FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Wolkbreuk in Nouadhibou

Nouadhibou- Nouakchott

Nadat de truck en de Nissan met Kees, Ben, Fred en Dielof vanmorgen om 6 uur de motor starte om de reis door Mauritanië te beginnen, begon voor ons de dag kort daarna heel relaxed.

De eetruimte op het terras boven, waar we gisteravond van heerlijke gamba's hadden genoten, was tot een ontbijtruimte omgetoverd. Met dingetjes van onze eigen keuken aangevuld met lekkernijen van onze Auberge chez Momo, was dit een goed begin van de dag.

We hadden tijd genoeg, omdat de taxi's om half 10 zouden komen en we pas om 12 uur vliegen. Alles ging prima en om 10 over half 10 waren we op het vliegveld. Was vroeg, maar Momo dacht dat we om 10 uur moesten vliegen, maar volgens de papieren van Bart was dat pas 2 uur later.

We besloten om de taxi's weer te bellen en een kleine sight seeing te gaan doen. Intussen regende het wat hier toch niet zo dikwijls voorkomt, maar in een taxi zit je droog dachten we. In 3 taxi's weer opweg naar het einde van de landtong aangeven, langs de haven, naar een nieuw gedeeld van de stad waar alleen mensen wonen die bij de spoorwegen werkte. Dit spoor is 600 km lang en volgens MoMo komen er 3 treinen per dag. Dit zijn goederentreinen van honderden meters lang, we zagen er een toen we hier naar toe reden.

Het is nu half 1 en we zitten nog op het vliegveld hier, omdat er wat dingetjes verkeerd zijn gegaan. MoMo, Bart en Rolf zijn nu naar het reisbureau om te kijken of ze iets kunnen regelen, want onze vlucht was overboekt. We zouden dus pas de volgende dag kunnen vliegen en de dag daarna om 6;15 verder naar Dakar. Wel een beetje balen.

Intussen regende het pijpenstelen en bij het instappen van de taxi waren we al behoorlijk nat, ook het raam aan de voorkant stond open en iedere auto die langs kwam bezorgde ons binnen een waterballet. Die stoel was voor Herman, die als laatste instapte en zijn achterkant was meteen kledder. Terug naar de auberge.

De regen hield niet op. Het was een echte wolkbreuk en dat uren aan een stuk. Dit hadden ze zelf ook nog niet meegemaakt. Op een gegeven moment viel het licht uit en kwam er van lezen ook niks meer. Om de beurten hebben we geholpen met water wegvegen, want wat boven van het dakterras kwam was een heuse waterval. Boven was geen afvoer, dus om de zoveel minuten werd alles naar beneden geveegd. Ook op het dak ernaast werd op een gegeven moment gehoosd en kwam alles door het gat in het dak in het toilet waar Alice net verbleef en een gratis douchje kreeg. Hilariteit alom.

Tussen de bedrijven door hadden we een heerlijke lunch gekregen van salade, roereieren en lekker stokbrood. Dat smaakt trouwens heel geweldig na weken wagenwielen te hebben gegeten.

Enkele van ons hielden siesta, want er was niet veel anders te doen. We konden echt niet naar buiten. Herman probeerde nog even een nieuw t-shirt te kopen, maar dat was geen succes.

Gelukkig werd het wat droog rond 6 uur, dus nog even een frisse neus halen, want we zaten allemaal een beetje vochtig te worden. Ook op de slaapkamers werden de plafonds steeds natter en drupte het van alle kanten. Ook was mijn kussen en een stuk bed al nat.
Buiten was een behoorlijke chaos, want hier was niets voorzien voor zo'n hoosbui. Straten waren grote plassen, waarin het kleine grut hier zich prima vermaakte. Er werd overal met man en macht geruimd.

Op een gegeven moment besloten we terug te gaan, want MoMo had de mannen verteld waar een biertje te krijgen was, als we maar wel weer bij hem kwamen eten. Het was een chinees restaurant en het bier smaakte prima. Wel lachen, het was bier met het merk van Carrefour en er stond op Cerveza Holandesa. Bij een stel chinezen stond er een fles Wisky op tafel. Rolf vroeg de prijs en die was 60,00 euro. Te duur om een fles te kopen. Ook spraken we daar een Nederlander uit Alkmaar die al voor de 15e keer in z´n eentje de reis maakte door West-Afrika en waarschijnlijk tot april wegbleef.

Om 8 uur was ons diner besteld en had de vrouw des huizes heerlijke kippenpoten met rijst en een saus voor ons bereid. Fijn dat het droog bleef, dus konden we weer naar het dakterras. Lekker weer even nagetafeld, want er is hier geen Wifi. Rond 10 uur wat het overal rustig bij ons en zelfs de stad is een en al stilte. Nadat de muziek van de straat rond half 11 stopte. Was trouwens goede muziek van Bob Marley en Taitanic.

