FietsenvoorBurkina.reismee.nl

De Overkant

Verslag van vrijdag 17 september 2010

Zittend op het terras van het jeugdhotel, hoog in de heuvels van Algeciras, kijk ik over de baai naar de rots van Gibraltar. De glans van deze plek is op dit moment niet alleen door de bewolking maar ook door onze gemoedstoestand ver te vinden. Rechts van ons aan de overkant van het grote water ontwaren we de toppen van de bergen van Marokko. Daar moeten we heen. Letterlijk en figuurlijk een overtocht die door eenieder verschillend wordt ingevuld. Nog verder weg van thuis. Je verlaat het vertrouwde Europa en gaat naar een onbekend continent. Een scharniermoment, vooral na alles wat er gebeurd is. Daarom hebben we na het fatale ongeluk van Co tijdens de afdaling gistermorgen de tijd genomen om goed naar elkaar te luisteren. Het was en is allemaal heel emotioneel. Op onverwachte momenten zie je tranen over iemands wangen biggelen.

Vanmorgen, na het ontbijt, zaten we opnieuw in een kring. Jammer genoeg moeten er ook heel veel praktische zaken geregeld worden, maar het eigen verhaal en de afweging of we door gaan met de fietstocht naar Burkina Faso krijgt alle tijd en ruimte.

Er wordt besloten in meerderheid door te gaan. Hierbij speelt zwaar mee dat het Co's wens zou zijn geweest het project af te maken waar hij zich de afgelopen anderhalf jaar zo intens voor ingezet heeft. Het bericht dat de naam van Co blijvend verbonden zal worden met het scholencomplex in Burkina Faso, raakte ons dan ook diep.

Bart, Martha en Addy hebben, om verschillende redenen, er voor gekozen naar huis te gaan.

Rond 12 uur hebben Sjaak, Cees, Josephine en Siem ons verlaten om morgen vanuit Malaga naar Schiphol te vliegen. Bart, Martha, Addy, samen met Willemien en Lex (die vanuit Nederland de afgelopen dagen bij ons waren) vertrekken morgen richting vliegveld. Het aantal fietsers is de afgelopen dagen aangevuld met Alice en de begeleidingsgroep weet zich weer versterkt met Joyce.

Ik kijk maar weer eens naar de overkant. Net als gisteren voel ik me tijdloos. Het gaan naar een overkant werkte voor mij altijd heel inspirerend. Het heeft voor mij te maken met ‘leven'. Ik denk daarbij altijd aan de waterverhalen over Mozes, Jona en Noach waar ‘Hij die is groter dan ons hart' je door moeilijke situaties heen trekt. Je weer op het droge zet. Maar deze dagen weet ik het allemaal niet meer zo zeker. Ik vraag me ook hardop af wat me drijft om door te gaan met deze onderneming. Het fietsen is voor mij geen doel maar een middel. Tijdens de wegzending op 21 augustus in de Corneliuskerk had ik het nog over bruggen die gebouwd moeten worden tussen Europa en Afrika, tussen Christendom en Islam, tussen arm en rijk. Onderwijs dat daarbij de sleutel is. Maar hoeveel offers moet je daar voor laten? Het bedrag van 150.000 euro is binnen. Het doel bereikt. Maar op een of andere manier trekt die overkant me. Niet opgeven!! Doorgaan en kiezen voor het ‘leven'!!

  • Vertrouwen dat ik heb in de groep mensen die samen met mij morgen naar de overkant gaat.
  • Vertrouwen dat ik heb in het goede van mensen die we daar zullen ontmoeten.
  • Maar vooral vertrouwen in onze Schepper die Co met zich meedraagt op zijn liefdevolle vleugels daar hoog boven die schitterend vergezichten waar Co zo van kon genieten.

Co die zelf altijd een vingertje in de lucht stak als je het even moeilijk had. ''Hij' gaat met je mee' zei hij dan.

Mag ‘Hij' met Marian, Marco en Annemieke, Linda en Dennis en kleinkind Jens, en ook met verdere familie, vrienden en bekenden, maar ook met ons mee optrekken en nabij zijn de komende tijd. Ja we gaan door het diepe naar de overkant .

