FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Een echt dagverslag!

Om 5:10 uur kwam Ben's licht mijn tent in en werd ik gewekt. Het ochtendritueel was van start gegaan. Snel de kleren aan die ik 's avonds altijd al klaar leg. De tent uit en de ontbijtbak uitruimen. Trudi heeft vaak de koude spullen uit de koelkast al op de klep gezet en ik hoef het alleen nog op tafel te zetten. Ben zorgt voor heet water. Zo hebben we allemaal een eigen taak. Rond half 6 komt iedereen aan tafel en wordt het brood uitgedeeld wat we de vorige dag hebben kunnen scoren. Dan gaat iedereen los en wordt er over tafel naar van alles en nog wat gevraagd. Aan de Beemsterkaas wordt aan alle kanten getrokken en er ontstaan vaak irritaties. Echte Hollanders, die gek zijn op Beemsterkaas, in het verre Afrika. Om 6 uur wordt het dagverslag van de vorige dag voorgelezen. Daarna gaan de mensen van tafel. De fietsers gaan bidons vullen en eten zoeken in de Nissan. De begeleiding ruimt het ontbijt op. Ontbijtbak inruimen, koude spullen in de koelkast, vuil opruimen, tafels schoonmaken. Om half 7 gaan de fietsters weg en maken wij de rest af. Tafels in de truck, keuken inruimen, warm water in de thermoskannen, eigen tent opruimen en de truck dichtmaken. Dan is de begeleiding klaar om op weg te gaan. Een ritueel wat langzaam aan is ontstaan en is gebleven.

Vanochtend was dit ritueel om 8 uur afgelopen en gingen we op weg naar de koffiestop.
Na 25 km kwamen we Martha en Johan langs de kant van de weg tegen. Ze bleken al gebeld te hebben, maar dat was niet doorgekomen. Het bleek dat Martha zich slechter was gaan voelen dan 's ochtends en daardoor kon ze niet meer verder. Martha's fiets in de truck en Johan z'n fiets achterop de Nissan, omdat we die op 50 km weer bij de groep af zouden zetten.
Nadat we Johan hadden afgezet gingen we snel door naar Didienne, 12 km verderop, om boodschappen te doen. Boodschappen doen in Afrika is heel anders dan in Europa. Het is elke keer afwachten of we een dorp tegenkomen, hoe groot het dorp is en wat ze verkopen. Om alle boodschappen te krijgen op een dag moeten we verschillende winkeltjes af, marktjes bezoeken en kopen bij mensen langs de weg. Elke dag weer een verrassing.

Vandaag kon de truck niet Didienne in, want er stonden allemaal vrachtwagens aan beide kanten en was het één richtingsverkeer. De Nissan ging voorop en stuurde ons terug. We moesten met de truck de weg om het dorp nemen. We hebben gewacht bij het pompstation aan het einde van het dorp. In het dorp bleek een grote markt te zijn en de bakker op de fiets. Na 3 kwartier had Trudi alle boodschappen.

Ondertussen waren de fietsers al weer langs geracet. Snel er achteraan gegaan en op 75 km een koffie stop gehouden. Na de fietsers te hebben bevoorraad gingen ze met volle moed weer op de fiets en gingen we nog 45 km verder.

Onderweg kwamen we nog een groter dorp tegen en gingen we nog even kijken of er koude frisdrank te koop was. Voordat we het wisten stonden er allemaal kinderen om ons heen en twee leraren. Het bleek dat de school net uit was. De kinderen wilden allemaal een cadeau en de fietsen die boven op de truck staan. Ook wilden ze onze kleren, die we aan hadden en een horloge hebben. We moesten de kinderen teleurstellen, want we wilden niet naakt verder. Wel hebben we mooie foto's gemaakt van de grote groep kinderen en van de bijzondere kapsels. De koude frisdrank was echter niet gelukt.

