FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Onderbroken energie en watervoorziening voor mens en machine

Het dagverslag van Dielof eindigde gisteren met 'Na en korte rust van Herman en Rolf besluiten ze even te gaan kijken in Goulmima waar het lawaai toch vandaan komt.' Dus hier haak ik even op in.

Stukje voorgeschiedenis
Nzala eerste dag zonder spanning op de camping, dus een soort laatste test voor onze stroom voorziening.
‘s Avonds roken we een brandlucht, even gecontroleerd of het niet ergens uit de truck kwam, omvormer gecontroleerd, die was gewoon in bedrijf geen bijzonderheden gevonden, conclusie niets aan de hand.
24 september ‘s ochtend bij vertrek alle laptops etc. ingeplugd zodat ze tijdens het rijden opgeladen konden worden. Echter we haalden geen 220 volt, mogelijk accu spanning laag. Motor gestart maar geen verandering. Dus op de eerste de beste dag dat het er op aankomt en we werkelijk afhankelijk zijn van de eigen stroomvoorziening, begeeft onze omvormer het. Dit terwijl ik net de laptop bezitters de garantie heb gegeven dat hun laptops bij aankomst opgeladen zouden zijn.
Helaas hebben ook de drie koelkasten nu geen spanning, dus de etenswaren (maar ook het bier) zullen bij aankomst op de camping wat oververhit zijn. Als alles werkt kunnen we de koelkasten op verschillende manieren van energie voorzien: met 12 Volt gelijkstroom, met 220 volt wisselstroom en ook nog op gas. Onze 12 Volt omvormer (een krijgertje) had echter al na een week de geest gegeven door een slechte soldeerverbinding. Omdat we toch 220 Volt hadden, ik wel vertrouwen had in de techniek maar geen soldeerbout, heb ik dit maar zo gelaten.
Tijdens de koffiestop bij de fietsers heb ik zelf de omvormer maar gedemonteerd en aan een onderzoek onderworpen. Ik kwam tot de conclusie dat ik hem niet zelf kon repareren bij gebrek aan componenten en gereedschap. Dus was het plan een lokale elektronica reparateur op te zoeken. In Er Rachidia, het eerstvolgende plaatsje op de route, bleken bijna alle winkels gesloten (vrijdag in een Islamitisch land) dus besloten om zaterdag maar verder te kijken.

Vervolg op verslag Dielof
Het lawaai kwam van de markt waar allerlei kooplieden hun waar via geluidsinstallaties aan de man trachten te brengen. Vanuit een stukje eigen belang, n.l. gebrek aan koud bier, hebben Herman en Dolf voor mij een soldeerbout gekocht, zodat ik dan de omvormer van 24V naar 12 V kon repareren. Zonder soldeerbout had ik die inmiddels al weer aan de praat. Na het eten samen met Herman op de fiets het dorp in naar de leverancier van de soldeerbout. Ik voor het eerst in 10 jaar op de fiets, een oude RIH, nog één met toeclips en een middenbok, met de omvormer onder de snelbinders. Mijn sandalen bleven steeds achter de middenbok hangen.
De werkplaats van de reparateur was heel bijzonder. Een container voor oude elektrische apparaten op het afvaldepot is er heilig bij. We legden de omvormer aan de reparateur voor en ik wees aan waar volgens mij het probleem zat. Communicatie tussen technici over apparatuur is nooit een probleem, even aangewezen welk component uitgerookt was en de man ging aan de slag. Een afspraak maken over het vervolg ging wat moeizamer. Met behulp van wat behulpzame omstanders spraken we af dat als de reparatie gereed was, hij de omvormer naar de camping zou brengen. Nog geen uur later kwam hij de omvormer al weer afleveren.
Even aangesloten op de accu's en getest met als verbruiker de nieuwe soldeerbout, en alles bleek in orde. We kunnen vanaf nu dus met een gerust hart gaan 'wild kamperen'.

Vervolg op het lawaai: ‘s nachts om 24:00 uur werden we gewekt door een enorme teringherrie. Ik dacht even dat ik droomde, het was allerlei zeer luide muziek en dit duurde tot 04:00 uur, waarna de imam het overnam met de oproep tot het gebed. Wij hadden even het idee dat dit een dagelijks ritueel was, maar het bleek een lokale feestdag (nacht) van Goulmima. Het gebeurt maar 1x per jaar als er een groep fietsers op bezoek is.

