FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Lekke banden

5.15 uur: De stem van José wekte ons. Dan is het gelijk de stoppen uit de matrassen en opruimen. De maan gaf nog zoveel licht,dat je zonder hoofdlampje de tent kon inpakken.
6 uur ontbijt. We hadden helaas geen vers brood deze ochtend, dus werd het een alternatief ontbijt met een klein stukje stokbrood en wat beschuit. Later op de ochtend zouden we een ontbijtstop hebben.
De weg naar Linguère was eindeloos lang. Links en rechts strekte de savanne zich uit. Prachtige parasolvormige bomen en Baobab bomen. Die laatste mooi groen uitgelopen en als kerstballen, hangen de nu nog kleine vruchten aan de takken.

De asfaltweg is voor ons!!! We nemen de weg, met 3 of soms 4 naast elkaar rijdend, in bezit. Met een lekker gangetje schoten we vlot op. Maar tijd om weg te dromen was er niet. De weg veranderde van het ene op het andere moment in een gatenkaas. Overal gaten en kuilen en vreemde lengte richels. Het was nu ieder voor zich, zigzaggend over de weg. Kuilen ontwijken en gladde stukjes zoekend. Hotsend en botsend reden evenzo vrolijk met een tempo van 20 km. per uur.
Rond 9.30 kwamen de truck en de Nissan ons achterop. Ze waren de eerste auto's, die ons die dag inhaalden. Zo rustig was het.

De ontbijtstop was voor de bewoners van het dichtstbijzijnde dorp, een bezienswaardigheid. Tenminste 10 vrouwen met baby's en een hele zwerm kinderen kwamen om ons heen staan, om dit circus te bekijken. Toen wij opstonden van de banken, gingen er snel een heleboel kleintjes op zitten en keken verwachtingsvol naar de dingen die komen zouden. Helaas, alles werd weer in de truck gepakt.

Bij het wegrijden bleek een van de fietsers een lekke band te hebben. Bij onze groep zijn heel handige mannen, die dit euvel in een mum van tijd verholpen hebben. Nieuwe band er in en de lekke band 's middags plakken. Onze pechvogel zou dit ritueel nog 2 keer beleven op dezelfde middag. Trudi, Adama en Dielof, elk 1 keer. Goed geteld: maandag 6 lekke banden. Flinke doorns waren daar schuldig aan.

We hebben genoten van de mooie omgeving, de vriendelijke kinderen en de drinkstops met gekoelde dranken, koffie, thee of bouillon. Het is steeds een gejuich als we Trudi, Ben, Kees en Joyce met de wagens zien staan. Want dat betekent voor ons: drinken. Dat is dus precies het laatste woord, dat mensen in de woestijn verzuchten: WATER !!!!!!!!
De vele ezelkarretjes, met soms wel 4 ezels er voor, blijken de plaatselijke taxi's te zijn. Achterop de wagen zitten hele families.
Rond 2 uur kwamen we bij het dorpje Linguère aan. Ons kamp lag ongeveer 5 km. buiten het dorp in de savanne. Een heerlijke plek.
Al gauw kregen we bezoek van 3 mannen uit het dorp, die hulp nodig hadden voor hun auto. Die kregen ze, maar achteraf, bleek het gewoon weer een smoesje te zijn. Een mens is nu eenmaal nieuwsgierig.

Nog even vermelden, dat we vandaag weer veel vogelsoorten hebben gespot. Eén vond ik heel bijzonder. De Abessijnse scharrelaar. Ik kende alleen een kattenras van die naam en wist niet , dat er ook vliegende Abessijnen bestonden.

Na ons avondmaal waren we snel de tenten in. We werden belaagd door duizenden vliegen en kevers. Ze lieten zich als kleine bommetjes op je vallen. Mijn dagverslag moest ik in de tent afmaken. Toen ik daar zat te schrijven, bleken er velen in mijn haar en op mijn kleding mee de tent ingekomen te zijn. Dat werd vangen. En dat alles bij een temperatuur van zo'n 30 graden om 8 uur 's avonds. Ook dit hoort bij Afrika. Morgen haal ik mijn muskietennet maar eens te voorschijn.

Addy

Reacties

Reacties

Ossebaar Bert&Anna / Edam

Nog steeds is het leuk die verhalen te lezen. Waaraan ik wel wennen moet is die wekker die jullie hebben, die staat wel "errug" vroeg bij tijden. Het lijkt wel op werken zo'n tocht, de beleving is wel weer heel anders dan die dagelijkse westerse bezigheid die hier zo bedoeld wordt. De temparatuur is hier behoorlijk lager, dus trek jullie winterjas maar aan wanneer je terugkomt. groet en zwaai

Thijmen, Henk en Tjaarda

Geweldig om weer een verhaal van jouw hand te lezen. Ik word behoorlijk "kriebelig" van je verhaal over de vliegen en kevers. Brrrr, een spin komt onze slaapkamer al niet in, laat staan dit soort beestjes. De herfstvakantie zit er bijna op, dus het gewone leven gaat bij ons weer beginnen. Voor jullie nog heel veel plezier en geniet!!!