Na een half uur rijden een mooie plek langs de weg gevonden. We zitten lekker onder de schaduw van de bomen en de truck. Een luifel is al een paar dagen niet nodig, omdat we van andere dingen schaduw hebben.

Weer een heerlijke dag gehad, een standaard dag. Een dag dichter bij Burkina Faso. We komen eraan!

Joyce

De vier sneetjes want een is er op gegeten,

Hallo hallo hier Limmen.

Kun je het allemaal wel lezen daar ,
want je leesbril ligt bij één van de sneetjes thuis op het raampost. het is dinsdag en we krijgen allemaal een tropicalmoment.en een roodwijntje. De gitaren denken we er bij.Willen jullie er op toezien dat Geri elke dag in haar dagboekje schrijft.En anders met terugwerkende kracht.
ons raadseltje voor vandaag:
wat is de overeenkomst tussen geld en schaamhaar???
En we eindigen vanavond met de vraag : wat is de voornaam van Alzheimer???
Volgende week krijgen jullie antwoord wordt vervolgd.

Bye bye zwaai zwaai.

Thea Beemsterboer uit Eemnes

Ha die stoere fietsers,
het leest als een goed boek, jullie verslagen.
Bijna elke dag een nieuw hoofdstuk, waar ik gretig naar uit kijk.
Bij het lezen van de feitjes onder het verslag van José realiseer ik me in ene, dat jullie al ruim 2 en 'n halve maand onderweg zijn en dat het einde van de tocht behoorlijk in zicht raakt. Al zoveel uren in het zadel, zoveel weggetrapte (gezwoegde) kilometers, zoveel beelden op je netvlies gebrand, zoveel overpeinzingen (gedeeld of voor jezelf), zoveel bloed-zweet- en- tranen .... Giga petje-af voor jullie allemaal!
Dikke zoenen en nog ientje toe voor Dielof, Thea

Roel Bruntink

Hierbij alvast de felicitaties voor Bart, hij is altijd jarig met St Maarten. Zing ook een paar St Maarten liedjes voor hem.
Bart proficiat! namens de Groningse tak

Gatha

Martha,leuk je te zien op het filmpje van uit Nouadhibou
Gaat het alweer wat beter met je?
Hier is het langzamerhand echt herfst geworden,koud en de komende dagen veel wind.
Hou je taai en groeten van je zus

Carly de Wit

Mijn Sierra Leonse collega's zijn erg onder de indruk........ van jullie ALLEMAAL!!!!
Jaaa zegt er 1 lachend, als je hier 60 bent kan je niks meer maar de vader van Carly.... fietst helemaal naar Burkina!
Ik ben dus zeker niet de enige die TROTS op jullie is! Nog effe.......

dineke vahl

Hallo fietsers en begeleidingsgroep,
Goede reis toegewenst voor de laatste week en welkom in burkina. wat een mooie foto van de vruchten van de baobab.

paula de ruyter

hopelijk niet teveel tegenwind voor de fietsers ........ voorspoed en geluk dat is nodig, en ZEKER verdiend!!!!Sterkte voor de zieken, en lang leve de ""Florence Nightingale's"" onder jullie!! Paula

Henny de Wit

Heel mooi om jullie via de dagverslagen te volgen. Ik zie heel veel overeenkomsten met het verhaal van Henk Kroes. Geniet van alle avonturen, want voordat je het weet is het doel bereikt. Of is de weg het doel ....?
Veel plezier nog samen en succes gewenst, speciaal voor Fred.

TRIX DE RUYTER

Vandaag een vrije dag,en moet nodig eens gaan zitten om jullie een mailtje te sturen,schitterende foto''s hoor,ja ja het eind komt nu voor jullie bijna in zicht he,geweldige prestatie,jullie zijn kanjers hoor,als ik de verhalen lees,jullie maken heel wat mee zeg,de hitte en de slechte staat van de wegen daar,dat kunnen wij ons bijna niet voorstellen om dan zo te moeten fietsen,knap hoor,ik wens jullie allemaal nog heel veel sterkte en sucses verder,geniet van alles met elkaar,speciaal voor de Trudie''s en Gerrie een knuffel van mij,veel groetjes uit limmen.

