FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Drieluik: de dagen in Kati

De verhalen lopen enigzins achter.Nu we bijna het eindpunt naderen, proberen we weer inte lopen. Daarom een drieluik van deverhalenvan Fred, Marian en Ben

Ons verblijf bij Johan Wachters
Dagverslag 5 november

's Morgens zoals gebruikelijk weer vroeg op de fiets om zoveel als mogelijk te profiteren van de koelte van de ochtend en 's middags lekker vroeg in het kampement te zijn.
Al snel kwamen we veel scholieren tegen die lopend en soms fietsend naar school in het dorp te gaan.
Heel bijzonder was ook een overvloed aan manden die overvol met tomaten zaten, en die op alle mogelijke manieren op auto's en bussen werden geladen om naar de markt van Bamako gebracht te worden.
De weg is al dagen lang heel goed en vrij rustig, maar vandaag naderen we Bamako, de hoofdstad van Mali, en wordt het verkeer drukker.
Vlak voor Bamako en Kati hebben we afgesproken met Johan Wachters, een contact van Floor, waar we mogen logeren. Dat wil zeggen: we mogen onze tenten op een binnenplaats opzetten, toilet en douches zijn voorhanden.
Echter, bij de politiepost waar we opgewacht werden door Johan Wachters, werden de fototoestellen van Bart en Alice in beslag genomen. De politie meende dat er foto's van verkeerde objecten genomen waren. Hier namen Bart en Alice natuurlijk geen genoegen mee en na een heftige discussie en tussenkomst van Johan Wachters kregen zij de toestellen gelukkig weer terug. De autoriteiten hadden zorgvuldig de foto's bekeken en kwamen tot de conclusie dat de toestellen ten onrechte geconfisqueerd waren.

Dan iets over Johan Wachters.
Johan is een 75-jarige ex-priester, al 45 jaar actief in Mali en stichter van een technische school in Kati. Vele jaren geleden is hij begonnen met een basisschool, die nu 200 leerlingen telt en volledig self-supporting is. De technische school is een beroepsopleiding voor de vakgebieden van loodgieter, autotechniek en landbouwwerktuigkunde.
Johan is zeer gastvrij. Alle maaltijden zijn door hem en zijn vrouw aangeboden en verzorgd, waarbij gekoelde drankjes ruimschoots aanwezig waren.
Behalve educatie houdt hij zich ook bezig met irrigatiesystemen om het oprukken van de woestijn in te dammen.

Fred de Wit

Kati: Rust!
Zaterdag 6 November

Ons campement staat in de moestuin van Johan Wachters en zijn vrouw. Voor de omwoners, en zeker voor de kinderen, zijn we een bezienswaardigheid! De tuin grenst aan een doorgaande- en een snelweg. Vandaag mogen we uitslapen........ontbijt pas om 9 uur!!
Gisteravond dus wat later naar bed en genoten van een heerlijk rood wijntje.
Uitslapen.... ik heb er zin in. Niet om 5 uur op, tentje inpakken, ontbijt en lunchtrommeltje klaarmaken en om half 7 klaar staan voor vertrek, na de banden te hebben geïnspecteerd, zoals de afgelopen 8 dagen. Rust!!
Ondanks de oordoppen kwam hier weinig van: actieve honden / vrachtverkeer / gesnurk van de buren en om 5 uur het gebedgezang ergens in de buurt.
Maar toch....om 9 uur ontbijt met vers brood, gebracht door Johan W. en bruin brood uit de 'juppen' supermarkt, wat Joyce voor ons meebracht uit Bamako, na een bezoek aan de ambassade.
Na het ontbijt gaat ieder zijn weg: naar het wifi schoollokaal waar de laptops weer contact hebben, de telefoons opgeladen worden, lezen onder de boom, een puzzeltje oplossen en telefoneren en zingen voor Lethitia (dochter van Adama) die vandaag 10 jaar is geworden!

