FietsenvoorBurkina.reismee.nl

El Hamdaoui en AZ Alkmaar

Dinsdag 5 oktober 2010: Rustdag in Tan Tan

Op deze rustdag in zuidelijk Marokko, niet ver van de Atlantische oceaan, is er tijd om terug te kijken. Daarom begonnen we na het ontbijt met een terugblik op de afgelopen weken. Bart en Martha vertelden uitgebreid over hun bevindingen en gebeurtenissen in Limmen en Castricum. Ze deelden met ons hun gevoelens over het afscheid van Co, hun toespraken bij de avondwake in de Pancratiuskerk werden voorgelezen en ook de rouwadvertentie en krantenartikelen werden door eenieder doorgenomen. Ook de Marokko-fietsers en begeleiding vertelden hoe ze de afgelopen weken en de herdenkingsdienst beleefd hadden. Het was goed dit zo te doen. Het werd alles bij elkaar nog een lange ochtend-zit want na een tweede bakkie koffie werd er ook nog uitgebreid over de veiligheid en het vervolg van de fietstocht gesproken.

Als het gaat om terugkijken - je moet het mij maar niet kwalijk nemen - en je fietst door al die steden en dorpjes van het prachtige Marokko, dan valt mijn oog al te vaak op voetballende jongens. Er wordt namelijk wat afgevoetbald in Marokko en je ziet ze rondlopen met de kleurrijkste voetbalshirts van topclubs van over de hele wereld. Op de televisie is er bijna niets anders te zien dan voetbal. Vooral de Spaanse competitie is populair en wordt nauwgezet gevolgd. Op zaterdag en zondagmiddag en avond zitten mannen op terrasjes naar grote schermen te kijken. Het is dus niet verwonderlijk dat vele shirts de namen dragen van in-Spanje-spelende voetballers, waarbij Barcelona en Messi het met kop en schouder winnen..... maar, je gelooft het of niet. (Het is best mogelijk dat ik voorgeprogrammeerd ben en er te veel oog voor heb) maar El Hamdaoui is goede tweede. Overal door het land zag ik namelijk Marokkaanse jongens met een DSB-shirt om de schouders met het nummer 10 en de naam van El Hamdaoui er op afgedrukt. Het is in Marokko schijnbaar nog niet doorgedrongen dat hij op dit moment voor Ajax speelt. En als ik dan door Dielof voorgesteld wordt als de directeur van AZ, weet de betreffende voetbalfan me precies te vertellen dat AZ Alkmaar kampioen van Nederland is geworden en El Hamdaoui topscorer. Ik zie zelfs het AZ-kampioenshirt door de straten wandelen en als je mensen er op aanspreekt, kom je er achter hoeveel familieleden er in Nederland wonen.

Hoewel je 4.000 kilometer van Limmen vewijderd bent, herinneren de DSB-shirts je aan thuis, je voetbalclubje in Alkmaar en de vriendschap en het plezier dat je elke keer weer hebt als je met je vrienden de ‘Derde Helft' viert. Ook de uitslagen van AZ houd ik sinds kort weer bij. Toen we nog maar net weg waren en de resultaten tegen vielen, was het allemaal even onbelangrijk en leek het een makkie me te ‘onthechten', maar nu is AZ een heerlijk zoetje op een soms te droge boterham. Ja wat voetbal allemaal niet te weeg kan brengen. Voetbal is een internationale taal die volken en mensen bij elkaar brengt. Niet voor niets hebben wij dan ook wat leren ballen en oude voetbalshirtjes meegekregen van vv Limmen om aan Afrikaanse kinderen uit te delen en om samen een balletje te trappen.

Over enkele dagen fietsen we door de Westelijke Sahara. We gaan de woestijn in. Letterlijk en figuurlijk. Dan is het voorbij met de AZ-shirtjes en zal het waarschijnlijk moeilijker worden te internetten en naar huis te bellen. Nu nog even niet. Vandaag is een kabbeldagje, met tussen de middag heerlijke wentelteefjes, gemaakt door José en Alice van oud brood. Zo kent elke dag zijn grote en kleine hoogtepunten.

