FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Limmen - Dakar

Hè, hè, eindelijk is het zo ver. Na een training van anderhalf jaar stappen we op het vliegtuig. Eerlijk bekennen, we zijn toch een tikkeltje zenuwachtig dat het daadwerkelijk staat te gebeuren. Om 11 uur zijn we aanwezig op Schiphol en om half twee de lucht in. Het liep zo voorspoedig dat we niet eens tijd hadden om wat winkeltjes af te gaan. Gelukkig maar want we konden het toch niet meenemen.
Na afscheid genomen te hebben van onze dierbaren konden we op tijd inchecken. Bij de controle kon Floor zijn factor 50 inleveren. Met een zuur gezicht zie ie pissig: 'IK heb het nodig, verdorie, anders verbrand ik'. Hij draaide zich om en met rugdekking van Marjan en uit het oog van de douane greep hij in de container zijn flesje er weer uit. Gieren natuurlijk, maar het was gelukt.
Na een half uur vliegen landen we in Parijs. Gelukkig is het overdag dus de piloot kan het allemaal goed zien, zeiden we met een knipoog. Wat een groot vliegveld in Parijs. We liepen van hot naar her. Wij weer door de controle heen en wat bleek? Alles sloeg weer op tilt toen Floor gecontroleerd werd. Weer die factor 50. Dus dat werd weer verwijderd en in de prullenbak. Ik dacht wat Floor kan, kan ik ook. Ik pakte mijn banaan en de schil gooide ik weg. En met dezelfde beweging nam ik factor 50 mee in mijn hand. Buiten zicht gaf ik het terug aan Floor. Zo makkelijk is het om een bom mee te smokkelen. Om 4 uur weer het vliegtuig in en met heel veel turbulentie landen we om 9 uur in Dakar.
Toen we in de hal aankwamen, stond een Afrikaan met een bord in zijn handen op ons te wachten. Op het bord stond 'Beemsterboer Holland'. Een werknemer van een neef van Louis Beemsterboer uit Heiloo kwam ons ophalen met een bus. Want de fietsen, verpakt in Kroone Liefting dozen, moesten ook mee natuurlijk. Anders fietst het zo moeilijk.
Op weg naar de auto liepen er meteen 40 Afrikanen om ons heen om ons te helpen. Dat was meteen een cultuurschok. Vandaaruit naar het hotel in het centrum van Dakar. In Dakar geldt: wie het eerst bij een kruispunt is, heeft voorrang. Even slikken dus.
Bij het hotel aangekomen hebben we even gevierd dat alles onder controle was, de kamers verdeeld en toen total loss te bed. Wat zullen we lekker slapen, dachten we. Niet dus, want er gaat van alles door je heen. En als er dan ook nog iemand naast je ligt die hetzelfde geluid maakt als het vliegtuig met een haperende motor, dan kan je aanvoelen hoe de eerste nacht verlopen is.
Maar de volgende dag gezond weer op. ‘s Ochtends heerlijk ontbeten en daarna de fietsen uit de dozen gehaald. Alles was nog heel gelukkig. Buiten gekomen viel er een warme deken over ons heen. Dat was even wennen. Ineens stond de werknemer van Beemsterboer weer in het hotel. Hij had een vrije dag gekregen van zijn baas om ons de stad te laten zien. Geweldig. We besloten naar de haven te gaan en van daaruit met een boot naar het eiland Goree te varen. De gids vertelde dat de slaven vanuit de haven per boot naar het eiland Goree getransporteerd werden om daar slavenarbeid te verrichten. ‘s Avonds sliepen ze vastgeketend in hokken. Afschuwelijk als je dat ziet.
Maar van cultuur snuiven krijg je honger dus we gingen een wegkiosk binnen. Het eten was voortreffelijk maar je moest niet naar boven en naar de muren kijken. Jaap Metselaar, onze plaatselijke stukadoor, zou er een maandtaak aan gehad hebben. Maar zolang de bende aan het plafond blijft hangen en niet op je bord valt is het prima. Wat een eiland en wat een historie. Met de boot weer naar het vaste land om vervolgens met de benenwagen dwars door de stad weer bij het hotel aan te komen. Even tot rust komen in de hotelkamer want het is best wel vermoeiend als je op straat constant achtervolgd word door mensen die iets willen verkopen. Ook moet alles in een laag tempo gedaan worden, rustiger praten, minder snel bewegen, wat voor mij en vele anderen heel moeilijk is. Anders kan je elk uur wel een nieuwe verschoning aantrekken.
Toen uit eten bij een gezellig restaurant. We hadden echt een vakantiegevoel in plaats van het gevoel te hebben met een monstertocht bezig te zijn. Als de rest van de groep zich bij ons voegt zal het voor ons daadwerkelijk beginnen. Met die gedachte sloten we de dag af. Alles onder controle en morgen gezond weer op.