Adama, al eerder omschreven als onze gids, vertaler en redder in nood in dit mooie en boeiende Afrika. Ruim 2 jaar geleden kwam het idee van deze monstertocht tot stand door Adama en zijn overbuurtjes Ton en Marian Baltus. Het is mooi te zien hoe hij geniet van alles en zijn cultuur met ons wil delen.

Na de lunch krijgen we een rondleiding van Johan W. in het praktijkgedeelte (voorheen kippentuin) waar zowel mannen als vrouwen worden opgeleid in het loodgietervak.
Ik heb veel bewondering voor Johan zijn levenswerk en voor de geïnteresseerden vermeld ik zijn website: http:/jwachters.blogspot.com

Rust....heerlijk een middagdutje onder de nimpboom waar 's avonds de vleermuizen een bezoek brengen.

Met Ben en de 2 Trudy's aan het eind van de middag gewandeld naar het centrum van Kati. Onderweg besloot Ben dat het weer tijd werd voor de kapper en binnen 10 minuten was hij gekortwiekt! Het centrum was weer een belevenis: heel veel kleine winkeltjes met allerhande koopwaar en heel veel fruit en groente stalletjes.
Een aantal mensen van de groep waren al eerder met de fiets richting centrum en ja, er was een gezellige bar met Flagbier wat heerlijk smaakte.
Johan had eindelijk een atelier gevonden waar hij zich een blauw herdergewaad van de Peul heeft aan laten meten. Het staat hem geweldig en met de kerst zal hij hem tonen!
Met de taxi weer terug naar het campement, waar ons een heerlijke maaltijd wachtte, die bereid werd door de vrouw van Johan W. en haar vriendinnen, met verse groente uit de moestuin.

En zo kwam er en eind aan deze heerlijke rustdag. Ook de dames van de klaverjasclub kunnen rustig slapen (Gerie en Trudy2) want zij hebben deze keer gewonnen!

Marian.

De tocht van Kati richting Sikasso.
Zondag 7 november
Afstand 120 km temperatuur 32 graden.

Na een heerlijke nacht op de binnenplaats van Johan Wachters ben ik om half vijf opgestaan. Na het water voor de koffie/thee opgezet te hebben en mijzelf heb opgefrist, ben ik alle fietsers om 5 uur gaan wekken. De een is al wakker en de ander moet je wakker schudden. Johan Wachters kwam om half zes met ons mee ontbijten. Hij zou als gids met de fietsers meerijden dwars door Bamako tot over de rivier de Niger op zijn brommer. Daar waren de fietsers erg blij mee. Na het ontbijt en het vertrek van de fietsers, hebben wij met zijn vieren het kamp opgeruimd.
We rijden richting Bamako. In Bamako bij een supermarché boodschappen gedaan. Wel een dure zaak daar. Nadat we de nodige kuipjes boter, potten jam, kaas en nog meer van die artikelen hadden ingeslagen en in de wagen hadden gezet, aten wij een heerlijk ijsje dat ik had gescoord. Nou, wat zullen de fietsers jaloers zijn als ze dit horen. Bij een kraampje op straat bij de supermarkt, kochten we nog aardappelen groenten en fruit. We kochten zoveel dat Trudi gratis een grapefruit, een zak knoflook en een paar komkommers kreeg. De verkoopster, een oudere vrouw kon niet rekenen. Trudi moest zelf alles optellen en uitrekenen wat het bij elkaar moest kosten. De kraam was bijna leeg. De vrouw had een goede dag. Met dit alles waren we een paar uur bezig geweest. Op naar de fietsers, nog even getankt en toen achter de fietsers aan. Die vonden we pas na 100 km. En we zochten een plekje om samen te lunchen. Dagkapitein Rolf vertelde ons dat we na 15 a 20 km een kampplek konden gaan zoeken. Dat is goed gelukt en we waren net aan het uitpakken toen de fietsers er al aan kwamen. Die waren blij met onze mooie plek, wat alle keren goed lukt. Nu is het weer smullen van stukken meloen, pinda's en koude cola en andere frisdranken. Iedereen blij.
Zittend aan een mooie waterplas, rondom ons vliegen mooie vogels en vlinders. De fietsen worden door de fietsers zelf grondig nagekeken. Dielof, Herman, Rolf en Adama leiden dit gebeuren. Er worden zelfs nog banden geplakt. Intussen is de keukenploeg aan het snijden, hakken en braden. Straks weer lekker eten en morgen weer gezond op, zoals je weet, om 5 uur.