Johan Olling

Reacties

Reacties

Sytske de Wit

Allemaal een fijne tocht door de woestijn gewenst en pas een beetje op Fred.......

Liefs Sytske

jacqueline-spijker@hotmail.com

Hallo allemal
jullie kennen mij niet ik ben de franse buurvrouw van joyce. als julllie het goed finden zal ik af en toe een bericht sturen.
ik geniet van jullie photos en joyce jij ziet er goed uit lekker gebak !!! ik heb thuis een tagine schaal dus goed kijken hoe zij dat maken ...
succes allemaal

Carly de Wit

Soccer all around the world....
Het zou me niks verbazen als jullie ook bekende voetbalshirtjes tegen komen in de woestijn! Je komt ze inderdaad OVERAL tegen!
Sytske en ik gaan zondag naar de Afrikaanse kwalificatie wedstrijd Sierra Leone tegen Zuid Africa...... waarschijnlijk anders dan AZ maar niet minder leuk!
Succes in de woestijn, en geniet vooral van dit bijzondere landschap
liefs,
Carly

Diana en Bart Stijger

Hey Joyce,

Nou, nou als ik je zo aan het gebak zie kluiven dan is daar niets mis mee zeg.
Op deze reis kun je de kilootjes wel gebruiken maar als ik de aanbiedingen van Jacqueline lees denk ik dat je thuis wel mag oppassen anders wordt het niets met schaatsen.

Hallo Johan,

Ik heb voor jou even een overzichtje van de AZ-wedstrijden bijgevoegd maar zo te zien krijgt je cluppie nog een paar interressante wedstrijdjes te spelen.
Houd ze maar goed in de gaten en zorg dat je de rustdagen een beetje beïnvloed dan kun je het misschien zo hier en daar volgen.

16 okt 2010 VVV-Venlo - AZ - Info
21 okt 2010 AZ - Dynamo Kiev (Europa League) Info
24 okt 2010 AZ - Willem II Info
27 okt 2010 De Graafschap - AZ - Info
31 okt 2010 AZ - Feyenoord Info
04 nov 2010 Dynamo Kiev - AZ (Europa League) - Info
07 nov 2010 Vitesse - AZ - Info
10 nov 2010 AZ - FC Eindhoven (KNVB beker) Info
14 nov 2010 AZ - Ajax Info
20 nov 2010 FC Twente - AZ - Info
27 nov 2010 AZ - sc Heerenveen

En dan nu even het weerbericht voor de komende dagen.

Het weer voor Edchera, Westelijke Sahara

Dag ? Nacht ?

Woensdag
6 Oktober Zonnig
Maximum: 28 °C
Wind: 19 km/h - NNO
Luchtvochtigheid: 56%
Kans op neerslag: 10%
Zonsopgang: 6:48 uur Overwegend helder
Minimum: 18 °C
Wind: 19 km/h - NO
Luchtvochtigheid: 75%
Kans op neerslag: 10%
Zonsondergang: 18:34 uur

Donderdag
7 Oktober Zonnig
Maximum: 29 °C
Wind: 21 km/h - ONO
Luchtvochtigheid: 51%
Kans op neerslag: 0%
Zonsopgang: 6:49 uur Helder
Minimum: 18 °C
Wind: 19 km/h - NO
Luchtvochtigheid: 76%
Kans op neerslag: 0%
Zonsondergang: 18:33 uur

Vrijdag
8 Oktober Zonnig
Maximum: 30 °C
Wind: 24 km/h - ZZW
Luchtvochtigheid: 62%
Kans op neerslag: 0%
Zonsopgang: 6:49 uur Mist
Minimum: 19 °C
Wind: 16 km/h - NW
Luchtvochtigheid: 73%
Kans op neerslag: 10%
Zonsondergang: 18:32 uur

