FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Ter nagedachtenis aan Co Kerssens, onze fietsvriend

Dinsdag 28-09-10 Etappe Ouarzazate - Les Dattes 116km

Zo als we gewend zijn op de rustdag gaan we weer uit eten. Tudi heeft een hele mooie locatie gevonden met uitzicht op één van de Kashba's van Ouarzazate .
Het eten is weer geweldig. Johan trakteert nog op een extra cola rondje want Arja heeft haar rijbewijs.
Na een goede nachtrust worden we om 5.15 uur gewekt om de dag te starten .Wat opvalt, is dat er een aantal gezichten zijn veranderd: 2 dames en 4 heren zijn naar de kapper geweest. Met name Fred is er erg van opgeknapt. Hij heeft nog wel last van zijn buik.
Wat ook steeds weer terug komt na een rustdag is het weegmoment. Joyce geeft drie man een gele kaart ,waar onder Rolf . Dat is naar mijn mening niet terecht als je op je vrije dag de gehele dag op bed ligt met buikklachten. Dan is het niet zo gek dat de wijzer nauwelijks los komt.
Fred, de man die het brood altijd regelt, heeft afgesproken dat er om 6 uur brood wordt afgeleverd door de bakker. Maar waar blijft het? Iedereen zit startklaar om zijn brood klaar te maken en ja hoor: 15 minuten later is er vers brood.
We verlaten om 7 uur met mooi fietsweer de stad Ouarzazate. Het is licht bergaf, dus het gaat geweldig.

Wij als begeleiding en fietsers staan vandaag ook stil bij de begrafenis van onze fietsvriend Co en dit doen we als we het 4000 km punt hebben bereikt.
De truck en de Nissan hebben een mooie plek onder aan een berg op 1217 meter bij de plaats Tabouraht uitgezocht. Wij komen daar om 8.30 uur Marokkaanse tijd aan, dit is 10.30 uur Nederlandse tijd.
De welbekende groene banken, die bij de truck horen, staan in het rond opgesteld en we hebben een aantal herinneringen aan Co in het midden liggen.
Als iedereen zit (Johan, Trudi, Joyce, Fred, José, Alice, Kees, Dielof, Herman, Ben, Rolf), beginnen we met de herdenkingsbijeenkomst. Iedereen haalt herinneringen op hoe hij of zij Co herinnert en hoe hij in onze gedachten is.
Johan zingt het lied van Marco Borsato 'Afscheid nemen bestaat niet' en verder worden er nog een aantal liederen gezongen: 'Blowing in the wind' en 'Let it be'.
En zo hebben wij op onze wijze afscheid kunnen nemen van Co Kerssens die niet meer uit onze gedachten zal zijn.

Als we de tocht vervolgen worden we steeds weer verrast door het landschap met zijn rotspartijen. Als we boven op de laatste berg staan en in het dal kijken moet daar beneden de camping zijn, maar we zien niets wat daar op lijkt. We dalen af en komen bij een splitsing. Daar zien de truck staan naast een auberge van een Berber.
Alles is hier Berber: de slaapvertrekken, de douche, enz. Morgen gaat de gastvrouw brood voor ons bakken en eten we zelf gebakken Berber brood.

Verder zijn mijn gedachten ook bij het afscheid van mijn vriend Cock van Duin. Ik wens Rita en de kinderen veel sterkte in de komende tijd.

Herman

Christine

Wat een mooi om Co op die manier te herdenken. Ook in zijn woonplaats heeft men onvergetelijk van hem afscheid genomen, een grote troost voor zijn familie.
Fijn te lezen dat Martha en Bart a.s. zondag weer gezellig bij jullie aansluiten, Trudi/Joyce weer 2 mondjes erbij. Ik lees wel dat jullie het goed hebben in al die auberges en de tentjes blijven lekker ingepakt. Ach de dames hebben zich laten vertroetelen en zijn als herboren de hammam uitgelopen, kunnen er weer flink tegenaan. Joyce wat goed dat je zo nu en dan een flink stuk meefietst. Trudi, veel groetjes van ons cluppie.

Willemien

Tijdens de onvergetelijke en ontroerende herdenkingsdienst voor Co heb ik ook aan jullie gedacht, jullie maar met z'n elven, wij met 800 mensen... Ook in de kerk klonk : Afscheid nemen bestaat niet.
Van Bart en Martha gisteravond een sms dat ze goed in Agadir zijn aangekomen, met de fietsen bovenop(!) een taxi van vliegveld naar het hotel.(in het donker, dus niet fietsen). Dat gaat dus goed. En ze hebben alle tijd om rustig naar jullie toe te fietsen.
Ik ben heel benieuwd wat jullie daar eten, kunnen jullie een beetje gemakkelijk aan voldoende levensmiddelen komen?
Liefs en groeten. W.