Gerie Koot.

Reacties

Reacties

Michiel en Mirjam

Goed te horen van tante Gerie over de vliegreis. We zijn ook erg benieuwd hoe het verder verloopt met de "nieuwe" erbij. Vanaf het begin volgen we jullie verslagen en die zijn stuk voor stuk boeiend om te lezen. Mam, zet 'm op daar, we hopen dat je het volhoudt! Dikke kus ook van Roel en Janine.

Wil Timmer

Ik heb al genoten van je eerste verhaal, het is of ik er bij ben.
Het lijkt me wel heftig hoor, ineens in die hitte en die "cultuurschok". Ik ben ook benieuwd naar de foto's en jullie volgende belevenissen en ik hoop van harte dat jullie het volhouden. Groetjes Wil

ellie

Zo Gerie je hebt al weer heel wat mee gemaakt,vliegen, smokkelen, hitte, varen, ect.
Je bent een kanj...., o nee dat mag ik niet schrijven. Geer een heel leuk verhaal. Leuk om te lezen.
Gelukkig dat de reis goed is gegaan. Heel veel succes.
groetjes Ellie en Arie

Erik & Laura

Hoi Gerie (en de rest),
Wat een belevenissen en indrukken gelijk al de eerste dag. En dan is de trip nog niet eens begonnen. Leuk geschreven! We hopen dat je vele verhalen zult schrijven zodat we je belevenissen op de voet kunnen volgen.
We zullen aan Jaap doorgeven dat er een potentiele grote markt in Dakar is. Heel veel plezier!

Dick en Ria

Hallo fietsfernaten wat een geweldig verhaal gerie je beleef weer eens wat ,hier plenst het van de lucht ,zou wel even bij julie willen zijn lekker zwemmen wij zorgen wel voor julie mannen zien ze af en toe boodschappen hallen,geer je wil t niet weten wat er in Aad zn mandje zat ik zou wel te gast willen groeten van Dick en Ria en een dikke kus aan de Trudij.sen Geer of aan iedereen wel verdiend veel plezier met elkaar

Aad

Heel leuk en fijn om te lezen,Geer, dat het je zo goed vergaat.
Ja ,alleen die nachtronker ,dat is natuurlijk vervelend.Dat was toch niet mijn zus he?
Gelukkig werkt je humor overzee ook nog en hou dat erin he met elkaar.
Alles gaat goed hier en ik word veel keer aangesproken hoe het jullie nu vergaat,iedereen leeft ontzettend mee met jullie.
Het gaat nu echt beginnen en doe de groetjes aan zus Trudi en nicht en kokkin Trudy en aan de rest van de groep.
ps vandaag 3 wassen gedraaid en het droogt toch opeens binnen.helemaal top en veel liefs van je mannetje.

Margreet Denekamp

Floor en Adama geweldig te horen dat jullie er zijn en natuurlijk Trudi en Gerie en de andere 2 En er is weer een mooie verhaal schrijfster erbij. Heel veel sterkte(en plezier) met de monstertocht en de groeten aan allemaal Het kaarsje brand nog steeds
ook de groeten van Dik

Cees en Thea

Hallo Geer en de rest.

Heel veel fiets plezier zet hem op en geniet ook van al het moois wat jullie tegen komen.
Een mooi verslag en we blijven jullie volgen.

Groetjes Cees en Thea Apeldoorn

Joop en Truud

Hoi Geer

Wij wensen je heel veel fietsplezier, en wij zijn blij dat jullie goed zijn aangekomen.
Wat zullen jullie gelachen hebben bij de douane met de factor50 fles.
Wij hebben genoten van je verhaal en blijven jullie volgen.
Veel succes en groetjes en de groep.