Zaterdag
9 Oktober Mist / Zon
Maximum: 30 °C
Wind: 24 km/h - N
Luchtvochtigheid: 63%
Kans op neerslag: 10%
Zonsopgang: 6:50 uur Overwegend helder
Minimum: 19 °C
Wind: 16 km/h - NNO
Luchtvochtigheid: 71%
Kans op neerslag: 10%
Zonsondergang: 18:31 uur

Zondag
10 Oktober Half bewolkt
Maximum: 28 °C
Wind: 26 km/h - NNO
Luchtvochtigheid: 60%
Kans op neerslag: 10%
Zonsopgang: 6:50 uur Half bewolkt
Minimum: 19 °C
Wind: 18 km/h - NW
Luchtvochtigheid: 70%
Kans op neerslag: 20%
Zonsondergang: 18:30 uur

Maandag
11 Oktober Onweer
Maximum: 28 °C
Wind: 26 km/h - NW
Luchtvochtigheid: 64%
Kans op neerslag: 40%
Zonsopgang: 6:51 uur Lokaal onweer
Minimum: 19 °C
Wind: 18 km/h - NW
Luchtvochtigheid: 73%
Kans op neerslag: 40%
Zonsondergang: 18:29 uur

Dinsdag
12 Oktober Half bewolkt
Maximum: 28 °C
Wind: 21 km/h - NNW
Luchtvochtigheid: 67%
Kans op neerslag: 20%
Zonsopgang: 6:51 uur Overwegend helder
Minimum: 20 °C
Wind: 13 km/h - NW
Luchtvochtigheid: 75%
Kans op neerslag: 10%
Zonsondergang: 18:28 uur

Woensdag
13 Oktober Overwegend zonnig
Maximum: 28 °C
Wind: 19 km/h - NW
Luchtvochtigheid: 70%
Kans op neerslag: 10%
Zonsopgang: 6:52 uur Nevelig
Minimum: 19 °C
Wind: 10 km/h - NNO
Luchtvochtigheid: 78%
Kans op neerslag: 10%
Zonsondergang: 18:27 uur

Donderdag
14 Oktober Half bewolkt
Maximum: 29 °C
Wind: 19 km/h - ONO
Luchtvochtigheid: 65%
Kans op neerslag: 10%
Zonsopgang: 6:52 uur Overwegend helder
Minimum: 19 °C
Wind: 13 km/h - NNO
Luchtvochtigheid: 71%
Kans op neerslag: 0%
Zonsondergang: 18:26 uur

Vrijdag
15 Oktober Zonnig
Maximum: 29 °C
Wind: 23 km/h - NNO
Luchtvochtigheid: 61%
Kans op neerslag: 0%
Zonsopgang: 6:53 uur Helder
Minimum: 19 °C
Wind: 16 km/h - NNO
Luchtvochtigheid: 70%
Kans op neerslag: 0%
Zonsondergang: 18:25 uur

Nou luitjes succes de komende dagen en denk aan jullie zelf.

Jullie weten nou wel hoe het werkt hé.

Als het niet gaat zo als het moet, dan moet het zoals het gaat.

Tot de volgende keer.

Renee

Hallo allemaal hier een berichtje uit Oosthuizen. Wat een prachtige fotos .En goede verhalen .En wat zien jullie er allemaal goed uit.Hou vol. En toch ook veel plezier.MOEDIGE MENSEN. Hartelijke groeten.En.een dikke knuffel.Renee

Trudelski(Trudi M.)

Fijn om te lezen dat Martha en Bart weer bij jullie zijn. En wat maken jullie veel mee. Trudi, beterschap en ook diegene die last hebben van de darmen. Hier gaat alles zijn gangetje, veel trainen bij Full of Life en zondag een rit gemaakt van 70 km. Tegenwind vanaf Callantsoog met Louis op kop. Met Ria, Marjan en Addy. Vrijdag gaan we voor 120 km. naar Roelofarendsveen. Even lunchen bij Ria haar zus. Nog even en ook wij komen eraan. Zien er ook erg naar uit na zo'n lange voorbereiding. De paklijst aan het doornemen en de fietsen naar Kroone Liefting voor een grote beurt. Alles onder controle! We volgen jullie zoveel als het kan met de internetverbinding. Hou goede moed en - op de pedalen - alles voor het goede doel. Lieve mensen: toi,toi,toi en tot 18 oktober in Dakar. Dikke pakkerd voor Trudi van Trudi. en natuurlijk de groeten van Sjaak.