Dagverslag van zaterdag 25 september

Goulmima naar Boumaine-du-Dades vertrek fietsers 7.15 uur, aankomst fietsers 17.14 uur. 127 kilometers, omstandigheden heet en flinke tegenwind tegen.

09:00 tot 09:45 uur: Vertrek van de begeleiding. Meteen na het dorp hebben we op de lokale markt veel groente en fruit gekocht. Alles gaat per veelvoud van 1 kilo. Eerst zoeken en graaien in de handel om er de wat beter uitziende producten tussenuit te zoeken. Vervolgens onderhandelen over de prijs etc. Dit gaat er allemaal heel relaxed en leuk aan toe, op deze manier inkopen doen is echt genieten.
Vandaag onderweg hebben we heel veel kamelen gezien. Gister was dit nog een bijzonder fotomoment, maar nu is het al gewoon.

10:15 tot 11:15 uur: In Tinedjad brandstof getankt en verdere inkopen gedaan zoals brood, drinken voor de fietsers, yoghurt etc. Een bakkie gedaan en vervolgens weer op pad.

12:30 uur: We zien Fred de Wit langs de weg staan en we stoppen. Hij blijkt een lekke band te hebben. Hij heeft Herman Zomerdijk al opgeroepen en die is al op de weg terug om Fred te helpen met het verwisselen van de band. Fred heeft geen bandenlichters en fietspomp bij zich. (Waar was Fred toen de dames van Jos Liefting een cursus banden wisselen kregen?). Zelf maar even zonder bandenlichters Fred zijn band gewisseld, even een fietspomp uit de truck, band weer opgepompt en Fred kon weer verder op het moment dat Herman ter plekke arriveerde. Gedurende het hele gebeuren was Fred alleen maar bezig om de lokale schooljeugd op afstand te houden.

12:45 tot 14:00 uur: In Tinerhir was de lunchstop van de fietsers. We hebben iedereen weer van water en andere voedingsmiddelen voorzien. Hierdoor waren onze voorraden weer dusdanig geslonken dat we dit nog even hebben aangevuld en hebben wij met z'n vieren nog een patatje gegeten.

14:45uur: Met nog zo'n 30 kilometer voor de boeg troffen we de fietsers uitgeput langs de kant van de weg aan. Dit kwam door de toch wel heel zware omstandigheden, de hoge temperatuur en de gehele dag een stormachtige wind tegen. We hebben ons ontfermd over twee uitgeputte fietsers (Johan en Fred), waarna de overige 5 fietsers weer verder gingen.

15:30 uur: Aankomst op de plaats van bestemming Camping/Hotel Auberge du Soleil Blue.
Even onderhandelen over de prijs en wat doen we: nemen we kamers of gaan we kamperen?
We vonden dat de fietsers na zo'n zware dag wel een hotel verdiend hadden. De kamerprijs kregen we echter niet voldoende omlaag, dus maakten we aanstalten om ons kamp maar op te slaan. Toen gooide Fred zijn onderhandelingtalenten in de strijd. Hij deed zijn beklag over de prijs en kreeg vervolgens nog 100 dirham per kamer van de prijs af.
Hierna hebben we Fred en Johan niet meer gezien want die gingen meteen vlak.
Zelf heb ik rond de truck alles weer in orde gebracht, de gerepareerde omvormer weer ingebouwd, de drie koelkasten weer aangesloten, etc.

16:30 uur: We worden ongerust omdat de fietsers nog steeds niet gearriveerd zijn. We staan op de uitkijk om te kijken waar ze blijven. Als we in de verte boven de weg een groep gieren zien rond cirkelen worden we pas echt ongerust. Zeer waarschijnlijk vliegen ze boven onze groep fietsers.

16:45 uur: De hulptroepen in de Nissan worden op pad gestuurd om de fietsers te hulp te komen. Een half uur later arriveren de fietsers onder begeleiding van Ben en Trudi volkomen uitgeput en uitgedroogd bij het hotel. Maar toch: eind goed al goed.