Liefs Joop en Truud

via info@fvb

Hoy Geer
We hopen dat je een goede vlucht heb gehad ondanks de problemen in Frankrijkmet de stakingen
We hopen voor je dat het weer daar beter is als hier
Het was zeker wel een hele cultuurschok denk dat jullie daar aankwamen. Zijn jullie al aan het kilometers draaien?
Hier gaat alles goed ondanks dat Meervogels een pak rammel heeft gekregen van Limmen
Geer doe voorzichtig aan en we mailen snel weer
groetjes Auk en Niek

Opa en Oma Gerritsen

Hallo Joyce
Hier zyn we dan weer.Jullie vidio en fotos bekeken . Geweldig wat jullie allemaal beleven.Wij zoeken onze winterkleren weer op.Wat een overgang zal dat volgende maand voor jullie zyn,niet alleen de andere kleren, maar ook het klimaats verschil,en het gewone leven weer op te pakken.Gisteravond kwamen je ouders even gezellig koffiedrinken. Joyce houd je goed.Veel liefs Opa en Oama

Paul

Wat een geluk dat Floor zijn f.50 weer heeft , anders hadden wij op de preekstoel de vellen er bij zien hangen .
Floor je kunt ook een cap op zetten bovenop je fietshelm.
Sterkte bij de verdere tocht . We zijn in gedachten bij jullie .

Hans en Marga

Hallo allemaal.
goh.Gerie ,als je je baan kwijt raakt bij T.N.T., kan je altijd nog schrijfster worden .
Wat leuk om te lezen ,en je schrijft lekker boeiend.
wij blijven jullie volgen , iedereen de groetjes ,en een dikke knuffel van ons ,

Hannie

Hoewel ik nog niet alles heb bij gelezen:Wat een boeiende verhalen weer. Fijn Trudje dat het weer helemaal goed met je gaat en je gezondheid je niet echt in de steek laat. Veel bewondering voor jullie allemaal hoor. Zal ook heerlijk zijn om 'andere Trudi' weer om je heen te hebben; samen sterk hoor. Nog een flinke laatste ruk voor de boeg en ik hoop dat jullie inderdaad maandag kunnen vertrekken. Wat zijn jullie goed bestand tegen alle Afrikaanse perikelen! Leerzaam zeg die geduld-oefeningen.Mijn tijd aan de playa zit er bijna op en heb enorm genoten as dinsdag weer retour naar nat,wind en Hollandse kou. Maar evengoed met grote tevredenheid. Heb je hier wel erg gemist hoor Tud; dus een volgende keer hoop ik je hier weer te treffen. Als je tenminste in de toekomst zonder wilde avonturen kan leven. Zie er naar uit je weer te ontmoeten. Maar da's nou veel te vroeg. Eerst heb je nog een en ander af te ronden.Dus voor de komende tijd weer alle goeds en sterkte. va dinsdag volg ik weer alle berichten.Succes en kracht voor de hele groep en dikke knuf voor Trudje speciaal.Liefs, Hannie

Margo Vaandrager

Fijn om te lezen dat de reis goed is verlopen. Zeker voor Floor, stel dat hij zijn factor 50 niet had kunnen gebruiken. Handig hoor om het via een bananenschil weer terug te nemen, maar je had les gehad.
Leuk zoals jullie toch weer alles verwoorden. Ga zo door! Iedere dag genieten wij van de verhalen.
Doe iedereen de groeten als jullie allemaal weer bij elkaar zijn en een veilig vervolg van de reis. Succes!

Groet Margo Vaandrager

Lia Admiraal

Hoi Gerie,

Leuk verhaal. Je schrijft zoals je praat. Heel leuk om te lezen. Ik heb Aad nog gesproken bij de film van Oud Limmen. Zagen we Cor Al op zijn fiets stappen. Ik hoop dat het bij jou vlotter gaat. (Lachen als je dat nog eens terug ziet) Veel succes! En geniet er allemaal van.

gr. Lia Admiraal-Hageman

Siem

Weer een leuk verhaal op de side ,Deze keer van Kerie Goot , ja ik moet je schuilnaam maar gebruiken want anders slaan ze je alsnog in de boeien als ze deze mail onder scheppen Na deze smokkel partij .Maar zonder dollen een prachtig verhaal , ik zou stiekum wel even bij jullie willen zijn om dit mee te kunnen maken , Het is hier herfst geworden , dus tijd voor de regenkleding , maar ook voor de erwten soep ,ook lekker hoor , en zonder Hadex !!! Siem

annie koot

Hallo Gery,Trudy,en Trudy

Wat een leuk verhaal heb je geschreven ik heb er van genoten.Ook heb ik grote bewondering voor jullie
Elke dag lees ik jullie prachtige verhalen Ga er van genieten maar kijk wel goed uit, zorg goed voor elkaar
doe aan iedereen de groeten

Ria Iliopoulos

Hoi Gerie

Wat een leuk verslag van je.

