FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Droog brood en snel drogende plasjes

Les Dattes - Tissint Kan

Toen vanmorgen de wekker van José ging om 5:15 uur, dacht ik: 'Nee nog niet'. Ik had niet het gevoel, dat we al erg lang geslapen hadden.

We hadden een echt Berber onderkomen. Aan de weg stond een bord 'Auberge Les Dattes', maar de binnenkant was zoals alle andere oude huizen die we tegengekomen en het zag er nogal gesloten uit. Er naast stond een Berbertent en die meneer vertelde ons dat we gewoon naar binnen konden gaan. En inderdaad, binnen was een jongeman die ons te woord stond. Met zijn en met mijn Frans kwamen we er wel uit. Het was verrassend binnen. Er was een grote ruimte waar de mannen konden slapen en een wat kleinere voor ons vier meiden. Ook nog een kamertje met een 2-persoonsbed. De prijs wist hij niet, dat moest hij de Patron vragen en die was er natuurlijk niet op dat moment.

Dus sliepen we weer allemaal binnen op berbertapijten en onze matjes. Wat prima gaat. Toch steeds wel lekker als de tent niet opgezet en opgeruimd hoeft te worden.

De vrouw des huizes zou zorgen voor 20 wielen (broden) ‘s morgens, maar daar kwam helaas niets van. Het was gewoon brood van gister.

Goed, fietsers weg en wij aan het opruimen om alles weer rijklaar te maken. De truck is aardig aan ons gewend en wij aan hem. Ieder keer zijn we weer content om op weg te gaan. Nadat we de kinderen van de eigenaar, die ook gisteravond bij ons waren, wat lekkers hadden toegestopt en betaald hadden, konden we gaan. We leren ook steeds weer hier met de gewoontes en prijzen om te gaan. We hadden deze keer niet van tevoren de prijs gevraagd en Kees en ik hadden beiden het gevoel het te veel was. Bijna hetzelfde als in het hotel in Ouarzazate.

Goed, wij weg en het was een vrij stille weg, vergeleken bij gisteren, en ook een heel ander landschap. Dorpjes van niets en ook niks te koop, dus hadden we weer water voor koffie, thee en bouillon mee. De fietsers moesten toch het oude brood weg kunnen spoelen.

Na 33 km hadden we met moeite een boom met wat schaduw kunnen vinden en het is iedere keer leuk om de enthousiaste groep aan te zien komen. Was het vanmorgen moeilijk met schaduw, 2 uur later blies de woestijnwind behoorlijk en was het bloedje heet.

Joyce deed een plasje in een kuil en voordat ze om keek, was het al opgedroogd. Toch een lunchstop in de schaduw van de truck met lekkere koude drankjes uit het dorpje wat we net gepasseerd waren, dus dat viel goed bij iedereen. Toen we daar stonden kwamen er 2 vrouwen aan met een ezel en daarop 2 kinderen bij ons bedelen. Dit is altijd iets moeilijks, maar we hebben ze wat fruit gegeven.

Onderweg aan de plaatselijke bevolking en pak speculaas uitgedeeld, wat erg in de smaak viel. Ook valt op dat veel mensen geen goed Frans spreken. Toen we ergens hoorden roepen 'goedemorgen', ben ik toch even uitgestapt om te vragen of die meneer wist waar we geitenkaas konden vinden. Waar we al dagen naar op zoek zijn. Het was er niet, maar Joyce en ik hebben een vriendschapshandje gekocht na veel afdingen. De mannen kwamen kijken waar we bleven en waren natuurlijk verbaasd, dat we niet met de kaas bezig waren.

Vandaag zouden we voor het eerst wild kamperen en we staan nu op een soort parking achter een politiebureau aan stromend water, wat op mij altijd een kalmerend effect heeft. Alle tentjes staan weer. Het avondeten is voorbij duizenden sterren in de lucht, waaronder Joyce en ik net samen met flessen en een teiltje 'gedoucht' hebben.

Net een kopje thee gehad, het is 21:15 en ik duik in m'n tentje.

Aan iedereen die dit leest een lieve groet.