Johan Olling

Reacties

Reacties

wendela

Diep onder de indruk van dit verhaal weet ik weer niet wat ik moet zeggen, zoals vaak de afgelopen dagen...

Marga

Ik wens de groep heel veel sterkte met het doorgaan van de tocht. Wees voorzichtig en pas op elkaar.

groetjes Marga en Sjoerd

Piet en Elly Zomerdijk

Mooi beschreven. Zo kan alleen Johan dat maar doen, denk ik. Het geeft heel goed weer hoe jullie er voor staan en wat er door jullie heen gaat.
Ondanks alles hoop ik dat jullie toch nog kunnen genieten van wat jullie verder op jullie pad tegen komen. Altijd in het achterhoofd met Co erbij.
Heel veel sterkte, want ook dat zullen jullie nodig hebben.
groet Piet en Elly

lucy perey

Johan, in jou schuilt een schrijver, wat kan jij alles wat er gebeurd is , gevoelig verwoorden. Het lijkt net alsof ik een boek gelezen heb. Het eerste deel is uit en kijk uit naar het volgende deel. Wens jullie heel veel sterkte, ik vind het moedig maar ook voor diegene die terug komen vind ik het moedig. Een deceptie met bijzondere herinneringen, grote prestaties geleverd voor een goed doel. Addy jij heel veel sterkte en dat geld ook voor de anderen die terug komen. Tot gauw.
Lucy

Pastor Jan Veldt

Het verhaal van Johan "De Overkant" beschrijft diepgaand de emoties en gedachten die bij hem (en anderen) opko-
men met het oog op de oversteek. Wat mij daarin
het meeste treft is zijn verzuchting "Maar deze dagen weet ik het allemaal niet meer zo zeker..." Hiermee reikt hij mij aan waar het morgen bij de opening van het nieuwe activiteiten-jaar in de Corneliuskerk ook over zou moeten gaan, over twijfel en onzekerheid, over wat ons nog drijft, over het niet meer zien en toch doorgaan.
Het delen van zulke gevoelens bemoedigt meer dan
grote woorden. Bedankt,Johan

Ria Berger

Bedankt Johan voor je mooie indrukwekkende verhaal.

Heel veel sterkte voor iedereen.

Jan en Greet Borst-den Hartog

Wat een mooie woorden van Johan Olling en ook van Pastor Jan Veldt. Dit raakt ons diep. Hopelijk kan iedereen, voor wie het zware verlies van Co treft, hier mee verder.
Warme groeten van Jan en Greet.

Bert / Edam

een mens is tot veel in staat, dat blijkt maar weer.
persoonlijk kende ik Co niet maar is dat nodig om toch geraakt te worden en het gevoel van ontstemming bekruipt mij, het gevoel dat toch iedereen uiteindelijk met elkaar te maken heeft en verantwoording heeft jegens een ieder. wanneer ik mij al verdrietig voel door de gebeurtenis, hoe moet dat dan voor jullie allen zijn, die met en naast Co hebben geleefd. veel respect voor de besluiten die genomen moesten en moeten worden.

hartelijke groet aan ieder en speciaal broer Dielof.

sterkte bij de voortzetting.

Groet uit Edam

peter rijs

johan,
wat mooi zijn jou woorden.
heel veel sterkte.

Jan Mosk

Afgelopen dagen spelen de gebeurtenissen door ieders hoofd op bijna elk moment. De manier waarop ermee omgegaan wordt en hoe het verwoord wordt, maakt diepe indruk op me. Het laat zien waartoe jullie in staat zijn en geeft me het volle vertrouwen, welke beslissing er ook misschien nog genomen moet worden, dat het altijd een juiste zal zijn.
Dank je wel voor deze mooie woorden.
Veel sterkte, wijsheid en succes.
Jan.