Hannie

Wat een goeie verhalen hebben jullie weer op de site gezet. Mooi om zo al jullie ervaringen mee te maken.
Maar Trudje? Wat lees ik? Je voelt je helemaal niet lekker en ook nog koorts. Ach lieverd, ik hoop dat het maar snel over is en je je weer sterk genoeg voelt om weer te doen waar je zo veel plezier in hebt. Er wordt ongetwijfeld heel goed voor je gezorgd en laat het je even lekker aanleunen. Ben je weer eerder op de been.
Beterschap voor jou Trudje en voor de hele groep kracht en koelte toegewenst. Nou ja die koelte kun je halaas niet oproepen. Geniet dan maar dubbel van de colastops.
Morgen vlieg ik richting Alicante en ook van daar uit blijf ik jullie volgen.
Adelante! Y saludos,
Hannie

Monique Hofstee

Hoi allemaal,
Ik lees nog iedere keer met heel veel plezier alle verslagen en ja het ontroerd me ook af en toe.Jullie krijgen een band voor het leven met elkaar.
Wat is het af en toe zwaar..petje af hoor.
En dat van Az herken ik ook zo.Nu het weer wat beter met ze gaat,volg ik ze meer (slap hé)
En de dochter van Herman (Renate) doet met Milan een opdracht.Wat een toeval toch?
Iedereen succes toegewenst,de zieken sterkte en voor José een knuffel.

Ilse Oudhuis

Moedige dappere fietsers en begeleiders,
Mijn bewondering voor alle deelnemers is enorm groot. Jullie tonen allen heel veel doorzettingsvermogen en moed om ondanks alles jullie voorgenomen doel te bereiken. Ik lees jullie reisverslagen nu weer dagelijks (na een onderbreking van enkele weken voor een heerlijke vakantie in Canada) en het raakte mij zeer, toen ik las dat Burkinafietser Co dodelijk verongelukt is.
Mijn topografiekennis wordt steeds groter door de route die jullie afleggen nauwgezet te volgen. Ik wens een ieder van jullie voor de komende periode niets dan voorspoed en gezondheid toe. Een hartelijke groet voor iedereen van Ilse

Josephine Ariaansz

lieve fietsmaatjes en crew,
Wat doen jullie dat toch goed: samen je emoties en ervaringen delen, met Co in gedachten. Met de zorg voor elkaar zit het ook nog steeds helemaal goed, lees ik.
En dan nu de woestijn in!! Herman, als ik jou was zou in die dromedaris-haren op je benen lekker laten zitten als bescherming tegen zandstormen en sprinkhanenzwermen. Trudi, gaat het weer ietsje beter? dikke kus voor allemaal, Josephine

hanneke

Ik heb zojuist een SMS’je van Dielof gekregen dat de internetverbinding wat hapert, dus mogelijk geen dagverslag vandaag. Daarom van mij onderstaande tekst; hebben jullie toch wat te belezen/-praten.


“Dielof kan niet zonder kranten”, heb ik altijd gedacht. Je kunt er uren in verdwijnen…. Nu heb je al tijden geen krantenletter gelezen …. Dus ik heb ze zelf maar doorgenomen met in het achterhoofd ‘Wat mist Dielof aan nieuws?’ Volgens mij eigenlijk niets, zolang je druk bezig bent met je spannende reis. Één artikel vind je misschien de moeite waard.

