreking en het voorlezen van de weblogberichten heeft Willemien tot onze grote verrassing brieven van onze geliefden bij ons. Het lijkt wel het tv programma Robinsons Eiland. Grote verrassing en emotie. Na veertig jaar een brief van je vrouw.
's Avonds wordt het laat, want morgen rustdag even langer liggen.
Hoe ver: 63 km. Hoe heet: 40 graden. Hoe stijl: 1180 meter. Hoe snel? Een pr voor José op 64,4 km p/u Het record staat op naam van Co met 76 km per uur.
Rolf

Linda Koning,

Hoi pap en fietsvrienden,

Dat was nog eens een verrassing he!! Niet verwacht van je vrouwtje.
Hopelijk hebben jullie een fijne dag gehad, ondanks vast het emotionele afscheid.
Slaap lekker voor straks en we laten je weten wat Ajax heeft gedaan.
Record voor mijn papa!!! Had niet anders verwacht, haha. Ga zo door!! (Voor jullie allemaal is het natuurlijk een record!)

Enne... vele Castricummers weten wel raad hoor met de kermis

Dikke kussen voor jullie

Johanna Klein

Zet em op in Afrika. Inmiddels zullen jullie lekkere malse biefstukken gekweekt hebben, een genot voor menseneters.
Voer de visjes niet tijdens de oversteek. Hier windkracht 6 tot 7 wadden iets meer,
Houdt je taai, Johanna

Gerda en Teun ook

Lieve allemaal,
Wat geweldig hoe jullie Europa zijn doorgefietst. Lijkt me een moeilijk afscheid, zowel voor de doorfietsers als degene die naar huis gaan. Je hebt zoveel met elkaar meegemaakt!! Op de vraag van Herman wil ik wel zeggen dat wij inderdaad van die moeilijke stukken hebben gereden verleden jaar, maar in de oorspronkelijk bedachte route, die wij toen hebben gereden zaten veel meer van die stukken in. Dan te bedenken dat wij onze bagage meehadden en onderweg nog boodschappen moesten doen, maakte dat wij redelijk uitgewoond waren.
Nog een paar tips: let op dat je bij Algeciras RECHTSAF de N340 volgt richting Tarifa. De jeugdherberg ligt na ongeveer 10 km aan je rechterzijde.
Laat je niet gek maken door allerlei mannetjes bij de boot, die je tickets willen verkopen, negeren die mensen.
Als je overgestoken bent naar Cueta, ben je nog steeds in Spanje, na 4 km komt de grens. In Cuenta is nog een Lidl.
En vooral niet filmen als je een lekke band hebt bij de grens!!
Heel veel succes in Afrika, we blijven jullie volgen.
Lieve groet, Gerda en Teun ook.

Klaas van der Wijk

Hallo stoere fietsers! Daar zijn jullie dan in Ronda. Ik hoop dat Willemien s pakketpost in de smaak is gevallen.We vonden het een goed idee om iets tastbaars mee te geven van het thuisfront. Addy van de fam Hulan had ik niets ontvangen . Ik vermoed dat ze een bericht op je e-mail adres hebben geschreven Addy rust even lekker uit en dan op naar Marokko! Sterkt gewenst en liefs Klaas

Jolanda Kaandorp

Wat zo een tocht inderdaad wel niet met een mens kan doen. Dat mijn ome Ben nog eens in een zwembad terecht zou komen (en zo ver van huis nogwel) is inderdaad wel erg bijzonder.
Ik lees iedere dag met plezier jullie verhalen, en vind het erg knap wat jullie allemaal berijken. Petje af hoor!!! Heel veel succes in Afrika en geniet van alles.
Groetjes Jolanda Kaandorp

ankie

Hallo allemaal,
Heb jullie verhalen even een paar dagen moeten missen maar vanavond de schade weer ingehaald. Ben even de tel kwijt en weet niet precies wanneer jullie de oversteek maken maar in ieder geval - voor degenen die weer vertrekken een hele goede thuisreis gewenst en voor de niewkomers - heel veel succes en sterkte. Hoe is het met m'n zus - een beetje minder moe nu je niet meer de lunch hoeft te verzorgen ? Behoud je energie voor Afrika hé want dat zal best regelmatig een zware dobber zijn voor iedereen maar zoals we jullie een beetje hebben leren kennen zal het beslist gaan lukken. En heb gelezen dat Joyce ook weer terugkomt dus dat ook beslist schelen.