Eindelijk ben je samen met de anderen aan het grote avontuur begonnen.

Met jullie goede conditie en en doorzettingsvermogen gaat het zeker lukken
.
Goed als de hele groep weer samen is.
Samen genieten en afzien.

Hier is het zeker geen fietsweer, regen en wind.

Geniet van al het moois en doe voorzichtig.
De Hartelijke groeten voor jullie allemaal.

paula de ruyter

Geri, als jij een boek gaat schrijven dan gaat het ZEKER een bestseller worden!!! heb genoten van je verhaal...
van al jullie verhalen trouwens en leef iedere keer weer mee met jullie! Ben gewoon beretrots op jullie allen!!! Trudie net je mailtje gekregen via Mickelle bedankt lieverd, denk veel aan je!
blij dat je je weer een heel stuk beter voelt, houden zo!! groeten en veel succes voor allen Paula

je zus uit uitgeest

haai geer ,geweldig wat ik las je bent helemaal in je nopjes ik had je beloofd moppen te sturen heb ik gedaan maar op een andere side ik hoop dat je ze ontvangt want ik doe mijn best .hier komt er weer een .Een vertegevwoordiger probeert een boerin op een verafgelegen boerderij een stofzuiger te verkopen.Om haar te overtuigen van de goede eigenschappen van het apparaat,legt hij een zakje stof in de woonkamer en zegt:Alles wat de stofzuiger niet opzuigt ,zal ik opeten.De boerin antwoordt:Nu, neem dan maar alvast een lepel,want elektriciteit hebben we hier niet. gieren lachen brullen groetjes

Patricia uit Alicante

heerlijke verhalen allemaal, wat een avontuur. Fijn dat Tante Trudi nu bij de groep is aangesloten mamma! Geniet ervan. Tot gauw hoors. Liefs vooral voor de Trudi's en natuurlijk voor de rest van de groep, Patricia + J + S + L

Hans en Marga

Hallo allemaal .
Heerlijk om steeds de verhalen te lezen , ook wij keken er naar uit om naar jullie kant toe te vliegen .
Alles was in kannen en kruiken , en toen kwam er een kink in de kabel , het is nu zo dat de vader van Nel en Gre ernstig ziek is , hij zelfs heel snel achteruit gaat , hun moeder afhankelijk is van haar 2 dochters , vader vaak naar het ziekenhuis moet , dus hebben zij hun reis kunnen annuleren .Ook voor mij is dat een tegenvaller , ons doel was om samen te gaan , en daarom heb ik in overleg met Yvonne en Jos besloten om , als het zou lukken , ook de reis te annuleren , en Yvonne heeft haar best gedaan , en lukte het niet ,dan zou ik mee gaan , maar het is wel gelukt .
Jammer voor allemaal , maar het meest voor Nel en Gre , zij zijn nu hier nodig om hun ouders te steunen , en dat is op dit moment het belangrijkste , deze reis doen we zeker eens weer ,alleen jammer dat er dan geen fietsers zijn om te verwelkomen .
Maar ....... ik heb iemand blij gemaakt met deze beslissing ,nl. m,n moeder , en dat voelt ook goed.
ik wens jullie heel veel succes verder , dikke zoen voor zus Trudi , schoonzus Gerie ,en nicht Trudi , en voor alle andere een knuffel , ik zoen nl. niet met iedereen , zorg goed voor elkaar ,en we zien elkaar weer in nederland.
Marga

Lianne van Baar

Hey Gerie ! Wat een gezellig verhaal, wat een belevenissen, wat een indrukken, wat een spanningen of niet (de factor 50...), wat veel moois, wat ..... wat .... goed dat de belevenissen op geschreven worden, want thuis te komen en ze gaan vragen, 'hoe was het'? dat wordt dan ff moeilijk en weet je niet waar je beginnen moet. Eén ding zal wel duidelijk worden:onuitwisbaar voor de res van je leven, lijkt mij.
Gerie, heel veel succes, plezier, en ga er van genieten met alle anderen. Ik volg de verhalen

ankie spanje

Heb genoten van het verhaal van Gerie - wat vindingrijk zijn jullie allemaal als het op verslagmaken afkomt - jullie zijn kanjers hoor in alle opzichten. Als jullie nog een zo'n reisje maken mag ik dan ook mee ??? Geweldige mensen, hoop dat jullie gauw allemaal verder samen kunnen en zonder probleem weer aan het fietsen en binnen een paar weken gezond en wel om de plaats van bestemming aankomen. Zorg goed allemaal voor elkaar !!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!