FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Het moois van Marokko

Dag 37 Zondag 26 september Boumalne Dadès - Quarzazate (114 km) licht bewolkt en later zonnig 32C.

Nog even terugblikkend op gisteren overdag, vanuit het fietsersperspectief.
Het lijkt wel of we de Hollandse wind helemaal vergeten zijn. Deze hele etappe van 127 km lang, hebben we zware wind tegen. En vooral na de middag, gaat het richting windkracht 6. Heavy, heavy, heavy en we komen dan ook helemaal total loss aan bij ons overnachtingadres. Zelfs onze kopman Herman had het helemaal gehad en dat wil wel wat zeggen. De laatste twee km ging over een onverhard pad, enigszins stijgend en ook weer met tegenwind. Maar de auberge die voor ons geregeld is, voelt als een oase in de woestijn en maakt weer heel veel goed. We rijden door de toegangspoort naar binnen, steken met zijn vijven (Fred en Johan [met tegenzin] waren na 80 km in de truck gestapt) onze gehelmde hoofden bij elkaar en schreeuwen een luide yell: Yes!

Zo, dat moest er ook nog even uit, want soms is het fietsen heeeeeeeeeeel erg zwaar, meer door de omstandigheden (bergen, wind) dan door het aantal te rijden kilometers.
's Avonds heerlijk op zijn Marokkaans gegeten uit een Tajine, waar we na afloop nog worden verrast door een optreden van vijf Marokkaanse muziekmakers op allerlei soorten trommels. Nog wat samen met de muziekmakers gedanst op de blote voeten en daarna moe en voldaan richting Pluimendijk.

En dan natuurlijk de dag van vandaag, zondag 26 september.
Voor mij toch een wat bijzondere dag, omdat Jan vandaag zijn verjaardag viert en ik op bijna 4.000 km afstand zit.

Om 7.00 uur vertrekken we (eigenlijk toch nog te laat) om qua wind en warmte zo gunstig mogelijk te rijden. De ochtend is heel erg afwisselend. We rijden door zeer langgerekte lintdorpen, waarbij het opvalt dat we soms wel drie minaretten in één dorp zien. Blijkbaar heeft elke wijk zijn eigen minaret. Het landschap is zeer groen, mede doordat we langs een rivier rijden. Opvallend is wel dat bijna alle rivieren waar we overheen of langs rijden volledig droog staan. Waarschijnlijk wel nodig om het smeltwater van de sneeuw in de winter op te kunnen vangen, maar dat kan je je nu bijna niet voorstellen.

We rijden door een streek dat blijkbaar veel met rozen heeft, gezien de teksten op de borden. Alleen veel rozenstruiken zien wij niet zo op de fiets. Opeens zien we links van de weg allerlei mooi gekleurde doeken hangen. Bij de fotostop worden Alice en ik zo nieuwsgierig gemaakt, dat we even meelopen met de verkoopster. We worden allebei gewikkeld in een hoofddoek en Alice ook nog in een ander kleedje, echt Berbers zegt de verkoopster, maar we kunnen niets kopen. Binnen in het winkeltje ook weer allerlei soorten rozenwater en rozencrèmetjes.

Ondertussen verlaten we de rivier en verandert het landschap ook weer. Wat blijft zijn de bergen van het Atlas, die we de hele dag naast onze route nog zien. Vandaag met weer andere kleuren en in combinatie met de blauw/wit gewolkte lucht, geeft dit mooie beelden.
Ook zien we nog een paar keer een groepje dromedarissen dichtbij lopen. Blijft een mooi gezicht.

Je merkt dat iedereen geniet van al het moois van Marokko. De mooie en afwisselende landschappen, de mensen, de sfeer. Maar we zien natuurlijk op de fiets ook de minder fraaie dingen, zoals het vele afval dat buiten de dorpjes overal in de bermen ligt, de gigantische roetuitstoot uit de vrachtwagens, de bussen en de auto's, de vele onafgebouwde huizen en gebouwen. Maar het blijft wel een heel fascinerend land en een hele andere wereld voor ons.