Geniet nog even van Spaanse bodem en voor straks, een hele voorspoedige overtocht en heeeeeel veeeel succes in Afrika.

Ankie

Wil Feenstra

Hallo Co en alle anderen,

Zo de eerste etappe zit erop. Nu op weg naar Afrika.
Een kleine bootreis. Dat is weer eens wat anders dan fietsen. Wij wensen iedereen die naar Nederland gaat een goeie reis en voor de fietsers naar Afrika alles succes. We genieten van jullie verhalen.
gr. Cor en Wil

Joke Kortekaas

Moedige fietsers, nog vlug even een mail in de hoop, dat ik iedereen nog even kan bereiken om jullie heel veel sterkte te wensen bij het afscheid morgen. Dat zal voor iedereen zwaar zijn neem ik aan.
Voor de vier die huiswaarts keren, goeie reis! En de anderen een goede voortzetting van de tocht toegewenst,
Joke.

ans en jos

Hoi, Fred en mede fietsers,

Met regelmaat volgen we de reis met tekst en foto.
heel leuk hoor via het digitale "fietspad".
Wij wensen jullie een goede overtocht en een behouden tocht over het "rode asfalt".
Alle goeds en liefs, Ans en Jos.

Marco Kerssens

Hoi Pa en mede-fietsers.
Maar een keertje een mailtje via jullie reisblog, weer eens wat anders dan de sms-jes.
Zoals Linda al schreef Ajax heeft verloren, neen niet dik! maar wel kansloos... jullie hebben dit echt, echt niet gemist. Tot horens ik ga slapen.
Gr. Marco

Carla

Hey José en andere fietsgekken!

Lees jullie verhalen bijna elke dag. Wat een mooie tocht. Maar in Marokko wordt het nog mooier José.
Enne wat betreft het eten houd je diareepillen maar bij de hand. Ik lees dat je een pr hebt gehaald, niet te mans he!
Veel succes in Marokko
groetjes Carla

Ad en Monique

Jammer ome ben... we hadden graag de foto's gezien van de zwempartij!!!!
Goed om te horen dat jullie het onderling ook nog steeds goed en gezellig hebben.
We volgen de verhalen elke dag,... maar we wachten nog steeds op een verslag van jou!

groetjes Ad, monique en de meiden

hannie

Hé Trudje en fiets- en andere krachtpatsers, ik ben er weer na een weekendje pruimen plukken in Frankrijk wat weer ouderwets gezellig was. En nu zit ik in de drukte van een totaal overhoopgehaalde tuin in regen,wind en kou met veel herfstbalderen rondom de oren. Zie het voor je: alles door het hiis heen. Zo komt de natuur lekker je huis binnen..
Al jullie berichten weer bijgelezen en het is niet te geloven! zijn jullie dáár al? Wat gaat het geweldig goed! en nu ligt Afrika voor jullie neus: dat lijkt me een geheel nieuwe uitdaging. Vanuit N. al vast wat koelte toegewuifd hoor, hebben we hier genoeg van.
Wat fijn dat Yoice weer terug komt.
Was het gezellig met de pensionados uit Campello? Met wijn en bier? dat zal dan wel gelukt zijn.
Voor jullie allemaal: ik hoop dat jullie goed zijn bijgekomen van de rustdag en toy toy voor de volgende etappe!
Veel succes en bosos especial para Trudje,
Hannie

Aiden

ik hoop dat jullie goed en gezond aan komen dus veel succes en op naar afrika!