FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Door de hete zandbak

We worden om half 6 gewekt maar dat maakt voor mij niet zoveel uit want ik lag al vanaf 3 uur wakker. De hele nacht hoorde je een hond blaffen in de verte. We staan op een heel rustige plek in de middel of nowhere en toch komen er weer mensen en kinderen op ons af.
Om 7.45 uur willen we op de fiets zitten en die anderhalf uur heb je echt nodig om je tent af te breken, spullen op ruimen, ontbijten en de tassen klaar maken voor onderweg, want het wordt een lange warme dag van 90 km. Van Ranerou naar Matam. Dus veel water mee.

Er was een route gepland waar geen weg liep en ook geen kleipaden. Gewoon een zandpad. Wat een desillusie en dat 90 km. lang. Maar het had wel wat. Je doet niet voor niets met een monstertocht mee. Daar hoort ook afzien bij. Om de 10 km. hebben we een stop van 10 min. In de schaduw van een boom. En dat is nodig ook. Bij de eerste stop vindt Bart een blauw plastic kopje, hij pakt 't op z'n Afrikaans van de grond, bekijkt het en het is waarschijnlijk z'n kleur niet en als een echte Europeaan mikt hij het weer weg. Wat neem je de traditie van een land snel over hé! De weg wordt al meer onbegaanbaar en worden we gedwongen om van de fiets af te stappen en door 't zand te badderen. Eén grote zandbak. Herman, de dagkapitein, houdt het goed bij, want om de 2 km. hoor ik hem zeggen: Zo weer 2 km. - zo weer 3 km.- het lijkt wel een bypass. Na 25 km. hebben we de eerste grote stop, iedereen ligt gesloopt onder de bomen en evengoed blijven die monden maar gaan. Totdat ik het spel introduceer wie het langst ze mond kon houden. En dat werkt. Rust in de tent. Want er wordt wat afgepraat. Zo waren we gisteren tijdens de stop aan het brainstormen over hoe we de economie in Afrika konden opvijzelen. We bedachten, als Adama, onze techneut, nou door het hele land zonnepanelen neerzet, dan wekt dat energie op. Dus elektriciteit. Daar kunnen dan weer koelkasten op aangesloten worden. Maar door die koelkasten blijft de kaas weer langer goed. Dus dan loopt de omzet van de kaasboeren weer terug. Schiet ook niet op dus. Uiteindelijk bedachten we dat we beter blikjes tomatenpuree konden importeren. Want dat was niet te krijgen in de winkel. Dat is nog eens handel. We rekenden ons rijk. Maarrrrr.... dan moeten er wel recepten zijn waar de tomatenpuree doorheen moet. Dus eerst een receptenboekje uitbrengen met heel veel tomatenpuree recepten. Zo slap ga je teuten als je weken met elkaar optrek. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het gesprek over de tupperware party . Hoe diep kan een mens dalen. We hadden te weinig brood mee en water en de truck kwam nog niet. Dat was balen... de weg werd al meer onbegaanbaar en uiteindelijk na 50 km. de grote stop. En daar kwam de truck. We zouden 90 km doen maar er werd besloten 80, dus nog 30 te gaan. De Nissan werd ingezet om mensen op te halen die er helemaal doorheen zaten en dat gebeurde ook een x aantal keren. De combinatie van het slechte wegdek en de hitte is bijna niet te doen voor een blanke. In de schaduw was het 38 en in het open veld 45 graden. Uiteindelijk is de groep die overbleef gestopt bij 69 km. We besloten de resterende km. morgen in te halen op onze rustdag. De begeleiding had een mooie plek uitgezocht en de truck stond al. Dat staat altijd zo gezellig. Tafels, banken en de keuken allemaal onder de luifel.
De begeleiding kon geen boodschappen doen want er was niets te krijgen. Maar evengoed toverde Trudi een heerlijke maaltijd op tafel. Dit keer geen toetje, dan maar een extra magnesiumpil. Na het eten om de beurt onder de zelf gemaakte douche. Daarna nog even een bakkie koffie of thee. En om half 9 taaide er al veel af. Om 11 uur lag iedereen plat. Deze dag kwam in de top 3 van de zware dagen. Rolf zou zeggen: Dit is een dag die je vertelt op 2e Kerstdag, want dat is een dag dat alle zware verhalen over tafel gaan. Maar de zwaarste dagen zijn bij nader inzien altijd de mooiste.

En morgen weer gezond op!!!!

De Wapper... Gerie

Rosien

Whahaha! Wat leuk om de brainstorm verhalen te lezen!
Tja dat is wat Afrika met je doet als je er een tijdje onder een boom gaat liggen bij koortsachtige temperaturen, daar weet ik alles van. :-)
(Of slikken jullie Lariam? Dat geeft ook wonderlijke halucinaties)

Groeten van Rosien uit Amsterdam --> Adama: Zet'em op!!!

