FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Saaie dagen bestaan niet

Het is zondag iedereen krijgt van Johan een overdenking uit de serie 'spirituele inzichtkaarten'. Ik trek: -'Alles wat op angstdenken gebaseerd is, mag ik nu loslaten'. De associatie met Bram Vermeulens 'Boven op de berg' is er meteen. '- Was het de wind die mij vertelde / Je bent nooit alleen op deze aarde / Je bent nooit alleen als je samen met jezelf bent.' Een lijflied tijdens mijn fietsvakanties. Ik fiets al een jaar of 20 lange afstanden in m'n eentje. Daarbij geef ik vaak op de vraag of alleen fietsen niet eenzaam en angstig vind, het antwoord, dat ik met mezelf fiets en dat ik het wel goed kan vinden op een fietsvakantie met mezelf. Het belooft vandaag een goede dag te worden.

We hebben vandaag wel een paar hobbels te verwerken: De eerste is of vandaag de truck wordt vrij gegeven. Alle papieren zijn gisteravond, dankzij Adema, die fantastisch werk doet voor de groep, maar daarover straks meer, nog in orde gekomen. Dat alle papieren nu in orde zijn wil in Afrika nog niet zeggen dat het dan oké is. Om 10 uur zal iemand naar onze papieren kijken. We besluiten om om 7.30 op de fiets weg te gaan en rekenen erop dat de truck ons vandaag op een x moment wel zal volgen en inhalen. Andere optie is om een minimale bagage mee te nemen en dan in een hotel te overnachten mocht de truck vandaag toch niet komen.
Tweede hobbel is dat we de route nog niet bepaald hebben. We kunnen na Kayes over de snelweg N1 naar Bamako. Dit is een goede weg, maar een lange en mogelijk erg drukke weg. We kunnen in plaats daarvan ook over een kleinere weg nemen, maar die is volgens de kaarten onverhard en op een paar stukken nauwelijks begaanbaar. We besluiten onderweg te kijken naar de drukte op de N1 en in Kayes bij een politiepost te vragen naar de staat en drukte van beide wegen. Wij dus op weg. De grens is voor ons fietsers geen probleem, stempels in paspoort hebben we al. Dan volgt de tolweg. Een tweebaansweg met goed asfalt maar hier en daar een paar grote kuilen en hopen asfalt. Het is doodstil op de weg mogelijk omdat het zondag is. Langs de weg nauwelijks dorpen en verder niks te beleven. Er zijn alleen veel baobabbomen, die ik prachtig vind. Eeuwenoude, echt origineel Afrikaanse bomen in prachtige vormen. Zij leveren baobabvruchten die na droging poeder opleveren waar fruitsap van gemaakt wordt. In deze tijd verliezen ze hun bladeren om het vocht, honderden liters, vast te kunnen houden in de stam. De bomen zijn prachtig. Verder belooft het saai te worden. Maar niks saai, wij maken altijd wel wat mee. Plotseling een mooie rivier waar vrouwen de kleding wassen. We maken foto's. Dan weer drie grote watermeloenen langs de weg. We kopen er twee, één om mee te nemen en één eten we op. Adema, onze eigen Mo de regelaar, zorgt voor alles. Hij spreekt Dioula. Dit is de taal in Mali en Burkina. Hij geniet er zichtbaar van om het te kunnen spreken. Adema is een zeer enthousiast verteller over de natuur en de gebruiken hier. Hij weet ontzettend veel en is door kennis en enthousiasme een fantastische promotor van West Afrika. Voor ons is hij een fantastische gids en regelaar.
Even na de rivier troont hij ons mee een plantage / boomgaard in met: bananen-, mango-, citroen- papaya- en pommes ganate bomen en pimaplanten. De plantage ligt aan de Senegalrivier en wordt van daaruit bevloeid. We dalen nog even af naar de rivier. Op de plantage horen we dat de truck en Nissan er aan komen. We ontmoeten elkaar op een colastop waar we ook bisaap ijs wordt verkocht. Er is gekookt water gebruikt wordt ons bezworen. We zullen het ervaren. Daarna rijden we door naar Kayes. .De tweede grote stad van Mali na de hoofdstad Bamako. De gebruikelijke Afrikaanse taferelen. Volgens Herman is het er zo vies dat de ratten in overall lopen. We nemen daar ook een half uurtje om na een fietstocht dwars door de stad nog even wat rond te kijken bij de Senegalrivier waarin gewassen, gezwommen en gevist wordt. Daarna zoeken we een kampeerplek even buiten de stad. Kortom niks saai, maar weer enerverende dag, waarvan later in de evaluatie iedereen zegt: Lekkere dag gehad.