Trudi

Reacties

Reacties

Christine

Aha, je Frans weer opgehaald en zo kom je Marokko wel door. Zou jullie zo geitenkaas, vers gebakken brood en zeer koude drankjes willen brengen maar helaas... Als jullie over een tijd weer thuis zijn smaakt alles extra lekker want als je dagelijks km's moet fietsen in die omstandigheden en je ontbijt bestaat uit oud droog brood en wat water nou dan is een bruin boterhammetje met pindakaas al een traktatie.
Weer eens in je eigen tentje geslapen maar wel met een gerust gevoel want de politie waakte over jullie. Trudi, we douchen toch niet anders aan de zoutmeren maar dan zonder teiltje. Nog een paar dgn. en jullie kunnen Martha & Bart zeer welkom heten. Geniet van de dagen en we lezen graag de verslagen. Gaat het nu wat beter met Rolf? Groet uit El Campello, Christine

MICKELLE

Leuk mam dat jij een keer schrijft. Zo te lezen gaat alles door, fijn dat jullie de smaak weer te pakken hebben en opnieuw ervan kunnen genieten.
Over een week beginnen de feesten van de "Moros en Cristianos" dus dan zullen we niet bereikbaar zijn thuis.
De beste wensen voor de hele groep, en heel fijn om te horen dat Martha en Bart weer komen. Sterkte.
En kusjes voor mama Trudi.

Nico en Marianne

Hallo Trudi, wij hebben gisteren jou mooie kaart ontvangen vanuit Ronda, heel erg bedankt daarvoor.

Jullie komen nu natuurlijk meer verrassingen tegen hoe verder jullie reis volgt. Ook een leuke ervaring in zo'n berbertent en nu weer eens in je eigen tentje geslapen.Dat plasje in een kuil herkennen wij wel toen we de eerste keer naar Turkije zijn geweest, nu al 19 jaar geleden.

Wel fijn dat er toch weer versterking komt van Martha & Bart. Altijd fijn als er weer oude mensen uit jullie team terugkeren toch? Ga zo door en jullie komen er wel, heel veel succes enne wij lezen ook heel graag iedere dag jullie verhaal! Trudi een dikke kus van ons en lieve groeten aan je team.

fienie de bie purmerend

ik lees jullie bevindingen geweldig. In gedachten heb ik meegeleefd met die vreselijke ervaring van dat ongeluk.
Doe vooral de groeten aan johan. hij kent mij.

Jan Mosk

Mooi verhaal Trudi, je zou er jaloers van worden (wat ik ook wel een beetje ben). Trekkenden door de woestijn en bergen en zondag weer de hereniging met Bart en Martha. Dat zal een blij moment zijn! Volgens de satellietfoto nog steeds een bergachtig landschap, vast heel mooi en indrukwekkend. Ik stel me zo voor: kleurige stipjes die door een bruin en donker landschap strekken.
Maak er wat van en veel succes!
Groeten,
Jan Mosk.

ankie (spanje)

weer een mooi verhaaltje zus - jullie verborgen schrijftalenten komen allemaal naar boven op deze reis. Fijn om te horen dat alles goed gaat, jullie ondanks de moeilijkheden toch zo van alles kunnen genieten, zoveel zien en zoveel ervaringen opdoen. En wat fijn dat er weer mensen terugkomen zodat het groepje weer een beter groter is. Ik ga vanavond naar Limmen en zal jullie deze 3 komende weken niet zo regelmatig kunnen volgen maar zal proberen om af en toe in Californie een computer te zoeken. Lieve mensen, heel veel succes en sterkte voor de komende weken en een extra dikke knuffel voor Trudi. Zus, je kunt wel een restaurant beginnen als je terugkomt met deze kookervaring !!

Martin Kolbrink

Goede morgen fietsers en begeleiding,

Als ik jullie verslagen lees ga ik zo weer terug naar 4 jaar geleden. Toen reden wij met de Bolsward accra groep ook op de route die jullie volgen.
ook het droge brood en het niet hebben van kaas is erg herkenbaar. Een goed alternatief is om 's avonds rijstekoekjes te bakken voor de volgende morgen.
Voor wat betreft de wind, als jullie de kust bereiken hebben jullie met een beetje geluk tot aan maurentanie de wind in de rug.

Groetjes Martin kolbrink.

Bolsward Accra fietser.