Geertje

Mooie foto's en verhalen. Jullie zien er al goed afgetraind en gebruind uit. De korte broeken worden nog steeds geaccepteerd? Hier schijnt zoals gebruikelijk de zon wat minder, morgen verregenen en verwaaien de lampionnetjes.... Bart, een fijne verjaardag en tot over een paar weken!
PS. Brutus ligt onder de pruimenboom...

w_rietman@hetnet.nl

van harte gefeliciteerd en een voorspoedige voortzetting van de reis.

Jan Willem

ja joh, zelfs het gewone leven gaat door: gefeliciteerd!!!!

willemien

op zo'n exotische plaats heb je nog nooit je verjaardag gevierd! Ik zal er morgen een glaasje op heffen! Fijne dag, en alvast een gemailde verjaardagszoen van Willemien xxx

de hagemannetjes

wat een mooie verhalen elke keer weer ik lees ze voor aan Joselien en Thijs ook de foto,s zijn zo mooi het is net of we er ook bij zijn we wensen jullie nog veel fiets plezier . groetjes Henny ,Mieke ,Thijs en Joselien

Siem

Weer prachtige verhalen . Deze keer van Joyce en Bart , en Bart van harte met je verjaardag .We gaan vrijdag avond even naar Willemien om wat bij te praten , en nemen er wel eentje op jouw verjaardag . Het einde komt nu toch wel een beetje in zicht , voor de jullie . En voor ons met de geweldige verhalen .We hopen dat Martha zich weer wat beter voelt ,en er weer gauw tegen aan kan gaan .We volgen jullie op de voet .

Groetjes aan iedereen , van iedereen hier

Elly en Ranny ter Laare

Lieve Bart,

We feliciteren je van harte met wellicht één van de meest bijzondere en gedenkwaardige verjaardagen uit je leven.
Terwijl je gewoon bent in dit jaargetijde jezelf te beschermen tegen de kou en regen moet je nu het zoute zweet van je hoofd wissen.
De laatste loodjes zullen zelfs jouw goed getrainde lijf ongetwijfeld op de proef stellen.Wellicht vormt de flora en fauna onderweg voor voldoende ontspanningen inspiratie. Het eindpunt en het beoogde doel komen gelukkig in zicht.
We wensen jou en je companen een gezellige dag toe en zien uit naar jullie gezonde thuiskomst.

ellie

Joehoe Gerie, leuk die foto's waar je op staat en de andere foto's zijn ook heel bijzonder. Je hebt de fiets goed vast, was je bang dat hij erop weg fietste.
Heel veel plezier en dikke kus van Ellie

Tiny & Kees

Martha , Hé meisie het gaat niet zo als je zou willen ???? Nu met de eindstreep inzicht
Tip; 1 Na 'n paar nachtjes lekker --LOEREN --ben je er
wel weer
2 Drink geen koude dranken
3 Overdag ook oordoppen in =rust
Ik wed dat jij nog GA en WIL GENIETEN van alles daar.
Je kom hier maar eens in je leven, toch !!!
Wils , Luke en Ge hebben hier dinsdag Hutspot gegeten , gezellig en wij hebben via Google Eart van boven naar jou en Roy gekeken ---Lusern rondjes.
Van ons nog vele duwtjes in je rug . Dan ga je lekker vlug . Hou je taai .En voor allemaal 'n mooie -veilige - eindspurt

Ditje & Lettie

een heel mooie verjaardag toegewenst Bart! dat je ploeggenoten maar net zo mooi voor je mogen zingen als voor Laetitia afgelopen zaterdag!
voor allen: zet hem op meiden en jongens, we genieten enorm van jullie!