Bim Punt

Zeker weten dat de 'Angeli' Co hebben 'deducant' naar de hemel. (De engelen hebben hem op vleugels gedragen.)
Alles wat rond zijn overlijden gebeurt duidt daarop. Mensen die doorgaan en verder fietsen, mensen die teruggaan naar de thuishaven om te bezinnen, het heeft allemaal zijn plek en waarde in deze schokkende ervaring.
Én Ben én Johan, bedankt voor het in jullie bewoordingen delen in datgene waar wij ons allemaal nu nog zoveel meer bij betrokken voelen.
Jullie hebben met jullie woorden de afstand tussen de fietsgroep en ons thuis goed overbrugd. De emoties, de twijfels en vragen, de genomen besluiten; op afstand voelen we ons zeer verbonden.
Dat lijkt me dus ook de zingeving van jullie doorfietsen: de afstand tussen Burkina Fasso en ons kleiner maken.
Sterkte bij de verdere uitvoering daarvan.
'Ut angeli te deducant.'

Jan Camps

Wat een klap voor de familie van Co en de deelnemers aan de tocht. Ik ben oud werknemer van Duin en Bosch en heb Co meegemaakt als een trouwe en integere man die altijd klaar stond om te helpen , daar waar nodig was. Zijnj hulp als EHBO-er bij de uitstapjes voor de gepensioneerden gaf een extra dimensie aan deze bijeenkomsten. Allen heel veel sterkte bij het aanvaarden van dit enorme verlies.
Jan Camps

P. Arouna OUEDRAOGO

Hi to all cycling people! Just to say hello and greetings for today. Hope you have good weather on the road. All the best,

Harry Wullings

In gedachten ben ik bij jullie. Ik heb respect voor hen die stoppen en zij die doorgaan. Sterkte met het verwerken van het nog onwerkelijke verschrikkelijke nieuws.

wilma en ron

niets anders dan alleen te zeggen: respect voor de mooie woorden....

Joke Kortekaas

Moedige fietsers, jullie zijn inmiddels aan de overkant en niet zomaar een overkant, een ander werelddeel. Heel bijzonder. Ik heb de mooie brief van Johan al twee keer gelezen, echt een afsluitende brief aan het eind van het eerste deel van de mosterfietstocht en voor de oversteek naar een nieuw continent. Inderdaad jullie zijn over heel diep water gegaan. Mooie fietstocht morgen,
Joke.

MIRABELLA

ZOALS ZOVELE KENDE IK CO NIET PERSOONLIJK, MAAR DOOR DEZE REIS WAARAAN MIJN OOM MEEDEED HEB IK HEM TOCH EEN BEETJE LEREN KENNEN.

SAMEN ZIJN ZE DE TOCHT BEGONNEN, DIE BEGON AL ANDERHALF JAAR GELEDEN MET DE VOORBEREIDINGEN.

OVER BERGEN EN DALEN ZIJN ZE GEGAAN, EN DAN WANEER HUN WEGEN SCHEIDEN, WANT ENKELEN GAAN RICHTING HUIS EN ANDERE GAAN VERDER NAAR BURKINA, PLOTS DIT NARE BERICHT.

WIE HAD DIT NU KUNNEN DENKEN. NIEMAND. NIEMAND HAD DIT VERWACHT.
HET IS GEWOON NIET EERLIJK. EEN GOED PERSOON MET ZO´N MOOI DOEL VOOR OGEN OM ANDERE TE HELPEN. EEN TOEKOMST TE BIEDEN.

WIJ ZIJN JULLIE ALLEMAAL ERG DANKBAAR DAT JULLIE HET HEBBEN DURVEN AANGAAN, DEZE LANGE REIS.

ZO VER VAN HUIS, ZONDER JULLIE FAMILIE EN DAN DIT VRESELIJKE VOORVAL.

IK VIND HET DAAROM HEEL KNAP DAT JULLIE TOCH HEBBEN BESLOTEN DOOR TE GAAN. DIT MOET GEWOON DOORGAAN, HET LEVEN GAAT DOOR, DE TOEKOMST VAN DE KINDEREN MOET BETER WORDEN.
DAT WILDE CO EN DAT GAAN JULLIE KLAAR SPELEN.

OOK AL ZAL HET NIET MAKKELIJK ZIJN. LAAT DE TRANEN LOPEN ALS DAT NODIG IS, DAT IS NIET LAF, MAAR MOEDIG.

HEEL ERG VEEL STERKTE ALLEMAAL, AAN DE FAMILIE OP DE EERSTE PLAATS, DE VRIENDEN, COLEGAS EN VOORAL VOOR ZIJN FIETS MAATJES.