Het is een verslag van een interview met Tim Jackson over zijn boek “Welvaart zonder groei”.
Hieronder twee opmerkelijke antwoorden.
U noemt economen, ecologisch gezien, analfabeet, waarom????
De basis van hun analfabetisme is dat economen geen grenzen zien aan rijkdom, terwijl economie oorspronkelijk de wetenschap is van de schaarste aan grondstoffen, winst wordt uitsluitend gezien in termen van productie. Dat strookt met de realiteit, tenminste zolang je uitgaat van de onuitputtelijkheid van hulpbronnen. Maar er treedt dan wel een scheiding op tussen economische en maatschappelijk nut. Om die twee weer met elkaar in overeenstemming te brengen, zullen we er niet aan ontkomen om schade aan klimaat en milieu te verdisconteren in bijvoorbeeld de prijs van producten.
Uw boek is in wezen een pleidooi voor herverdeling. Dat vraagt om sterke overheden, maar de macht van overheden kalft juist af????
In mijn boek toon ik aan dat die afkalvende macht mede veroorzaakt wordt door het feit dat ook overheden in de greep van de groei zitten. Economische en dus politieke stabiliteit hangen nu af van groei, en dus zijn overheden genoodzaakt multinationals te vriend te houden, milieuschade voor lief te nemen en consumptie aan te jagen omdat anders die groei in gevaar komt.

Dielof, heeft Martha je al verteld over de grijze bloemen die ze aantrof in onze achtertuin toen ze een kopje thee bij me kwam drinken?

Voor allen; zet hem op, globetrotters!!!

Geertje

Ha Bart, goed te zien dat je weer bij de groep bent aangesloten. Succes en veel plezier! Ik hoop dat de paar dagen tussen vlucht en hereniging met de groep ook iets meer gelegenheid gaven om rond te kijken. Misschien dat dat het missen van het Atlas-deel een beetje compenseert. En anders ga je er gewoon nog een keer heen!
;-)

hanneke

Dielof, je belde en zei dat je de batterijtjes voor het gehoorapparaat kwijt was.

Mijn moeder vertelde gisteren dat de laatste zwaluwen de boerderij verlaten hadden. Ze zijn vertrokken naar Afrika. Mijn vader heeft één zwaluw een vitaminebooster gevoerd en een zakje batterijtjes meegegeven. Misschien heeft hij er nog een paar voor je over.
Jullie zullen de zwaluw al vanuit de verte zien; hij tuurt met zijn zaklantarentje de Sahara af.

Hartelijke groet vanuit Nederland, een prachtige milde herfst beleven we hier. En jullie maar ploerten onder die hete zon ……

Vannacht weer “wild kamperen”?
Vaak hygiënischer; poepen boven een eigenhandig gemaakt gat, herinner ik me nog van een paar jaar geleden.

Margreet Denekamp

Hallo Martha,en allemaal Vanavond waren Dirk en ik bij de film van de vrijwlligers van Limmen Ludiek erg leuk. In en na de pauze trof ik Wils en had een leuk gesprek ik beloofde Wills vanavond nog een mail te sturen. Martha Wils zag er goed uit eet dan hier en dan daar het gaat goed met hem. nu hopen wij dat het ook met jullie goed gaat we blijven aan jullie denken hoor voor allemaal veel sterkte en liefs van ons

Adama

Koekoe Burkina gangers
" we zijn er bijna ,we zijn er bijna ,maar nog niet helemaal!
Gisteren met 13 mensen naar roelofarstsveen gefietst en terug naturlijk dat is een slekt getal, maar deze keer was het goed. iedereen deed het goed.
Toen nog open huis bij Willemien. Huis vol Supergezellig. Ik wens jullie nog steeds goede tocht. tot over negen dagen.

annemarie

Hoi Martha en andere wereldreizigers,
Ik zit hier op een stralende zondagochtend, strakblauwe lucht, zonnetje. Wordt een mooie nazomerdag in Nederland. Ik denk daarbij aan jullie met dagelijks waarschijnlijk ook een strakblauwe lucht, zon en hitte. Nou, dan heb je je alfred judokus kwakpet wel nodig.... Veel succes verder.
Oh, ja, we hebben Kees en Tiny een chocoladefecilitatietelegram namens de fam gestuurd, je weet wel waarom. Hoorde dat je nog kans had gezien haar te bellen. Knap dat je daar aan gedacht had.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!