Rolf Hoekstra

Reacties

Reacties

Siem

Een prachtig verhaal Rolf .Je kan op de foto,s zien dat Adema goed in z,n element is , Ik hoop dat de rest zich ook goed vermaakt ! We horen wel of het water van de bisaap ijsjes echt gekookt was , ander komt de aap wel uit de mouw , of broeks pijpen (als je begrijpt wat ik bedoel ), zou Olie B.Bommel zeggen . Herman wat de ratten betreft , dat die in overall lopen dan valt het nog mee , pas als ze ook nog lieslaarzen aan hebben wordt het uitkijken geblazen .
Groetjes uit Limmen .Aan de hele ploeg

Bert&Anna

mooi verhaal, goed dat Adema erbij is dat geeft toch een vertrouwen in alle contacten zal ik maar denken/hopen. Wel raar is eigenlijk dat je als wereld bewoner zoveel tegenslag ontmoet in zaken als truck vrijgeven en zo. Toch jammer dat dit niet makkelijker kan/gaat, maar ja niet alles en iedereen kun je blijkbaar vertrouwen. op zondagmorgen 7-11 om 11.30 las ik het verhaal wat dorr jullie is geschreven op zondagmiddag? 6-11, eigenaardig.
Nu dan maar weer een pretiige voortzetting met veel voorspoed.

Yon Spangenberg

Lang leve google earth. Je tikt een naam in die jullie in jullie verhalen vermelden en voilá, je hebt er meteen een beeld bij!
Jullie gaan TOP!

Anna&Bert

sorry, het is Adama las ik net in het verhaal "held van de dag", niet alleen held van de dag maar ook een zeer spannende belevenis die dag, je zou er bang van worden, maar angst (b)lijkt meestal een slechte raadgever, dus wees alert en vol vertrouwen. Ga door er is geen weg terug. Kop op en houdt de moed erin.

veel sterkte bij de komende obstakels/perikelen/lekke banden en wat al niet meer. Samen zijn jullie allen machtig.

Annette

Heb vandaag voor het eerst in lange tijd weer eens jullie spannende reisverhalen gelezen. Onvoorstelbaar wat een power jullie allen toch hebben, of je nu vooraan of achteraan in het peleton zit, voor mij zijn jullie allen HELDEN.
Blijf erbij, ik vind het heerlijk om de reisverslagen te lezen, maar hoe inspirerend de woorden en vooral jullie daden ook zijn, ik zelf heb hierdoor toch nog steeds geen fietsdaadkracht bij mijzelf ontwikkeld.
Dus" lieve Burkina fietsers", ik blijf jullie vanuit mijn luie stoel via internet volgen, tegelijkertijd geniet ik hier van de pittige novemberstormen, uiteraard mijn kaarsjes aan, gordijntjes dicht en een rood wijntje in de buurt en dan ....visualiseer ik jullie allen zwoegend door het warme Afrika!! Tegelijkertijd moet ik er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat jullie einddoel zo langzamerhand al een beetje in zicht komt. Dat geeft vleugels en extra energie en van mijn kant alleen maar bewondering en heel veel respect!!!!!!
Wens jullie nog heel veel plezierige en avontuurlijke fietskilometers geniet maar met volle teugen wat jullie iedere dag weer zien en intens beleven. Nu als groep, maar eenmaal weer thuis zal de ware betekenis van deze fietsmaanden van Limmen naar Burkina voor een ieder van jullie individueel worden beleefd en uitgekristaliseerd!!
Zal voor jullie veiligheid en welzijn een extra kaarsje branden. Heel veel lieve groeten aan jullie allen en voor Addy een dikke knuffel.

alfonsa hes

graag lees ik jullie verhalen, en geef ze weer door aan zr. theodora wij bidden voor een goede reis naar Burkina, s'morgens laat ik een kaarsje branden en denk echt aan al die stoere mensen, die dit presteren.
Maar ik hoor dat jullie nog veertien dagen moeten fietsen nou sterkte veel groeten voor allen
alfonsa Hes