Henk Bikker

Hallo stoere fietsers. Voorwaar jullie vormen een waar peleton waarover de Afrikaanse televisie een zeer boeiende uitzending kan maken en niet alleen zij. Prachtig jullie tocht en avonturen zo op de voet te kunnen volgen. De temperatuur is zeer pittig; dat verschilt met deze streken toch zeker af en toe 25 graden. Ik zag jullie zitten op ongeveer 15* NB of wel de zon bijna loodrecht boven; een petje is dan vast geen luxe. Als ik vertel over jullie tocht en dat gebeurt nogal eens, krijg je veel bewonderende reacties en terecht; het is een wel zeer bijzonder gebeuren. Dank voor de vele fraaie foto's. Sterkte en allerbeste wensen; geniet de dag. We blijven op steeds meer plaatsen jullie elke dag volgen.

zr.alfonsa Hes

s'morgens open ik mijn mail, wat hebben jullie een reis, ik wens jullie alle goeds voor de tijd die komen gaat, en om jullie reis te bereiken sterkte Zr Theodora en Ar. Alfonsa Hes

Henk van Der Steen

Dat was niet zo'n mooie weg de N3, maar julie hebben het toch weer overwonnen. de DAF en NISSAN hadden dus een andere route genomen. deze zandwegen herinneren mij aan een eenzame fietser die ik eens zag op de Birdsville track in Australie. Even een tip, Addy, voordat je de tent ingaat 'savonds even bij elkaar de insecten afschudden. het is een pracht avontuur,met echt mooie verhalen en voor een goed doel.
alle sportieve fietsers en ook de begeleiding nog even door zetten groeten uit Austalie. Henk

trudy en piet de haan

Addy, wat is het toch leuk om jullie te volgen.
we kijken al weer uit naar het volgende verhaal.
alle sterkte voor de hele groep.en speciaal voor Trudi

Baukje de Jong

Dielof wat sta je daar mooi nu zie je hoe klein je bent
En hoe machtig de natuur is Wat me opvalt jullie klagen nooit nemen zo als het is Misschien denken jullie dit hoord er bij Elke dag geniet ik van die prachtige verhalen Hou vol en steun elkaar
Hartelijke groet Afrika fietsers
Baukje

Rosien

Jongens wat een heerlijke verhalen en wat een prachtige foto's: Ik krijg zó'n heimwee naar Afrika als ik dit zie!! Zet em op!

Rogier en Eugenie

Met z'n vieren naast elkaar... Zo heb je ons dat vroeger nooit geleerd! Wel handjes aan het stuur hoor. Mooi verhaal, inderdaad voortaan even elkaar vlooien voor je de tent in duikt. Groet uit een grijs Amsterdam, Rogier en Eus

anneke van de vrie

Fijn, weer een mooi verhaal van jou te lezen Addy. Wat een prachtige reis maken jullie, geweldige verhalen en stoere fietsers!! zet `m op! Groet uit een regenachtig Schagen. Liefs en knuffel van Anneke

Je zus uit Uitgeest weer

Zo Gerie ik bewonder jullie ik ben klaar voor de voetbal ,en jullie voor de nodige kilometers .Maar hier komt er weer een.Een meisje van een jaar of tien komt met een veel kleiner broertje aan de hand de wachtkamer van de kinderarts binnen.De kleine jongen brult oorverdovend.Pas op,als de dokter het hoort vreet hij je op,zegt een van de al in de wachtkamer aanwezige vaders met kinderen,niet erg opvoedkundig.Puh,zegt het meisje .Dat probeert;ie heus niet.Mijn broertje heeft net zijn broek volgepoept.Gerie en de mede fietsers weer heel veel plezier en kracht tot de volgende mop groetjes

Jan Levering

De 31e een lekke bandendag voor jullie, wij Hollanders zijn vannacht aan de wintertijd begonnen, het vriest nog niet, maar het weer is hier nattig en koud.
Gelukkig voor Johan heeft AZ weer gewonnen van Feijenoord, wel nipt, maar het zijn 3 matchpunten. Ik neem mijn petje af voor jullie allemaal en hou vol de komende 4 weken en blijf genieten,

Lenie fit4Lady

Ha Addy
Stoer hoor, dat je weer begonnen bent.
Het is een goede periode (Schorpioen) om eens dieper na te denken over wat er allemaal is en wat we er mee mogen doen. Fijn om dat allemaal te delen met mensen die voor hetzelfde gaan.

Blijf vooral goed opletten en geniet van dat wat er is in het NU

Dikke kus, Lenie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!