Kees

Reacties

Reacties

Gerda en Teun ook

Fijn te lezen dat het fietsen allemaal goed gaat en dat de overnachtingsplaatsen kloppen met de geplande route. Op de kaart van de GPS staan met kruisjes aangegeven de overnachtingsplaatsen van de Frieslandgroep, mogelijk dat jullie daar wat aan hebben. Ouarzazate (spreek uit warzazat) treffen jullie waarschijnlijk weer een camping met zwembad. Ouarzazate schijnt een leuke plaats te zijn. Wij kwamen er 's avonds laat aan en 's morgens vroeg weer weg, maar wat wij ervan zagen was erg leuk. Rust lekker uit. Niet te veel eten bij lokale restaurants, liever zelf koken.
Heel veel sterkte ook voor jullie a.s. dinsdag.
Gerda en Teun ook.

Joke kortekaas

Moedige fietsers, Wat een ontzettend leuk verslag vandaag. Ik heb zitten schateren achter mijn computer!! Maar als ik het geploeter in die hitte lees, dan verdienen jullie wat mij betreft iedere nacht een hotelkamer. Gisteravond hadden we lichtjesavond in onze wijk "de Bergerhof", die is volkomen verregend! Storm en regen hadden we gisteren, vandaag scheen de zon en was her rustig weer.
Mooie fietsdag toegewenst, Joke.

mickelle

Fijn om te lezen dat alles zo goed gaat, het weer is wel een stuk anders als in Spanje zeker, nu missen jullie meshien de 4 graden van Cuenca...
Pas goed op mama met zen alle.
Groetjes en sterkte gewenst aan iedereen en een "abrazo de oso" voor mama Trudi.

Jan Boelen

Mooi verslag van Gerda en Teun. Ook fijn dat het jullie goed gaat. De tegenslagen in de techniek weten jullie met behulp van de vriendelijke en hulpvaardige Marokkanen goed te overwinnen. Leuk om dat allemaal te kunnen lezen in jullie verslagen.
Precies 4 jaar geleden op 25 september hebben we met de fietsgroep Bolsward-Accra overnacht op de camping in Tinerhir De volgende ochtend zijn we voor het vertrek nog even de geweldig mooie kloof Gorges du Dades in gefietst. De overnachting was die dag in Boumaine Dades. Op 27 september kwamen we in Quarzazate aan, een prachtige stad waar vroeger de karavaan naar Timboektoe vertrok. Ze hebben er een prachtige camping. Ik denk dat jullie daar ook wel terecht zullen komen. In dit deel van het land kan het erg heet zijn. Vergeet vooral niet om veel te drinken. Aan de verslagen op de site maak ik op dat jullie, ondanks de ontberingen, volop genieten van de tocht. Ik wens jullie veel sterkte en plezier en blijf genieten.
Jan Boelen

Bart en Willemien

Jullie hebben dus duidelijk een gierenverjager nodig: Bart komt eraan !

Shirley

Wauw het is echt op en af en spannend op de koop toe, pingelen met de prijs en ook nog lukken da's knap!
Gelukkig blijft de positiviteit uit jullie verhalen stralen dus dat zit wel goed.

Top! Petje af(wij dan) en lekker doorgaan (jullie dan).

Groetjes uit Brabant

Josephine Ariaansz

lieve fietsmaatjes en crew,
Poeh, dat is afzien. Het wordt tijd om de Gatorade-sportdrank uit de kast te halen, dan krijgen die gieren ook geen kans. Als ik het goed begrijp zijn de schaatsbroek en warme truien niet nodig geweest. Ik denk heel veel aan Co en zijn familie en aan jullie. Hou je taai, Josephine

Cheryl van Kempen

Fascinerend om zo gedetailleerd mee te kunnen leven! Petje af voor jullie prestatie! Heerlijk al die herkenbare dingetjes, en ik zie het zwoegen, de hitte, het landschap zo voor me. Toch benijd ik jullie niet hoor! Het zal ook wel heel zwaar zijn!

Rina Welboren

Hallo Allemaal. Jullie beleven nog eens wat. Je kunt er straks wel een boek over schrijven. Het is de moeite waard.
Morgen wordt Co begraven ,het zal voor jullie ook een zware dag worden. Ik heb gelezen dat er een viering voor Co wordt gehouden in Marokko. Wij wensen jullie veel sterkte voor morgen. Groetjes aan allemaal