Ben

Lisette

Hoi mam,

Allereerst gefeliciteerd met het winnen met klaverjassen!!!
Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Wat een geluk dat jullie dit allemaal mogen meemaken.

Op mijn werk heb ik het goed naar mijn zin en leer ik al veel collega's kennen. Amsterdam is toch wel erg gezellig. Nog een week dan dan ga ik er natuurlijk ook even wonen. Dit weekend alvast maar mijn kleren inpakken. Heb er al veel zin in.
Kom maar snel langs!!!!

Buiten is het momenteel erg guur en stormt het, dus dat is wel jammer voor de kinderen die nu met lampioenetjes voor sint maarten lopen.
Voor het weer hoeven jullie niet terug te komen.

Ik ga nu dus ook lekker mijn bedje in en luisteren naar de wind.

Heb helaas geen mopje voorhanden zoals jezus uit uitgeest maar daar ga ik nog even over nadenken:)

Tot snel x Liset

Hannelore

Hallo Marianni,
Ik denk dat jij onderhand verlangt naar een rustige overnachting in je privé B&B, af en toe een overvliegende vleermuis is niet zo erg als blaffende honden. Fijn om een goede foto van jou te zien, ik was al bang dat je lichtelijk was bezweken, al die hitte.
Nog even volhouden, Liefs Hanneke.

Henk van der Steen

het is weer fijn te lezen dat alles goed gaat, en Johan Wachers zo gast vrij was. die man doet daar heel goed werk
zeker op het gebied waarin hij les geeft. de bijgaande fotos zijn ook prachtig, en Ben ik kan het nalaten om even op te noemen dat ik toch weer even naar de klasse foto kijk van 1953, een dan nu weer in de bank en je kijk echt geintreseerd........... na gekomen bericht......
een collega van mij komt 'smaandags met een blauw oog op z'n werk en vertelde het volgende, ik zat gister in de kerk en toen we moesten staan had de dame voor mij haar jurk tussen de "billen" een rot gezicht toch? dus heb ik heel voorzichtig de jurk eruit getrokken en ik kreeg een klap op m'n oog toen ze het voelde. De week daarna zat z'n andere oog dicht. En weer het verhaal over dezelfde dame maar toen haalde z'n vriend die er de week ervoor niet was, de jurk eruit, m'n collega zei, ik wist dat ze dat niet wilde dus ik stopte hem terug.............

Beste fietsers en begeleiders nog even en het doel is bereikt. Voeten op de pedalen en blik op de weg, en
geniet van Afrika

groeten Henk {het word hier ook aardig warm}

je zus uit Uitgeest

hallo Gerie .Als je de foto s zie ,dan denk je bij jezelf wat zijn we toch rijk.maar dat terzijde hier komt er weer een.Wat moet ik beginnen,zegt de boer die bij de NVSH om advies komt.Mijn vrouw krijgt er elk jaar een kind bij.Daar hebben we al lang van alles voor.Probeer dit maar eens,zegt de dokter en geeft hem een extra grote doos condooms.De gebruiksaanwijzing zit er bij gesloten.s Avonds ligt de boerin in bed en roept naar haar man ;Kom je haast?Even wachten,zegt hij .De drieentwintigste zit er omheen .Nu de vierentwintigste nog.Nee,ik krijg dat niet meer gedaan.?Nou dat was hem weer voor vandaag Gerie geniet er nog maar lekker van . de groetjes van ons

Hans Romeyn

Beste mensen,

hier weer een berichtje vanuit Heiloo. Ik hoop dat het allemaal goed met jullie gaat tijdens jullie fietstocht. Jullie verhalen vertyellen veel over alles wat jullie meemaken. Het is op die manier goed te volgen wat jullie allemaal doen en wat jullie ook overkomt.