Bij de lunchstop treffen we weer de truck, waarbij we koele yoghurtdrinkjes en heerlijke meloen van Trudie krijgen. Ik probeer voor de zoveelste keer contact met thuis te krijgen om Jan te feliciteren, maar helaas. Ik krijg steeds een Marokkaans bandje, dus dat schiet niet op.

De etappe gaat verder heel voorspoedig. Een heel verschil met gisteren en zo rijden we al om 14.15 uur de stad Quarzazate. Onderweg zijn we gebeld door Joyce, dat we niet op de camping maar in een klein hotelletje in de stad zitten. De campings zijn behoorlijk duur, zodat de keuze voor een eenvoudig hotelletje of een auberge na wat onderhandelingswerk snel gemaakt wordt.

Maar het mooiste nieuws van de dag krijgen we, als we met zijn allen aan de cola en de chips zitten (om de uitgezwete zouten weer wat aan te vullen), dat Bart en Martha zich volgende week zondag weer bij ons willen voegen. Een luid gejuich gaat op, want dit betekent dat de veiligheidssituatie in elk geval niet verder verslechterd is en dat we als groep weer wat groter worden. Dus allemaal happy en opgelucht.
Ik krijg gelijk opmerkingen dat ik dus nog maar één week de tijd heb om de gele Alfred Judokus Kwak-pet van Martha te demonstreren.

's Avonds vanwege de verjaardag van Jan lekker zoet gebak gehaald voor bij de koffie. En dat smaakt iedereen goed zo te zien.
Van Dielof moet ik nog even melden dat hij de door Josephine gemaakte broek voor het eerst weer aan heeft.
Verder heb ik Johan nog weer even blij gemaakt met het smsje van Jeroen dat AZ zowel voor de beker van Den Bosch heeft gewonnen als vandaag in de competitie tegen FC Utrecht. Dus we vinden allebei dat het toch nog wel goed komt met AZ.

Nog even de stand van zaken tot en met vandaag:

• Aantal gereden kilometers: 3.944 km
  • Aantal gereden hoogtemeters: 34.500 meter
  • Aantal fietsuren: 196 uur
  • Aantal lekke banden: 5 stuks

Groetjes, José

Jan P.

Er wordt zoveel aan mij gedacht dan maakt afstand niet uit. Liefde is dan voelbaar over landsgrenzen en veel fietskilometers heen.
Veel liefs vanuit het vlakke land naar allemaal, maar speciaal naar mijn Jos.

Margriet de Wit

Dag lieve fietsers,
Ieder verhaal dat ik lees maakt me trotser en trotser op mijn vader en de rest van de groep. Morgen passeren jullie de grens van 4000 kilometer, knap hoor! Hopelijk hebben jullie niet meer zoveel wind en blijven de banden heel en kunnen jullie lekker uitrusten. Veel succes!
Liefs Margriet

Joke Kortekaas

Moedige fietsers, wat een fijn bericht, dat Martha en Bart weer mee gaan fietsen. Vandaag en morgen zal Co extra in ieders gedachten zijn. Allemaal veel sterkte en maak er maar een mooie gedenkdag van. Ik doe hetzelfde op deze druilerige dagen. Welterusten, Joke.

Baukje de Jong

Sterke fietsers ,dat zijn jullie ondanks de vele tegenslagen
Elke dag weer vertreken en een nieuw avontuur tegemoed
Quarzazate staan beroemde filmstudios
Daar krijg je het gevoel dat je zelf in de film zit.
. Ga door en heb vertrouwen.
Jullie redden het. zo als Trudie het etenklaar maakt vindt je het nergens taaie groep tot ziens vandaaaaag heel veel sterkte Baukje

Nico en Marianne

Toch knap wat jullie presteren met z'n allen, ga er maar aanstaan om 4000 km te fietsen en niet weet wat je te wachten staat. Maak er een mooie dag van als jullie Co herdenken, het is zwaar natuurlijk maar denk dan maar dat Co van boven toch wel trots zal neerkijken op jullie.
Laat je ook maar lekker verwennen door Trudi! Geef ze maar een lekkere knuffel van ons!