Hannie

Wat gaat het weer geweldig met jullie! Ondanks de lichamelijke ongemakken en de bijna uitputting, toch doorzetten... ik heb enorme bewondering voor jullie. Lekker inventief zowel met taal als met techniek. Ook mooi alle die goede zorg voor elkaar. Ik proef een grote saamhorigheid uit jullie verhalen met veel warmte, letterlijk en figuurlijk, + de nodige humor.
Geweldig.
Vanuit een koud (10 gr.) en grijs Utrecht wil ik jullie voor morgen een mooie gedenkdienst voor Co toewensen. Het zal ieder goed doen om je op deze wijze met hem en de mensen in Limmen verbonden te voelen. Hier zal ik morgen 2 kaarsen branden; een voor Co en zijn dierbaren en een voor jullie. In gedachten wens ik allen veel kracht toe om hier en in Afrika verder te gaan.
En Trudje: ik begreep uit mail dat je geen telefoon meer gebruikt? Dan volgt hier mijn berichtje van afgelopen zat: "zo maar even een groetje, met liefs van Hannie".
Alle goeds voor de hele club en sterkte!
Hannie

Annelies uit Amsterdam

Hallo fiets helden! Afrika is begonnen en hiermee volgens mij ook de zwaardere trajecten en de echte uitdagingen...
Ik zie het helemaal voor me, dat Fred een lekke band heeft, en wanneer er hulp voor hem is, hij zich bezig houdt met de schooljeugd. Laat iedereen doen waar hij goed en is, en je hebt een super team! En het onderhandelen over de prijs heeft hij van zijn dochters geleerd... ;)
Geniet van vandaag en allemaal veel sterkte morgen!

Carly de Wit

Hey Paps, valt een beetje tegen niet zelf je band verwisselen, je bent vroeger toch fietsenmaker geweest.......???? hi hi
en ik wist dat de groep op jou kon vertrouwen met afdingen "You make me POOR...!!!!" die gebruik ik hier ook nog dagelijks!!
Fijn dat alles goed gaat met alle fietsers en belangrijk ook met de begeleiding!
heel veel succes en kracht toegewenst!
Liefs Carly
p.s. pap, het is heeeeellll leuk met mama hier

nelleke

lieve mensen.
Morgen nemen we afscheid van Co.
We zijn dan met zijn allen verbonden, wij hier in Castricum en jullie in Marokko.
Ik wens jullie veel sterkte bij het herdenken van jullie fietsmaatje.
Wij als thuisblijvers nemen samen met familie en vrienden afscheid van Co bij de uitvaartviering.
Laat een ieder elkaar tot steun zijn deze dagen.
Samen kunnen jullie verder gesterkt door de wetenschap dat wij achter jullie staan.
Sterkte, Nelleke.

groepzorg De Hyacint uit De Cameren

Hier een berichtje vanuit de groepzorg De Hyacint. Wij hebben de nieuwsbrief gelezen zo blijven wij op de hoogte van jullie fietstocht wij denken veel aan jullie.
Johan: Wij zijn blij dat patoor Veldt dinsdag de kerkdienst voor ons doet, het verhaal van de Atlas wat had je dat mooi geschreven.
Zorg goed voor elkaar wij nemen een advocaatje en denken aan jullie.
Veel liefs en groeten uit De Hyacint

Trudie: je krijg de groeten van tanye Jo Koot uit De Cameren

Ria Iliopoulos

Hallo kanjers,

Ben vanavond naar de avondwake geweest voor Co, in een overvolle Pancratiuskerk.
Er werden mooie en indrukwekkende verhalen verteld over Co, ook door Bart en Martha, namens de Burkinagroep.

Morgen is het ook voor jullie , een extra zware dag, ik wens jullie heel veel sterkte, ook tijdens het voortzetten van deze zware tocht.
Gr. Ria

Ton en Marian

Vanuit de Provence, waar wij momenteel op vakantie zijn, willen we jullie morgen veel sterkte toewensen. Het blijft niet te geloven dat Co niet meer met jullie mee fietst en morgen wordt begraven. Iedere dag volgen we jullie op de site en denken we aan Co. Het doet zeer en jullie zullen dat zeker voelen na een mnd, zo intensief met elkaar te hebben opgetrokken. Wij zullen hier, op onze eigen wijze, bij Co stil staan. Zorg goed voor elkaar.

Cees Smit Schrijft.

Hoi sportievelingen,
Inderdaad zoals Ria schrijft een indrukwekkende avondwake Waar onze Co herdacht werd door diverse sprekers van Familie - Brandweer - Dijk en Duin-Martha en Bart in een bomvolle PancratiusKerk.
Co verdiende deze mooie avondwake ik werd er koud van.
Morgen sterkte allemaal als jullie hem herdenken in Marokko.
Groet Cees.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!