Ria Iliopoulos

Hallo Martha
Vanmorgen was ik bij je aan de deur, om je gedag te zeggen, maar Wils vertelde dat je gisteren met Bart was vertrokken.
Ik wens jou,Bart,straks ook Addy , en de hele groep een heel goed vervolg van de reis.

Hopelijk kunnen jullie weer een beetje genieten van het moois wat jullie tegenkomen.
Veel geluk allemaal.
Gr Ria

Iny en Kees Koot de Wit uit Zeist.

Stoere Fietsers,

Met veel bewondering volgen wij jullie tocht.
Gecondoleerd met het verlies van Co.
Wij bewonderen de manier waarmee jullie er mee omgaan.
Veel sukses met jullie verdere tocht,
Fred we genieten van de verslagen, je heb het er soms zwaar mee, maar geniet er ook van.
Hier alles oke.

Groetjes, Iny en Kees.

MIRABELLA

EEN HELE MOOIE MANIER OM JULLIE FIETS MAATJE EN VRIEND TE HERDENKEN.

NOG EVEN EN ER KOMEN WEER MENSEN BIJ DE FIETSGROEP. DAT IS WEL WEER LEUK EN KUNNEN JULLIE LEKKER BIJ KLETSEN.

IK HOOP DAT HET ZELFGEMAAKTE BERBER BROOD LEKKER SMAAKTE. ZAL VAST WEL.
WEL ZO LEUK EEN BEETJE KENNIS OP TE DOEN VAN DE GEWOONTES, CULTUUR EN GESCHIEDENIS VAN EEN ANDER LAND. DAAR KUN JE ALLEEN MAAR RIJKER VAN WORDEN. EN ALS JULLIE HET OOK NOG AAN DE ANDERE (THUIS BLIJVERS) OVER KUNNEN BRENGEN OP EEN LEUKE EN AANGENAME MANIER, (ZOALS JULLIE DOEN) WORDEN WE ALLEMAAL EEN BEETJE RIJKER.

STERKTE EN LEKKERE NACHT RUST TOE GEWENST. EN VOOR MORGEN GEZOND WEER OP.

Kees & Tiny

Martha, Wat !!!
Niks ervan, dat jij niet heb getraint???
Door met Co mee tegaan heb je zoveel moed en KRACHT getoond.
Zodat jij de groep daar in Maroc wel
EEN POEPIE KAN LATEN RUIKEN .[fietserstaal]
Hou je taai, Kees & Tiny

Jokie Kortekaas

Moedige fietsers, Jullie hebben op een mooie manier Co herdacht in een omgeving waarvan hij ook zeer genoten zou hebben. Tot slot een heerlijke rustplaats met het vooruitzicht van versgebakken brood, dat moet jullie goed gedaan hebben en was zeer verdiend na zo'n dag.
groeten van Joke.

Anne

Lieve Trudi en andere moedige fietsers.
Wat een mooie herdenking van Co.
Ik leef echt met jullie mee.
Was het vers gebakken brood erg lekker.
Van Christine gehoord, dat je met haar gesproken hebt en dat het goed gaat met je , dus volhouden en je komt terug als een volleerde kok!
Het was zeker weer heerlijk in een hotel te slapen, even niet in je tentje.
Fred en ik gaan met vakantie naar Extramadura, we gaan met de auto naar Paradores en kastelen
bekijken, het schijnt daar heel mooi te zijn.
We gaan a.s. zondag weg en kom op tijd terug om met de club de 4-daagse puzzlerit te maken.
Ik kan jullie dan niet helemaal volgen, maar haal alles daarna weer in.
Trudi, geniet van al het moois, dat jullie tegenkomen en geniet ook van al je compañeros.
Heel veel liefs, Fred en Anne.

Linda Koning-Kerssens

Beste fietsers,

Wat fijn om te lezen dat jullie papa ook herdacht hebben.
Het is niet te bevatten...
Als ik de filmpjes zie blijf ik denken dat hij nog bij jullie fietst...

Ik las net van Bert Kuijs dat papa in zijn fietsschirt opgebaard lag maar DIT IS NIET WAAR!! Hij heeft niet zo goed gekeken!!

Fijn dat Bart en Martha zich weer bij jullie voegen. Zij zullen veel vertellen over hoe het bij ons is gegaan. Doe de groetjes aan ze.

Ik kijk af en toe naar de site, maar dan speur ik meer naar papa zijn naam dan dat ik de verhalen lees.

Lieve groetjes Linda Koning-kerssens

Baukje de jong

Van uit Krakau Polen blijf ik jullie volgen
Wat een herdenking dienst je word er stil van
en het grijp me aan .met tranen in de ogen lees ik dit
Maar jullie moeten veder Al is het voor Co en zijn naasten
Spreek elkaar moed in.En heb vertrouwen in elkaar
Hartelijke groet baukje