FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Een coproductie van Adama en Floor

Wij behandelen verschillende onderwerpen.

Adama en Dielof hebben twee en een halve dag onderhandeld om de truck en de Nissan vrij te krijgen. Iedere keer was er onzekerheid over de gestelde eisen, over het vereiste bedrag en over andere douaneregels. Adama en Dielof kregen hulp van een transiteur Saww, die uitstekend werk voor ons heeft geleverd. Zij hebben ontzettend veel geduld betracht en vele uren op het douanekantoor gezeten. Iedere keer was er wel enige vooruitgang, maar geen zekerheid omtrent het tijdstip van handelen. Dat wilde de tegenpartij nooit vastleggen. Vrijdagochtend was er eindelijk groen licht om de beide voertuigen het douaneterrein aan de haven af te rijden. Onder applaus bereikten zij hotel Al Baraka.
In die tijd heeft de Afrikagroep Dakar verkend. Adama wilde heel graag het Ile de Gorée bezoeken en dat is gelukt. Floor bezocht de Église Protestante de Sénégal, de Temple op het Plateau in de Rue Carnot. Pasteur Mensah Kassou was in het kerkgebouw aanwezig in verband met een bijbelstudie 's avonds. Hij heeft Floor en zijn gids hartelijk ontvangen in de kerkenraadruimte. De pastor kwam uit Togo. Hij werkte sinds kort in Dakar. Hij had in Parijs gestudeerd aan de theologische faculteit, waar Floor ook verbleef tijdens zijn studieverlof in het najaar van 2008. Hij studeerde ook in Yaoundé, Kameroen, onder andere bij docent Dries Blokker, die nu predikant is in Callantsoog.

Adama herkent onderweg verschillende planten, bomen en ook vogels. Als kind verzorgde hij een tijd een ijsvogeltje dat hij had gevangen en we zagen nu ook een ijsvogel. Hij wees ons op de pindaplanten. Het is nu de oogsttijd voor de pinda's We ontdekten een soort courgettebloemen (het blijken hibiscusbloemen te zijn), waarvan je sap kunt maken. Dat sap heet bissap. Even verder zagen we de paarse bloemen van deze plant vlakbij een baobabboom.

Uit de borden langs de weg blijkt dat de universiteiten van Thies en Bambey bezig zijn met projecten voor landbouwontwikkeling en andere rurale aangelegenheden. Soms in samenwerking met andere landen. Ik zag een keer een project met België en met Canada. De gebouwen die erbij horen zijn vrij nieuw. Ook de andere borden langs de weg ademen een optimistische, toekomstgerichte sfeer. Vaak staat er een spreuk op die wijst op eenheid en/of vooruitgang. Ondanks de complexe realiteit van het leven van iedere dag probeert de Republiek Senegal met deze borden de bevolking perspectief te bieden. In 2012 zijn er nieuwe presidentsverkiezingen.

Opvallend is dat wij vrijwel geen andere fietsers op de weg tegenkomen. Een enkele fietser in Dakar, een enkeling onderweg in een dop, maar toch heel weinig. Adama merkt hierin het verschil op met Burkina Faso. Daar zijn veel meer fietsers te verwachten.

Adama en Floor

Dirk en Margreet Denekamp

mooi verhaal Adama en Floor fijn eindelijk iets van jullie te horen. we hebben het vaak over jullieen natuurlijk dehelegroep en we leven mee. hartelijke groeten van ons

Hannelore

Hoi Marianni( en fietscollega's)
Eindelijk is het voor jou echt begonnen.
Met een glaasje wijn, bij een lekker houtvuurtje genieten we met je mee. Je bent stoer, liefs van Hanneke en Henk.

Wout en Gaath Koot

Hallo lieve zus Trudy, schoonzus Gerie en volle nicht Trudy en ovrige Burkina-gangers,
Ook van ons een kort berichtje, tenslotte is een flink stuk familie actief op de fiets naar Burkina Fasso.Ik noem dit topsport bedrijven. Vele kilometers per dag met een hoog gemiddelde. Wat mij als trouwe lezer van jullie verslagen opvalt, is dat er niemand klaagt over zadelpijn of ongemakken aan de edele delen, zoals Mart Smeets dat zo treffend uitdrukt, of zit er al veel eelt op het achterwerk. Wie weet hoor ik het nog wel. Heel veel sterkte en het gaat jullie allen goed.

Patricia uit Alicante

hoi Mamma Trudi, van Mickelle net gehoord dat je gebeld hebt, fijn om dat te horen en ook dat alles goed gaat... wel een stuk harder werken nu met een grotere groep eters. Ik denk dat ze een monument van je gaan maken zittende in één van jouw grote pannen ;-)
Heel veel liefs van ons 4, José, Sebastián, Lucas en Patricia voor allemaal.

Ineke Nagtegaal

Hoi Marian
ik wens je veel succes met de fietstocht die nu echt begonnen is.Ik volg de reisverhalen.Je loopmaatje Ineke

Corrie

Hoi Martha en andere
Jullie hebben weer heel veel meegemaakt en gezien , erg leuk om jullie verhalen te lezen . Ik ben een week in Duitsland geweest , daar was het erg mooi met al die herfst kleuren en we hebben daar niet gefietst
Martha, ik vind het onwijs knap van je, dat je dit doet.
Groetjes Corrie

Pie

Hoi pap. Leuk om eindelijk een berichtje van jou te lezen! Canada is overal kennelijk. Fijn dat jullie nu eindelijk weer aan het fietsen zijn, het wachten voorbij. Het wachten hier is ook voorbij, ik heb mijn werkvisum ontvangen. Veel succes on the road!