Hannie

Dit is ook weer zó'n stoer verhaal... fantastische doordauwers! En hier: het wordt net een beetje fris in m'n woonkamer... ik draai de verwarming wat hoger. Buiten 7 gr, binnen 20. Da's andere koek hè? Wat een verschil in allerlei opzichten. Ik hoop voor jullie dat de nachten wat koeler zijn?
Succes en sterkte hoor en toch nog wat rust voor morgen!
Lieve groeten,
Hannie

roel de nijs

hoi oma trudelski.
is het leuk daar??? we hopen dat je het volhoud en we missen je ontzettend!!!! doe maar de groeten aan de chimpansee's. groetjes en dikke kus ROEL

Ria Nijman

Mooi verteld weer Gerie, ondanks de moeilijke zware dag toch de humor er in houden. Vandaag meerdere filmpjes bekeken en krijg steeds meer bewondering voor jullie. Wat een barre omstandigheden maar ook wat een wisselende omgeving, natuur en inwoners maken jullie mee. Vandaag 1 november, deze maand zien we jullie weer terug! Hou de sfeer goed onderling en heel veel succes verder en groeten aan allen, Ria

Ditje + Laetitia

Wat een mooi verslag Gerie! Dank je wel. En wat een mooie foto's en film weer! We wensen jullie goeie reis met hopelijk wat "christelijker" (ik bedoel gewoon 'minder nare') wegen en temperaturen, leuke ontmoetingen en veel bijzondere natuur. Liefs voor ieder, van ons.

Cas Hoogland

hey oma alles goed daar? hier wel hoor!
met mij op school en met het voetballen gaat het ook goed. en doe de groeten aan trudi en zet hem op met fietsen!
liefs Cas.

kitty mooij

nou gerie zijn het geen koeien maar is het een hond die je wakker houdt wist niet dat je ook schruifster wilde worden goed verhaal misschien wat voor je als je de vut ingaat houd de moet erin groeten aan iedereen ruud en kitty

jaap veldt

gerie,ik heb met bewondering je verhaal gelezen.een h ele prestatie van je.ik dacht dat Aad altijd zoveel energie had,maar jij ga hem ver voorbij!!!!!!!!!
HOE KOM JE AAN DIE ENERGIE ?
ik zou zeggen hou je goed en veel sterkte met de hele groep en AAD zit nu even naast me met die belastingtroep en doet ook de groeten aan Trudi en de rest van de groep.
DRINK OP TIJD EN NIET ALS JE PAS DORST HEB.

Paul van 't Wout(Castricum)

Hoi dappere fietsers, gefeliciteerd met alle afgelegde kilometers voor het goede doel.
Speciale groeten en klein advies voor Adama!! Goed ver voor je uit blijven kijken en als je inhaalt eerst even over je schouder!!! Veel plezier in Burkino. Petje af voor de prestatie!
Paul

Siem en Rieky

Hallo krachtpatsers.
Jeetje, wat een verhaal weer Gerie. Zelfs hier achter de p.c. overvalt mij bij het lezen van jouw dagverslag, al zowat de vermoeidheid die jullie na zo'n dag beulen
zeker zullen voelen. Het is met recht een MONSTERTOCHT. Jullie kunnen trots zijn op jezelf.

Als ik de prachtige foto's zie dan merk ik wel dat jullie daar een bezienswaardigheid zijn. Kinderen zijn overal nieuwsgierig en onbevangen en ze vinden al die vreemde mensen maar wat spannend.

Jullie conditie zal nog nu meer opgekrikt worden. Je zal straks in Holland wel moeten aftrainen.
Wij trainen bij Full of Life, maar dan om onze conditie op peil te houden.

Afgelopen vrijdag hebben we de samenkomst bij Wils gehad. Je kan het aan Wils overlaten hoor Martha, prima verzorgd.
Het was weer goed om bij elkaar te zijn. Marian was er ook, ze was met Sjaak en Tiny meegekomen. Heel dapper. Ze probeert de draad weer op te pakken, maar dat gaat natuurlijk met ups en downs. Het heeft tijd nodig om het gebeurde een plek te geven.

O ja, wat ik me afvraag: Worden jullie nog gewogen en gemeten? Zijn jullie kuiten nu een maatje meer dames? 't Zal me wat worden van de winter, dan zijn jullie laarzen vast te krap.

Luitjes, allemaal groetjes en sterkte bij het afzien op de Afrikaanse dirth roads.
Geniet van alle indrukken en wij zullen ook meegenieten van jullie fantastische verslagen.
Siem en Rieky.

Annelies de Wit

Kijk, nu komen de échte stoere verhalen! Hier houden we van. Afzien, Bikkelen, Zand, Zand, Zand, geen drinken, geen eten, geen toetje...
Gelukkig hebben jullie elkaar, en samen redden jullie het allemaal! Succes, Sterkte en vooral heel veel Plezier!

Trees Ossebaar

Het wordt nu toch echt wel afzien!!! Ik vindt het geweldig van jullie wat je presteert en dan toch de humor erin houden. Ga zo door!!! Zijn jullie al aan het aftellen hoeveel kilometer het nog is tot de eindbestemming?
'T werkt verslavend om jullie verhaal iedere ochtend te lezen. Dat wordt straks echt afkicken.
Sterkte voor iedereen en speciaal voor Dielof.