Sytske de Wit

Lieve Mensen,

Fijn om na een klein weekje weer wat van jullie te lezen.
Hier in Sierra Leone is het internet niet van jedat.
Gelukkig is Fred weer een beetje toonbaar na zijn kapbeurt ( hoop ik voor jullile).
Ik geniet heel erg van dit Afrika en hoop dat jullie het ook doen.
Liefs Sytske

Annie Koot

Hoi Trudi wat een leuk verhaal schrijf je weer een verborgen talent
Wat goed van jullie dat jullie zo goed als groep doorgaan
Wat is je kookkunst groot ik kom beslist een keer in spanje bij je eten hahahaha
doe de hele groep de groeten en veel sterkte voor de komende weken ga zo door
een dikke knuffel van mij

Annie Koot

Diana en Bart

Hallo fietsers en begeleiders,

Leuk verhaal van Trudy. Joyce, wat horen we nou! Ben je lid geworden van het wildplassersgilde? Staat wel een boete op hoor! Het douchen met teiltjes en flessen, doet denken aan het douchen onder de waterzak in de kuip van onze boot. Vergeet in Guelmim niet de groeten te doen van mijn collega René. Je kunt uit de laatste verhalen en foto's wel opmaken, dat jullie genieten van de omgeving waar jullie door komen.
Hoe staat het met jou Frans, Joyce? Kun jij na je terugkomst het Frans van Jacqueline volgen? Geniet allemaal van het vervolg van jullie reis! Doe Bart en Martha de groeten van ons en een dikke knuffel van ons voor Joyce

Ps Joyce het is fijn om elkaar af en toe via de mail te spreken.

Joke Kortekaas

Moedige fietsers, woestijnwind en tenten opzetten. Het klinkt als een zware dag. Wat heerlijk, dat de begeleiding voor koele drankjes en lekkere hapjes zorgt. Leuke manier van douchen!!! En die sterrenhemel lijkt me prachtig. Wij kunnen de melkweg niet eens meer zien!!!
Warme groeten en mooie fietsdag voor morgen toegewenst,
Joke.

Margreet

Ha noeste trappers en begeleiding, als jullie zo doorgaan ben je voor je het weet aan de kust! Mooi he, waar jullie deze week doorkomen.

Goed hotel aan het strand in Tan-Tan-Plage (El Quatia): Hotel Ekinox. (Info van 4 jaar geleden!)

Voor later evt: in
PORT DE LAAYOUNE (El Marsa)
Hotel Josefina
Maroc
Tél : 05 28 99 84 78

Informations pratiques :
Chambre simple 260 DH, chambre double 320 DH. Plats à partir de 60 DH. Licence d’alcool.

Salem Alecum! Margreet Rijlaarsdam

Frans Scheepmaker

Hallo superfietsers en begeleiders
Met de dag groeit mijn bewondering voor jullie, het is zelfs zo dat ik gedroomd heb,dat kwam natuurlijk door al die prachtige verslagen van jullie. ik was in mijn droom met jullie puur bezig. Ik had al in geen weken een heerlijk schuimend bad genomen. Ik had een baard
van hier tot gunter want scheren was er niet meer bij .Douchen deed ik boven mijn vijver in de achtertuin,ik had een douchekop aan mijn tuinslang gemaakt.Mijn ondergoed sloeg ik maar even door de vijver en hing het te drogen in de appelboom, zodat ik het de volgende dag weer kon aantrekken. Eten was voor mij het allerergste: SPRINKHANEN EN MEELWORMEN zat ik met gesloten ogen naar binnen te werken, ik voelde ze tot de uitgang kriebelen ik zag me met het uur slanker worden. Badend in het zweet
werd ik plotseling met een schok wakker ! WAAR BEN IK ??Gelukkig ik lag in mijn eigen bedje thuis!!!
Sinds die nacht kan ik alleen maar hopen dat jullie heerlijk en goed voedsel tot jullie kunnen nemen, want om zo'n prestatie te leveren heb je het beste van het beste nodig en Cees Smit kan het jullie niet aanleveren. Is er wel een warme bakker onderweg te vinden??? SPINAZIE HEBBEN JULLIE NODIG!! zal wel niet te koop zijn neem ik aan ? Hoe blijven jullie in hemelsnaam in goede conditie ?? Ja, door te fietsen, dat begrijp ik maar zijn er zuivelproducten te koop of hebben jullie alles in poedervorm of leven jullie op astronautenvoedsel ?? Ik wil het niet te lang maken, maar weet dat we iedere dag met jullie meeleven en genieten van jullie reisverslagen en foto's.
Ik denk dat ik namens het thuisfront mag zeggen dat we trots op jullie zijn. Geniet volop van de tweede helft van jullie reis, in de derde helft zal er heel wat nagekaart worden.
Nog veel plezier allemaal en blijf gezond.
Groetjes van Riet en Frans Scheepmaker

Peter Mastenbroek

Beste fietsers,

ik bewonder jullie moed en doorzettings vermogen om in deze landen onder veel zwaardere omstandigheden dan in Nederland het fietsen zo dapper vol te houden.

Houdt de vaart erin, en veel kracht en succes.

Groeten,

Peter.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!