Ik heb vorige week zaterdag een groep motorrijders uit Heiloo uitgezwaaid. Zij maken nu een sponsortocht door India om ook geld op te halen voor het goede doel. Zij zijn te volgen via de website www.hotandspicychallenge.com . Misschien voor jullie ook leuk om te volgen.

Ik wens jullie een goede reis en daarna ook weer gezond terug in o.a. Heiloo,

hartelijke groet,

Hans Romeyn,
burgemeester Heiloo

ad, Monique en kids

Hoi ome Ben,

Waar deze tocht toch al niet goed voor is, blijkt zelfs een schrijver binnenin u te zitten!
Leuk om weer een verhaal van uw kant te horen.

Houd moed de laatste kilometers!
Jullie gaan er komen.

groeten uit Egmond

Je zus Truus

Hey Gerie

wat een mooie verhalen en prachtige foto's
het einde is in zicht! de laatste loodjes wegen het zwaarst, dus nog even doorzetten met zn allen, maar dat redden jullie!

jammer dat je er net niet bent met mn verjaardag, dan hadden we al je reisverhalen kunnen horen, maar dat komt wel goed.

hier gaat alles prima
heel veel succes voor de laatste kilometers

liefs truus

jezus uit akersloot

Hoi Gerie en medefietsers wat hebben jullie mooie verhalen en af en toe best wel spannend .Maar we gaan voor de mop .Ik hoop wel dat je ze doorverteld aan de anderen.Nou hier komt ie kort maar krachtig. Er komt een ruimtewezen met twee hoofden bij de ijsboer.Vraagt ie: heeft u ook dubbellikkers? hahaha Groetjes van ons allemaal

Janine, Pien, Jet, Cas en Roel

hoi oma!
Pien, Jet en Cas zijn bij ons aan het logeren.
het is hier heel gezellig, en hoe is het bij u?
we hopen dat het daar ook gezellig is.
xxxxxxx- Roel, Pien, Jet, Cas en Janine!

Ted en Eef

Hoi Trudi en de rest van alle fietsers natuurlijk,
Eindelijk een berichtje van de Handelsweg. We zijn je niet "vergeten"hoor!!!! We houden alles bij over jullie avonturen.
Alles prima hier.Huub loopt ondertussen al een paar weekjes en laat alles merken door huh huh te zeggen, en Teun is en Wies zijn helemaal in de ban van de Sint. Morgen gaan we naar Limmen om daar naar de Sint te kijken. Hele dikke kussen van ons

Christine

Hola, Welkom in Burkina Faso. Het doel is bereikt, jullie kunnen trots zijn op elkaar, van harte! Is het nu genieten van een aantal dgn. in BF en voor sommigen zelfs een dikke week voordat jullie terugvliegen naar Ned. Trudi, mail van Hannie betr. je tel.gesprek. Heb kontakt gehad met Joh. Wachters. Wens jullie een gezellige en leerzame tijd in BF en een goede vlucht terug. Groet uit zonnig El Campello,
Christine

Teun en Gerda Plug uit Koedijk

Gefeliciteerd allemaal. Jullie hebben het gedaan: fietsen naar Burkina. Wij hebben afgelopen weken niet kunnen reageren op jullie verhalen omdat we zelf op vakantie waren (fietsen op Cuba). Nog een kleine week en dan zit het er op voor jullie.
En dan weer wennen aan de temperatuur hier in Nederland. Wij zijn blij dat alles uiteindelijk goed is gegaan en jullie kunnen trots zijn op wat je hebt gepresteerd!!
Lieve groet, Gerda en Teun ook.