Corrie

Hoi marth , van het thuisfront hoorde ik , dat je alweer op de fiets zit , gelukkig was het van korte duur.
Wat een leuke en aparte fotos hebben jullie gemaakt, dat zal zeker een heeeel mooi fotoboek worden.

Hier regende het net heel hard,Piet Paulusma vertelde net , de vooruitzichten voor de komende dagen windkracht 9 en zware windstoten en morgen is het nog wel Sint Maarten.

Het einde komt voor jullie in zicht , geniet ervan.

Groetjes,ook voor de andere, Corrie

Wiesje

Papa, gefeliciteerd! Waarschijnlijk je warmste verjaardag tot nu toe - veel koelte en schaduw toegewenst. En mooie vogels natuurlijk. Iedereen geniet ze nog, die laatste fietsdagen! Tot gauw!

Ruud L.

Hoi Bart,

Ik had je gisteren al gefeliciteerd onder je eigen verslag, maar ik zie dat de familie Korf-Bruntink hier "het feestje viert". Dus toch nog maar een keer voor alle zekerheid: proficiat en nog vele gezonde jaren erbij in dezelfde optimale conditie!

hans en marga

hallo allemaal daar in Mali.
goh, als ik dit zo zie ,al de foto,s en de verhalen ,gaan mijn gedachten terug naar 2006.
vooral de foto,s in Mali doen mij weer denken aan de stof , warmte , en heel veel vuil , en vooral aan de blije mooie mensen daar , en ja ,dan vindt ik het jammer dat we niet komen , maar dit voelt goed nu ik weet dat we thuis blijven .
ook horen wij dat alles goed gaat en dat is het belangrijkste ,nog even en de eindstreep is in zicht , en ik weet dat daar straks mensen staan om jullie welkom te heten ,ja daar zal ik dus niet tussen staan , wij wachten op iedereen hier in dit koude ,natte ,en stormachtige weer waar sinterklaas al bijna aan komt varen.
voor allemaal : succes voor de laatste etappes ,en voor zus Trudi ,nicht Trudi ,en schonezus Gerie een dikke knuffel van Hans en Marga

Edith Bakker

Dag fietsende helden uit het, inmiddels stormachtig, Limmen. Wat is het toch ieder keer weer een feest om jullie te volgen via de immer boeiende, ontroerende, aangrijpende verhalen. Via de foto's kunnen we ook nog proberen ons er een beeld bij te vormen.
Het laatste gedeelte van jullie reis is begonnen. Geniet er nog maar van 'zo hard als je kan'!!! En weet dat de thuisblijvers nu zo langzamerhand de dagen wel voorbij kunnen kijken.
Heel veel sterkte met de laatste loodjes van deze heroische reis, ook namens het voltallige bestuur van de Cornelius!
Liefs uit Limmen, Edith Bakker

henny en karin

Beste fietsers. Jullie verhalen en foto's zijn prachtig. Jullie fietsen nu door de gebieden waar ons bedrijf verschillende producten vandaan haalt zoals katoenzaad en sesamzaad. De oogst is vast in volle gang. Hoop dat jullie genieten van de Afrikaanse geuren, panorama's en mensen. Ik ben gezond jaloers Alice, op je bijzondere reiservaringen. Liefs Henny en Karin

Ben en Marja Binnendijk

Hallo Bart en natuurlijk ook de andere reisgenoten.
Allereerst Bart willen wij je feliciteren met je verjaardag.
Ik lees een paar maal per week jullie verslagen en bekijk de foto's, hierdoor heb ik het idee dat ik een beetje met jullie meereis. Ik geniet hier echt van en in mijn hart zou ik deze prestatie mee willen maken. Deze inspanningen zou ik niet voor elkaar kunnen krijgen en ik heb dan ook veel respect voor een ieder van jullie.
Nog een paar mooie reis weken en dan zit het er weer op.
Hartelijke groeten en tot ziens.