Patricia uit Alicante

Hoi Mamma trudi en de rest, Weer goed om na een lang weekend (1 november todos los santos) jullie verslagen weer te lezen. barcelona (wij) en Valencia (lucas+sebas) was leuk, je ziet de foto's wel als je weer in Alicante bent. Liefs, pas goed op jezelf + op trudi + de rest van de groep. Patricia

je zus uit Uitgeest

hallo dappere Gerie en de andere dappere fietsers,gewldig en ik zit hier voor de kachel moppen te verzinnen.hier komt er weer een.Zou u mij een tonicum willen voorschrijven ?vraagt de al wat oudere heer die bij de huisarts op het spreekuur komt.U ziet er anders helemaal niet naar uit dat u dat nodig hebt,zegt de dokter.Toch wel ,dokter.Ziet u,ik heb een knap jong vrouwtje aan de hand En als ik naar haar toe ga krijg ik hartkloppingen .In het begin gaat het nog wel,maar daarna is omhoog komen er niet meer bij.Dan zou ik het maar bij het begin leten en niet verder doorzetten,zegt de dokter.Maar dokter,ze woont op de vierde etage en er is geen lift.ik moet die trap wel op! groetjes van ons

Ria & Louis Beemsterboer

Beste allemaal,

Op de 1e plaats Gerie mijn complimenten voor het geweldige verslag. Het is zo geschreven dat je het bijna aanvoelt (de werkelijkheid is toch anders), de hitte, de zwaarte, het aftellen en het uitkijken naar de vrachtwagen en geen asfalt.

Goed dat je elkaar hebt en elkaar er doorheen trekt. Dit is het avontuur. Rolf zijn opmerking ov er 2e Kerstdag moet je er in houden. 'n Goeie!
Ria & ik wensen jullie veel sterkte, hopelijk niet te veel zandpaden en een veilige aankomst in Burkina. We zien elkaar eind van de maand. Houd het vocht niveau op peil. Salut!!!

nico knol

Met plezier en nieuwsgierig weer de laatste verhalen gelezen, foto's gezien, vooral die van 'de weg is weg', hilarisch. Je moet door en dus modderen !! Jullie blinken allemaal uit in een giga doorzettingsvermogen als zal je er wel eens doorheen zitten... Al die warmte en dat terwijl het hier echt allerzielenweer is, druilerig en donker. Ik hoop dat jullie vanavond lekker bijkomen en morregu...gezond weer op! (natuurlijk met versterkende middelen....) groet uit Egmond !

Tiny en moeders

Wat een leuk verhaal....er zitten echt schrijftalenten onder jullie hoor! Je voelt als het ware de zere konten en de dorst.....ik heb diepe bewondering voor jullie allen! Sterkte de komende tochten!

Dick en Ria

Hallo fietsvernaten 2nov kom net uit de kerk,zat stampvol Deherftsbladeren vliegen je om je oren,konden we maar de helft van jullietemperatuur krijgen ,dan zaten wij ook lekker buiten ,maar ja Afrika is heet /////Hou goeden moed met z,n allen heel veel groeten voor de Trudi,s Gerie en de overige fietsers van Mam vooral ze wacht op jullie Veel liefst Dick en Ria

jannie admiraal

Srerke ,prachtige fietsers,wat een verhalen en filmpjes en foto's.een genot om het te lezen en te bekijken .het werkt een beetje verslavend om iedere keer de computer aan te zetten en te lezen en te kijken . heel veel respect hoe jullie alles ondergaan en beleven .Nog heel veel sterkte en veel succes .

Robert

He mam, mooi bericht weer! Zal allemaal bijzonder indrukwekkend zijn, zo onderweg in de slopende hitte. Hoop dat er genoeg energie overblijft om ter plekke ook nog te genieten! maar zit vast goed met zo'n gezellige groep.

Hier ook alles top. Net met de mannelijke Kooten heerlijk aan de pasta gezeten in onze nieuwe woning in Amsterdam. Bere gezellig uiteraard en zo krijgen ze ook nog een beetje knap eten binnen in deze weken:-). Nee hoor, die redden zich prima. Ik betrapte ze laatst met stofzuiger en koekenpan in de hand. Zag er geweldig uit, niets meer aan veranderen bij thuiskomst zou ik zeggen! Ook op de Dusseldorperweg ondervinden mensen dus een kleine cultuurschok...

Anyways, de groeten van iedereen hier! Zet m op de komende tijd!

Robert en Femke

Elly

Hey zus, schoonzus en m'n nicht ! Wat een avonturen beleven jullie, leuk om te lezen. Zeggen jullie nog af en toe "Bonjour" tegen al die mooie mensen en " merci beaucoup"?
Zo steek je ook nog wat Frans op! De groetjes van ons allemaal en hou 't vol. Knap hoor !