Siem en Rieky

Beste fietsgroep en begeleiding,
We zijn hier nu nog een beetje stil van binnen.

Gisteravond was er een indrukwekkende avondwake voor Co en vandaag de uitvaart. Ongelooflijk zoveel mensen er afscheid kwamen nemen van Co. Er werden veel herinneringen opgehaald uit zijn leven.
Zoals die man heeft geleefd, heeft hij al minstens twee levens achter de rug.
Wij hebben hem leren kennen als een duizendpoot, niet alleen bij de FVB groep, maar hij was ook bij zoveel andere activiteiten betrokken.
Wat zal hij gemist worden. Hij laat een leegte achter.

Zoals we begrepen, hebben jullie vandaag Co ook herdacht in een dienst. Dat is heel goed. Je staat er bij stil dat een mens, hoe sterk hij ook is, heel kwetsbaar is en dat een leven van de ene op de andere seconde voorbij kan zijn.
Geniet dus van elke dag en deel het geluk met elkaar.
Co reist met jullie mee. We weten zeker dat jullie vaak aan hem zullen denken.
Zijn uitroep 's morgens "We gaan vandaag genieten" zal menigmaal door jullie hoofd gaan.

We wensen jullie veilige doortocht en weinig tegenwind. Met de zorg voor elkaar zit het wel goed hebben we begrepen. We kijken steeds uit naar de verslagen van jullie avonturen.
FVB-groet, Siem en Rieky.

elsschoutendewit

Buitengewoon stoere fietsers,

Jullie kunnen er wat van, m,n complimenten.
querzazate ken ik van wandelen door de woestijn, maar helemaal te gek om daar met de fiets aan te komen, dit moet werkelijk onvergetelijk zijn en worden.
Bovendien ben ik heel benieuwd hoe mijn jonge broertje het maakt! Fred, als het kan laat even iets pers. van je horen... Lieve groeten els

wouter

hej joyce

ik hoorde dat je op msn met papa en mama had gesproken super leuk. ik hoop dat je het een beetje naar je zin hebt. ik heb donderdag mijn eerste wiskunde se :(. heb er wel goede hoop voor dus duimen voor me dat ik een voldoende haal he

groetjes wouter

remco

voor Trudi .
Mickelle houdt me op de hoogte.Jullie hebben al veel meegemaakt en moedige beslissingen genomen om door te gaan.Pas allemaal goed op Trudi en Trudi geef ze goed te eten. groetjes uit Eindhoven van allemaal .
Haudoe Remco

frans en dora thijssen

Heel veel sucses en groeten uit Egmond voor dielof
Erg knap van jullie////////

jacqueline-spijker@hotmail.com

bonjour joyce
un petit mot pour te dire que l on pense a toi
jij ben nu in mij lieveling land ik denk dat ik in een andere leven marocaine ben geweest als jij terug ben dan gaan wij samen couscous of tagine maken
grosses bises

paula de ruyter

hallo lieve mensen....
GRANDIOOS wat jullie tot nu toe allemaal al hebben gepresteerd!!!!
en jij zus Trudie ben BERETROTS op je!!!
heb in het begin alles gemist omdat ik zelf bijna 5 weken op vakantie was, en thuis de computer was vastgelopen.
zit te genieten van jullie verhalen en vanuit een luie stoel met een biertje erbij is het alsof je een boek zit te lezen.....
maar het afzien dat jullie doen, en toch enthousiast doorgaan de hele groep BRAVO!!!
heel heel veel goeds en een veilige reis Paula