De volgende morgen geen haast en om half 9 ontbeten. De taxi's zouden om 11:15 komen, dus hadden we tijd om even naar de souk te gaan. Bijzonder dat het meeste water als weg was. De stad was een kleurig tafereel met alle tapijten, kussens en kleding die te drogen hingen. Wat een ellende voor deze mensen om alles weer droog en een beetje schoon te krijgen. Gelukkig scheen de zon volop, dus dat helpt. Het was trouwens heel vochtig warm en we liepen behoorlijk te transpireren. Nog even bananen, sinasappels, appels en wat drinken gekocht voor onze vliegreis. Bagage opgehaald in de auberge en op naar de airport. Benieuwd wat ons nu weer te wachten staat.

Het is nu half 2 en we zitten hier vanaf half 12, maar we zijn door de douane en ik vertel straks of we ook echt vliegen.

14:25 We zitten ongeveer 15 min in de lucht. Ik heb een raamplaats en met het opstijgen heb ik gefilmd. Nu zie je pas hoe de stad er echt uit ziet. Heel apart en ik doe het filmpje erbij. Verder zien we alleen water en veel zand, maar ook af en toe een kaarsrechte weg door het zand. Ook meende ik een hutje te zien, maar het kan ook een hoop stenen zijn geweest. Ook het waterverkeer was miniem, slechts 3 boten heb ik kunnen spotten, terwijl we steeds parallel met het land vliegen. De vlucht duurde zo'n 35 min over een afstand van 450 km.

Hier in Nouakchott stond de vriend van Momo ons al op te wachten en zijn we in de taxi's gestapt, nadat Bart de vlucht voor morgen alvast geconformeerd had. De rit was een kwartiertje en je zag meteen dat deze stad wel wat meer allure heeft dan Nouadibou. Leuk was nog dat de taxichauffeur plots de stoep op reed om een grote plas te ontwijken. Ook hier gister heel wat hemelwater gevallen.

Auberge AWKAR is heel mooi, veel groen en bloemen en goed onderhouden. We hebben één grote kamer met z'n allen dus lekker gezellig. Avondeten besteld als ook het ontbijt voor morgenochtend 3 uur, want de taxi's staan weer om half 4 voor de deur als het goed is.

Een biertje is in aantocht en voor vanavond trakteren Alice en ik op een lekkere (hopen we) flesje rode wijn.

En hoe dit allemaal afloopt, vertelt Johan morgen.

Lieve groet voor allemaal,

Trudi

Anne

Lieve Trudi.
Wat een prachtige verhalen.
We genieten er van. Wat zou ik graag een kijkje willen nemen bij jullie.
Jullie zijn al een heel stuk opgeschoten.
Volhouden en heel veel liefs.

Marion

Nou Lies, wederom een toiletavontuur! haha ;-)
Los daarvan vind ik het spannend om te volgen wat jullie daar allemaal meemaken. Succes en zet 'm op!

kusje van je zusje

jack van elburg

Lieve Trudi.
We weten nu ook bij wie we moeten zijn om verslagen voor NCA te schrijven. Je krijgt het druk als je terug bent, koken, schrijven....
Lieve groet en mooie reis,
norma & jack

hans en marga

jeetje , jullie hebben niet alleen een goede kokkin bij jullie , maar ook een die goed kan schrijven .
ik wist niet dat je zoveel talent hebt , ach ja , het zit in de familie he .
leuk om te lezen , succes weer verder en groetjes aan allemaal .
groetjes Marga

Jaap Robberts

Na een week Sierra Espuna is het leuk alle berichten te lezen. In de brief van Joyce las ik dat er in de Sahara nu geen rood, maar wit zand ligt; dit is veelbelovend, want jaren lang waren onze auto's na een fikse regenbui rood; misschien krijgen we nu in de toekomst witte auto's. Ja Trudi, de week in El Berro zit erop; de eerste avond hebben we het glas geheven om op de gezondheid van jullie hele ploeg te drinken en speciaal op die van jou; zo te lezen heeft dat positief gewerkt.
De week in de Sierra was geweldig met een prachtige natuur, veel zon en weinig wind. Bij alle tochten was je in geest aanwezig. we hebben met zijn vijven een presentje gekregen, dat we zullen uitpakken als je weer terug bent.
Jullie zijn geweldig bezig.
Groetjes van Else en Jaap

ankie spanje

Hallo voor de hele fietsploeg en speciaal voor zus Trudi, wat een uitgebreid verslag en zó goed geschreven - het blijft altijd genieten van al jullie verslagen. Trudi, kreeg gister van Mickelle je mail en heb 'm naar de rest doorgestuurd - harstikke bedankt en geniet lekker van de nieuwe ploegleden die zijn aangekomen en zoals altijd wens ik jullie, sterkte, hopelijk geen verdere moeilijkheden, veel fietsplezier, lekker weer, goede wegen, lekker eten, etc. etc. Speciaal ook groeten aan nichten Trudi en Gerie.
Liefs