DOORZETTEN JONGENS, HOU DE MOED ERIN. NOG EVEN EN DAN IS JULLIE DOEL BERIJKT.

VAN EEN LIMMER DIE TROTS IS OP HAAR DORP EN LAND GENOTEN EN NU IN SPANJE WOONT, MAAR HET KOUDE KIKKERLAND NIET VERGEET.

Kees Denneman

Weer zo'n kanjer die ons plots verlaat!! Toen ik dit bericht vernam, staat alles weer even stil; "wat ging/zou ik ook al weer doen??" schiet door je heen met daarbij allerlei flagen vanuit je geheugen wat je met Co hebt meegemaakt.... Het eerste waar ik aan denk aan die vrolijke opgewekte vent, altijd in voor een geintje, vooral als anderen wat negatief gestemd waren. ...
Wat zullen jullie hem missen.......
Heel veel respect en sterkte voor allen!

Gerda en Teun Plug

Het is voor ons ook nog steeds niet te bevatten dat Co er niet meer is. Wat een vreselijke tijd moet dit zijn voor zijn vrouw en kinderen. En dan jullie, jullie hebben een moeilijk besluit moeten nemen en jullie hebben gekozen voor doorgaan. Wij vinden dat erg moedig. Het zal nu zeker moeilijk zijn om goed je gedachten erbij te houden. Let goed op jezelf en houd ook de anderen in de gaten.
Op dit ogenblik zitten jullie op de camping in Martil hebben we gezien. Morgen naar Chefchouan en daarna naar Ouezzane. In Ouezzane hebben wij als overnachtingplek opgegeven: Hotel Bouhlal (tel: 037-907154) met goede bedden en douches. Het hotel staat midden in het stadje maar het parkeren van de truck is wat moeilijk. Wij betaalden voor een kamer met 4 bedden ongeveer 11 euro. (Er is ons verteld dat dit hotel ook door fietsers Parijs-Dakar is gebruikt).
5 km verder op de route ligt Motel/camping Rif (tel: 037 907172). Wij zijn daar niet geweest, dus kunnen hier niets over zeggen.
Misschien hebben jullie hier nog iets aan. Sterkte allemaal, we denken aan jullie en blijven jullie volgen.
Gerda en Teun Plug.

Yvonne

Lieve doorzetters, de eerste dag aan de overkant zit er op. Op de sateliet te zien een prachtige rit langs de kust. Ik hoop dat er een briesje was die de zware gedachten in jullie hoofden wat heeft kunnen wegblazen.
Ik heb ook van Impulsis een brief ontvangen. Zij volgen jullie tocht ook en betuigen hun medeleven aan de nabestaanden en alle leden van het team van de fietsactie.
Veel sterkte met de tocht van morgen. Liefs, Yvonne

Nelleke

Lieve mensen die naar de overkant zijn gegaan, teken dat jullie het aan durven om samen verder te gaan .
De overkant letterlijk het vreemde tegemoet.
Ik bewonder jullie voor de kracht die in jullie is dit te dooen na de laatste zware dagen.
Heel veel succes en zorg goed voor elkaar.
In gedachte gaan we met jullie mee .
Liefs, Nelleke.

Hannie

Lieve moedige fietsers en begeleiding,

alles wat ik lees, zowel van Johan als de reacties van de afgelopen dagen, maken diepe indruk op mij. Ik word er stil van.
"Vertrouwen" het grote goed waar jullie op voortgaan... dat het mag groeien en jullie stap voor stap veilig verder zal brengen.
Ik hoop dat jullie een paar relatief rustige dagen tegemoet gaan zodat er ook ruimte is voor wat jullie nu nodig hebben.
Hartegroet voor allen met voor Trudje een warme omhelzing,
Hannie
nodig hebben

gerie koot

Hai Lieve fietsvrienden.
Wat moet dit bizar voor jullie zijn.De hele dag dat zware gevoel dat boven op je hart ligt,zo onwerkelijk.
Anderhalf jaar voorbereiding,alles overlegt.Eigenlijk op alles voorbereid maar niet verwachtend dat dit zou gebeuren.Co onze stimulator is niet meer.Waar was het lied ook weer voor,om door zware tijden heen te komen toch.Nou bedenk je hoe toepasselijk de tekst is he.Op de pendalen zo trekken wij verweg de wereld door. voor onderwijs en toekomst want daar gaan we voor.Het is NIET eenvoudig bij VERDRIET en soms bij sterke tegenwind.Maar SAMEN staan we sterk het goede doel is dat ons bind.
Zoveel mogelijk herhalen op de fiets want Co hoort jullie.Heel heel veel sterkte. Gerie.

