FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Je haalt Burkina Faso in je bed met stimulerende middelen

Dagverslag 30 september

Een bekende uitspraak van Joop Zoetenmelk is: 'Je wint de Tour de France in je bed'. Een uitspraak die wij fietsers ons ter harte kunnen nemen. Na meer dan vijf weken fietsen gaat het om het hebben van genoeg weerstand en het nemen van rust. Zelf heb ik enkele dagen geleden een hele nacht niet kunnen slapen door een nachtelijk feest vlak bij de camping en verder heb ik met nog enkelen een gele kaart gekregen omdat ons gewicht te snel afnam.

En ook vandaag zakte ik heel onverwachts door mijn hoeven. Het was maar een korte rit van Tissint naar Tata van niet meer dan 78 kilometer. Om net over 12 uur waren we al op de gemeente camping en hadden we alle tijd om te kunnen internetten in het dorp, de was te doen en om te slapen.... maar samen met Rolf hadden we na 40 kilometer al besloten in de volgauto's te stappen. We zaten er door. We waren niet meer vooruit te branden. We waren doodop en lichamelijk uitgeput. Dat hou je geen dagen vol en je weet dat er morgen weer een dag komt. Je moet je zelf in acht nemen, hoe leuk het ook is om na het eten nog even te computeren, een borreltje te drinken of om je gitaar te pakken, je houdt het niet vol. Als je acht uur slaap nodig hebt, moet je dus op tijd naar bed. Want om half zes wordt je weer gewekt, om zes uur is het licht en om zeven uur zitten we weer op de fiets.

Ja, je kunt je nu tijdens de tocht iets voorstellen hoe het er tijdens zo'n Tour de France aan toe gaat. Aanmoedigende mensen langs de weg. Toeterende auto's die ons passeren. Duimen die de lucht in worden gestoken en ook vele Nederlanders die we overal onderweg tegen komen en die informeren naar de website om ons ook bij thuiskomst te kunnen blijven volgen. Maar wat wij ons vooral kunnen voorstellen is hoe belangrijk het is goed over je lichaam, de hygiëne en je rust te waken. Ook het aantal medicijnen dat we innemen, neemt gestaag toe. Naast je eigen medicijnen, krijgen we elke dag twee vitamine pilletjes (Nu uitgebreid naar drie). Daarna werd er een magnesiumpil tegen kramp aan toegevoegd. Ondertussen gebruikte ikzelf enkele weken een pilletje om de spieren te verslappen. En nu is er een nieuwe pil aan het assortiment toegevoegd om te zorgen dat we genoeg vitamine-C binnen krijgen. Ook verschijnt er nu koolhydraatpoeder op de ontbijttafel als het niet meer lukt je brood naar binnen te krijgen. En verder moeten we de hele dag heel veel drinken en ook in het water krijgen we energiepoeder in de bidons gestopt om ons op kracht te houden. Alles heeft ook weer zijn bijverschijnselen, want eenieder die last heeft van diaree moet extra oppassen en krijgt weer andere medicijnen. Je kunt je voorstellen dat we - naast alle injecties die we vooraf bij huisartsenpost Limmen ingeprikt kregen, en de malariatabletten die we over enkele weken gaan innemen - je niet meer weet of je positief of negatief getest zult worden bij een mogelijke dopingcontrole.

Johan Olling

Joke Kortekaas

Moedige fietsers, oei, oei, nu begint het toch beduidend zwaarder te worden en dat in een werelddeel met ander voedsel en andere hygiëne. Nemen jullie alles maar in wat je in moet nemen om op de been te blijven en zorg goed voor jezelf en voor elkaar. Veel kracht toegewenst,
Joke.

Theo en Coby

Hoi Johan

Even weer wat bemoedigende woorden van ons! Wat kom je jezelf af en toe flink tegen en dat lichaam van je is beresterk maar ook alle emoties die jullie doormaken kosten veel energie en dat vraagt veel van zowel het lijf als de geest! Wij ervaren op grote afstand een grote verbondenheid met jou, José en de rest van de groep, dat is mooi om te ervaren.
Luister goed naar je lichaam en weer vele mooie momenten toegewenst op jullie verdere tocht!
Theo zit op dit moment bij een heerlijk najaarszonnetje bij AZ-Heracles, nu 50 minuten aan de gang en het is 1-1!! De 2-1 hangt in de lucht.......
PS Nog bedankt voor je kaart uit Spanje, deze kwam gisteren aan.

Lieve groeten uit Schagerbrug!

Jako Olling

Ha die Pa!

Uiteindelijk is het 2-1 geworden, maar wat zijn ze slecht aan het voetballen de laatste weken (do .uefa cup afgang bij BATE). Vanaf begin december zullen ze uiterst gemotiveerd zijn als jij weer in het AFAS stadion met je klappertje op je stoel staat!!!

Heftig verhaal van jou, hoorde van moeders al over je offday, maar als je dit zo leest grijpt het je toch aan. Hopelijk kun je er nog steeds van genieten en weet je elke dag weer de energie en motivatie te vinden om er tegen aan te gaan!

Hier gaat het verder goed; ik heb wat gesprekken over een andere baan binnen Tata (naamswijziging is vorige week doorgevoerd) en ben aan het kijken voor een masterstudie. Met de jogens zijn we met het veldvoetbal goed bezig, de zaalvoetbal (waar we ook mee begonnen zijn dit seizoen) gaat nog niet best:)

Geniet, groet Jako