Josephine Ariaansz

Heerlijk dat Adema de taal spreekt en de groep het Afrika-gevoel extra laat ervaren! Al die indrukken, bijna te veel voor een mens. Met mijn halve lijf fiets ik nog steeds met jullie mee, hoor. De andere helft was op de Limmer veiling: een belevenis op zich, lekker gemoedelijk, en lachen met onze "gids". Geniet van Mali. Dikke zoen voor allemaal.
PS Dielof, wat een aandoenlijke foto van jou met dat jongetje

Tiny & Kees

Hoi, Martha en de andere lianen; zo flexcibel en sterk
Na Siems verslag d.d. 8 sept. j.l. over de "Pijnboom "
nu nog iets (om ) over (te) bomen -- oordelen -- met al hun VOORDELEN .
In middels hebben jullie :zag 'n foto :,al onder de baobabboom samen GESCHOLEN voor de HITTE
Als onder 'n grote PARASOL. Zo MOOI solitair in 't droge kale landschap GROOT & STERK.
Ze moeten er blijven staan , toch ?????
('k zag ook stapels -nee - grote bergen ENERGIE op de foto van 'n markt ) zodat jullie --- net zoals de bevolking --- er 't eind van de rit, in Burkina TESAMEN komen en praten over de dagen -maanden- die achter jullie liggen. Daar samen na genieten - met gratis KOELING tegen de hitte in de SCHADUW van de zon en GRATIS . Jullie elkaar en de boom OMARMEN er SCHUILEN --- samen HUILEN omdat jullie het met z'n ALLEN toch geflikt hebben .!!!!! Grandioos .Mooie overpeinsing ???
'K geniet er nu al van !!
'n tip ; kunnen jullie DIE boom niet adopteren ???
En ga er zonne energie =gratis , promoten : kost weinig!!!! Dus geen bomen meer kappen voor GRATIS brandhout.
Gisteren naar 'n lezing geweest van Jan Veld , over schaatsen in Mongolië in 2007 Was daar erg koud min 30 in maart . Weinig bevolking ---Veel drank
Heel interressant!!!
Gelijkenis : Erg arm, doel om er ook geld te brengen : het ging uit van de Stichting Weissensee
Jan doet deze lezingen om nu geld in te
zamelen voor alweer 'n ander Limmens GOEDDOEL.
Zo zie je maar; twee uiterste in vergelijking met wat jullie doen .Limmen actief. Jan had veel bewondering voor wat jullie doen !!!! En vooral voor jou Mart ;dat vlooitje; EN WIJ OOK ---Hou het nog 'n tijdje vol allemaal , zo met 't eind in zicht .We kijken naar jullie uit !!! Groetjes voor allemaal.
En Martha voor jou 'n duwtje in je rug dan ga je makkelijk en lekker vlug. Hou je TAAI. Tiny & Kees p.s. Mam heeft T.V. 2 uitzending gezien van Micro krediet Metterdaad donderdags 17.07 uur over en in Burkina - Zeep bedrijfje - Ze vond 't er wel heel erg arm daar .
p.s. Jan Veld vondt mij wel wat op Tante Geer lijken !!!

aaltje emmens-knol

Dag allemaal,


via de reisverhalen raak ik steeds meer onder de indruk van jullie inspanningen op velerlei gebied.
De wijze waarop jullie als groep met elkaar omgaan
dwingt zeker respect af.
Het zondagsritueeel met de spiritule kaarten van johan
zet ons thuis ook aan het denken.
De overdenking van 6 november sprak mij zeer aan.
"loslaten" is in de praktijk best moeilijk.
Jullie beschrijving over een zware dagtocht in mali deed mij denken aan ons verblijf daar met de Wol.
Trudy zal zich ongetwijfeld nog herinneren dat Wim het daar zwaar had. o.a. Trudy zorgde goed voor hem.
Ik stuur een fotootje mee van wim op de karin Toen het lopen niet meer goed ging, was dit vervoermiddel een goed alternatief.
Wens jullie een goede tocht verder en hoop dat de intocht bij dsf. overweldigend zal zijn. Jullie hebben het verdiend.
Dit weekend staat de sinterklaasintoicht in onze gemeente centraal.
Morgen zal ik hem ontvangen in Limmen. Ongetwijfeld zal hij dan ook aan jullie denken.
hartelijke groet, aaltje emmens

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!