Ditje

Lieve FvB-ers, wat een verdriet! Duizenden woorden passeren mijn gedachten, zoveel gevoelens. Zonder ze op "papier"te kunnen zetten. Nu pas een moment gevonden dat toch te proberen. Om jullie te condoleren met het verliezen van jullie maat(je) Co.
Ik kan (denk) goed (te kunnen) begrijpen dat een aantal van jullie wel en een aantal nu niet verder kan fietsen. Ik wil beide héél veel sterkte toewensen.
We hebben zoveel respect voor alles wat jullie al samen deden en voor de manier waarop jullie dat deden. Zoveel moed voor ieder van jullie om die keuze te maken, doorgaan of niet. Ik weet hoeveel respect jullie onderling hebben voor ieders individuele keuze en daar heb ik zo veel bewondering voor.
Ben en Willemien, Bart en Johan, heel erg bedankt voor jullie mooie woorden in laatste 'verhalen'.
Heel veel moed, geduld en kracht toegewenst voor alle FvB-ers !

Jos henselmans

hallo Fietsers,

Vanmorgen was het onze koffie zet beurt in de kerk.
Ik had de pot tot even over de 80 kopjes gevuld Achteraf dom het hadden er makkelijk 100 kunnen zijn
(verkeerde zuinigheid). Pastoor Jan Veldt deed de mis en in zijn openingswoord zei hij dat het vandaag een dubbelgevoel gaf.
Van een kant het overlijden van Co en van de anderekant de opening van het nieuwe seizoen.
toch moeten wij ook verder. Het rodedraad lied werd door Mia voorgedragen inplaats van gezongen.
Het Thema was".Ook jij maakt het verschil.
En de tekst van het refrein was het volgende.

Ook jij maakt het verschil,
al zou je dat niet denken.
Ook jij maakt het verschil,
je hebt zoveel te schenken.
Op de pedalen opgestapt,
eerst samen nu alleen.
Jij fietst nu mee op eigen kracht
met mensen om je heen.
Ook jij maakt het verschil,
je hebt zoveel te schenken.
Dus sta er maar bij stil!
Ook jij maakt het verschil!!

Ook deze tekst kan je op heel veel manieren lezen

ik lees het zo .
jullie zijn een vriend ,vader,man verloren ,maar jullie hebben er een beschermengel bij.
Ik weet zeker dat Co jullie begleid op de verdere tocht.
Wij in Limmen en nog veel meer plaatsen steunen jullie

Alle goeds op jullie verdere tocht.

groeten Jos Henselmans

nb (Johan misschien moeten we sparen voor een grotere pot koffie ,de meesten hebben nu maar 1 bakkie gehad.)

Petra Henselmans

Gisteravond ondersteunde we met De Brug onze viering in de Willibrordusparochie. Ook wij stonden even stil bij het vreselijke gebeuren afgelopen week, wat jullie, fietsers voor Burkina, is overkomen.
Wij, familie Henselmans, maar ook de leden van De Brug, willen iedereen die bij dit project betrokken is, heel veel sterkte en kracht toewensen, om het zware verlies te dragen, maar ook om de tocht te volbrengen.

Sterkte!
Arnold & Petra en kids Henselmans
Mede namens De Brug

Jan Levering

Vanmorgen, opening van het seizoen 2010/2011 met als thema"öok jij maakt het verschil".Een volle kerk , het was bedrukt stil na de woorden van pastor Jan Veldt over het ongeluk wat Co Kerssens is overkomen.
Je kunt het thema veranderen in"jullie maken het verschil".Hier de westerse wereld en jullie gaan het goede brengen naar het arme Burkino. Ik wens jullie
veel sterkte om deze reis te volbrengen.