Ans en Wim

Dielof en "Friends",
Van harte gefeliciteerd. Wat een tour, wat een avonturen en wat een superervaring. We groeten je/jullie vanuit het natte maar ondanks dat het mooie Almelo.

Ria Beemsterboer

Knap, Knap, Knap, meiden en jongens, nog even en jullie hebben het gepresenteerd, !!!!! Het is voor de thuisblijver toch weer omgevlogen, nog een week , en we zien elkaar in B.F. Hopelijk gaan de laatste dagen ook voor de wind.... En we gaan er een paar dagen aandoen ....even rust voor de geest en de spieren, even ,n beetje luxe doen enz enz . Ik heb net mijn zondagse koffie-bakkie bij Sjaak gedaan, want ik zit ook alleen . Louis zit in Kameroen, maar komt ook naar B.F. We zien elkaar gauw!!!!!liefs voor iedereen RIA

Ton en Marian

Gefeliciteerd Adama, jij en Ditje hebben jullie doel bereikt. 2 Jaar geleden hebben jullie het initiatief genomen voor deze monstertocht. We zijn blij dat het harde werk geloond heeft en dat je nu met eigen ogen de 3 klaslokalen en 3 leraren woning in jou geboortedorp, die zijn gefinancierd uit de vele inzamelacties die jullie op hebben gezet, kan zien. Je kan trots zijn op het geen jij en Ditje voor je dorp en familie hebben gedaan.
Er is veel werk door jullie verzet in de voorbereiding en ook nu is Ditje volop met de voorbereidingen bezig jullie te ontvangen.
Geniet nog van de dagen in je geboorteland en we zien uit naar je verhalen.

Vriendelijke groeten
Ton en Marian.

ankie (Spanje)

heb jullie een paar dagen niet kunnen volgen want m'n thuiscomputer is kapot dus zit nu even in de lunchpause op kantoor jullie te lezen.
Ben even in de war want weet niet zeker of jullie al in Burkina Faso zijn aangekomen. genieten jullie in ieder geval allemaal van de dagen dat jullie nog daar zijn - wat zal het fantastisch zijn om eenmaal het doel te hebben bereikt en met eigen ogen te zien waar al jullie energie goed voor is geweest. Zou graag even in Limmen om het hoekje willen kijken als jullie daar aankomen maar zal de verhalen wel van diverse kanten horen. Woensag als het goed is is de computer weer in orde en zal jullie weer dagelijks kunnen volgen.
Grote knuffel speciaal natuurlijk voor zus Trudie en voor de rest van de dappere ploeg ook natuurlijk.

gerri en hanneke

Grote vriend DIELOF

Nog twee nachtjes slapen en dan ben je jarig !!
Komt deze mail wel aan op zeventien november???
Jullie zijn zo ver weg ……..
Daarom nu al:
Alvast van harte gefeliciteerd met dikke zoenen!!

Erlinde

HOERA jullie hebben nu feest en camperen bij de eerste school in B.F. Fantastische prestatie!!! Veel plezier nog en iedereen in de ziekenboeg heel veel sterkte toegewenst. Speciale knuf aan Addy van Erlinde

Ditje

Als jij dit leest Gerie: fijn dat je weer op de been en met Yvonne en Jos in Ouahigouya bent! Toi toi toi!
Voor de mensen in Toba: gefeliciteerd en een mooie dag morgen gewenst met de overhandiging van de cheque en de opening van de school en de onderwijzerswoningen!
En natuurlijk salutations aan alle familie van Adama !

Frans & Gertruud

Gefeliciteerd met deze topprestatie!! Vol bewondering en met veel respect hebben we jullie gevolgd.
Warme groeten voor iedereen en speciale groet voor de Zomerdijken!