Jan en Trees

Petje af voor jullie doorzettingsvermogen om door te gaan.Las vanmorgen een bericht in de krant waarbij een groep motorrijders slachtofferhulp aangeboden kregen na een fataal ongeluk. Ik hoop dat jullie voor elkaar slachtofferhulp zullen zijn, en wens jullie veel sterkte, en vooral een goede voortzetting van de tocht.

Annelies Vervoort

Lieve fietsers,
voordat jullie vertrokken maakten jullie allemaal op je eigen manier al een diepe indruk op mij, ieder met een eigen verhaal.... en nu - in deze dagen - nog meer...... het verdriet, maar ook de kracht die jullie samen laten zien is énorm... ik ben er stil van.
Wens jullie alles wat er nodig is om elkaar te steunen in deze dagen.

Loes Schaap

Lieve krachtige sterke fietsenmensen!
Na een week weg geweest zie ik het bericht in de krant van dit vreselijke ongeluk.Wat een inmens verdriet voor jullie allen en wat een grote kracht hoe jullie dit met elkaar delen.Stil en met grote trots voor jullie allen, die moeilijke beslissingen moeten nemen,maar ook steeds weer aangeraakt worden door verdriet op jullie weg Met jullie allen in mijn hart wens ik jullie veel licht op jullie verdriet en nieuw licht op jullie pad aan de overkant met warme groeten van Loes

Mient en Joop krabben

Net terug van vakantie en dan zo'n bericht. Als deelnemers aan de Bolsward-Accra-tocht zijn we vandaag ge-emotioneerd door de gebeurtenis die de groep en familie ongetwijfeld zo diep raakt. We wensen jullie alle moed en sterkte toe bij de voortzetting van jullie tocht, want Afrika is fantastisch! Ook wij moesten in 2006 deels afhaken na een valpartij met onze tandem bij het begin v.d afdaling, net over de Spaanse grens. Na afwezigheid van 10 dagen kon ik (Joop) me in Ronda (!) weer aansluiten bij de groep. Helaas gold dat niet voor mijn vrouw.
Het doorgaan lijkt de moeilijkste opdracht die jullie nu hebben te volbrengen, maar vindt de kracht in woorden van jullie aller Co.

Judith Wagter

Geraakt door het bericht en alle geschreven woorden. Jullie zijn een dappere groep, allemaal.

Zowel in Nederand terug zijn als op de fiets doorgaan heeft kracht nodig. Die wens ik jullie allen dubbel en dwars toe.

riet bloedjes

jullie zijn heel veel in mijn gedachten ,sterkte riet

Norma & Jack

Wij leven met jullie mee en wensen een ieder de kracht toe om door te gaan. Goede reis en behouden thuiskomst.

Pastoor Rudolf Scheltinga, Egmond aan Zee

Sterkte voor jullie allemaal in deze tocht!

Jan Mosk

Beste fietsers en begeleiders,
Het grote onbekende tegemoet! Als ik de satellietfoto's bekijk bekruipt me het gevoel dat jullie als een soort ontdekkingsreizigers een onbekende wereld binnenfietsen. Door jullie beslissing om verder te gaan, ga je ook een avontuur aan waardoor je de rest van je leven rijker wordt.Ik heb bewondering voor jullie beslissing en voor de kracht van jullie prestaties.
Probeer te genieten van de wereld om je heen en van elkaar en heel veel succes!
Hartelijke groeten, Jan Mosk.

Diana en Bart

Hallo allemaal,

We hopen dat jullie het plezier in het fietsen weer een beetje kunnen oppakken.
Er liggen ten slotte nog wel wat kilometers op jullie te wachten. Er zal onderweg nog veel te zien zijn.
We missen jullie verhalen een beetje. Het is een beetje stil op de site van jullie kant.
Eigenlijk is het zo langzamerhand onze startpagina geworden.
Wie weet morgen??

Hey Grietje,
Jammer dat ik net te laat thuis was om even naar je verhalen mee te luisteren. Van Mama begreep ik dat je de laatste dagen nogal wat kilometers gereden had.
Hoeveel kamelen ben je waard?
Kun je er nog een beetje sponsoring van doneren op het Burkinafonds? Ga niet te snel akkoord hoor!!!

Knuffels van het thuisfront.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!