FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Een dag met een lach en een traan

Donderdag 11 nov.

Een dag met een lach en een traan.

S’morgens wordt ik wakker gemaakt door Ben, ik sliep nog, gelijktijdig hoor ik zingen. 11 november is de dag dat ons Bartje dat ons Bartje 11 november is de dag dat ons Bartje trakteren mag. Ja Bart is jarig vandaag en ik ben veel telaat o,jee. Maar gelukkig het was de normale tijd. We wilde om even over half 7 vertrekken. José en Alice gingen op kop. De kilometer teller van José deed het niet goed, dus stopte ze om het na tekijken.Dielof had er geen erg in en raakte haar van achteren aan. Ze belande op de grond en had een zere elleboog en een wondje aan haar been . Ze werd verzorgd door Alice. Dielof had een pijnelijke enkel. We stapte allemaal weer op de fiets. Het was toen 20 graden.De eerste stop na 25 km was tegen over een dorp wat een beetje in de diepte lag, Herman zag een vrouw met bananen, hij ging er heen en kocht een mooie tros voor ons. Heerlijk. Alice heeft nog provisorisch een drukverband aangelegd en toen de Nissan even verder in een grotere plaats bij ons stond hebben we een goed druk verband aan gelegd bij José. Bij deze stop werden we omringd door vrouwen die chaswnoten, stukjes gedroogde papaya’s, kokos en mango bij zich hadden dus ja even wat uit proberen. Bij de 75 km stop vond José het te erg worden en is in de Nissan gestapt en door de goede contacten van Adema zijn ze naar het ziekenhuis gegaan Wij verder de heuvels op en af. Later nog even een cola stop jammer genoeg geen koude deze keer. Adema nu voorop de stad Bobo in. Hij weet de weg. Een hele brede hoofdweg, die aan één kant net werd hersteld. Op ‘tmoment dat we van de hoofdweg af gingen werd het weer een gravelweg. Bij Adema’s familie aangekomen werden we hartelijk ontvangen. We kunnen van twee koerts (binnenplaatsen) gebruik maken op ongeveer 15 minuten lopen van af de grootste markt in Bobo. Er kunnen mensen binnen slapen of je zet je binnentent op . Een klamboe werd aangeraden om dat er in deze stad meer muggen besmet zijn met malaria . Met z’n alle gezellig onder de veranda lekker bissap , Baobabsap of een biertje gedronken. Om 4 uur al heerlijk warm eten Nassie met kip groente , spinazie ballen met olie, donkere boontjes en pinda’s. Toe een banaan. Gelukkig kwamen José ,Trudi en Kees weer bij ons. In José haar spaakbeen zit een scheur. Ze heeft mooi blauw gips er omheen. Wel balen, want ja als je als enigste vrouw alles nog hebt gefietst en op deze manier het niet kan halen is het wel even slikken. José kennende gaat ze niet bij de pakken neerzitten en ze wil dan ook gewoon bij ons blijven om alle festiviteiten mee te maken, wat een kanjer hé. Adema heeft de hele dag gestraald, het is ook niet niks om van Dakar naar je eigen stad te fietsten en daar vandaag aan tekomen en je eigen familie te ontmoeten. Voor de avond heeft hij wat vrienden uitgenodigd om voor ons een muziekoptreden te verzorgen ter ere van Bart z’n verjaardag. De veranda werdt nog opgeleukt door middel van een lampion door Marjan meegenomen, ja het zijn de kleine dingen die het doen. Er waren 4 muziekanten die een geweldig optreden hebben verzorgd. We hebben meegeklapt, gedanst en vol bewondering zitten kijken. Dit was een mooie afsluiting van een bewogen dag. Gr Martha

Jeroen de Jong

Hey mama,

Allereerst sterkte met je arm, jammer dat je deze mooi momenten niet op de fiets kan beleven.
Nu moet je "de toerist" uithangen, hoewel dat na zo'n 8000 km toch wel lekker is.

En nog gefeliciteerd met AZ, nu gaan we kijken of ze van Ajax kunnen winnen in de KNVB- beker

Groetjes, Jeroen

je zus uit Elst

Nee, niet uit Uitgeest maar uit Elst.
Martha, wat ben jij een doorzetter en natuurlijk alle anderen ook.
Zojuist weer de verhalen gelezen. Wat een belevenissen, ik neem mijn petje voor jullie af.
Beterschap voor José en Gerie. en succes met het laatste stuk.
Annemarie

lucy perey

De laatste lootjes wegen ,t zwaarst, maar jullie kunnen het. Heel veel plezier bij het bereiken van jullie doel. Addy de gr van Harry, ha ha succes. gr lucy

Klaas van der Wijk

Wat een mooi verhaal en wat een emotionele ,, thuiskomst"voor Adoma.Veel plezier gedurende jullie laatste reisdagen en feestdagen.Tot spoedig ziens!Klaas van der Wijk

Gerard van Vliet Akersloot

Hallo allemaal ik lees regelmatig over jullie ik viend het best zwaar maar het is geweldig wat jullie doen ik wens jullie nog veel reis plzier en ook sterkte de laatste dagen veel groeten van Gerard een parochieaan van Jacobus Akersloot.

Gatha

Martha,
Dat is weer een Topstuk van een TOP-STUK,wat een mooie verhalen schrijven jullie.
Maar we horen ze ook graag LIVE en dat kan volgende week dan weer.
Groeten aan iedereen. Je zus.

Truus en Hans Heiloo

Jose

Ik las gisteravond voor het naar bed gaan van je dikke pech.Ik vond het heel stoer dat je alles had gefietst en wat je ook tegenkwam gewoon doorbuffelden.En dan opeens hoeft dat niet meer.Heel jammer voor je.Maar ik hoop dat je de laatste dagen nog heel veel geniet.Met een arm in het gips gaat dat volgens mij ook goed. En voor straks een goeie reis naar huis.Wij zullen jullie verhalen missen. Groetjes vanuit Heiloo.

Kees en Ria Veldt

Hoi Martha, en natuurlijk alle andere medereizegers Wat maken jullie veel mee prachtig hoor om elke keer weer te lezen .Goed om te weten dat jullie er bijna zijn ,wat zal het spannend zijn als jullie daar aankomen ,hoe zullen ze daar reageren en wat zien jullie daar allemaal.Nog heel veel fietsplezier voor jullie allemaal en Martha tot gauw. Groetjes Kees en Ria Veldt

Corrie

Hoi Mart,
Wat een verhalen allemaal, een hele belevenis, van wat jullie allemaal zien en meemaken.
Wat zal het een weerzien zijn geweest van Adema en zijn familie.
Geniet nog van de laatste dagen en het mooie weer.
Gisterochtend moest ik mijn autoruiten krabben, ja het had gevroren.
Groetjes Corrie

Peter Mastenbroek

Berichtje van een jarige voor een jarige: "Dielof we zijn weer een jaartje verder, van harte gefeliciteerd, en hou nog effe vol."

Groetjes,

Peter.

Henk Bikker - Heiloo

Ook namens Jenny van harte gefeliciteerd dat jullie de grens van Burkina Faso zijn gepasseerd en hoe; fantastisch. We zijn er van overtuigtd dat jullie ervaringen, foto's en verhalen voldoende stof leveren voor een film"Onderwijs in Afrika, zo kan het ook". Door jullie tocht krijgen we tevens in een wijde kring ook een kijkje in de keuken met een grote variëteit aan "gerechten en kookkunst".Veel plezier en courage bij de laatste étappes. Er wordt daar en hier naar jullie uitgekeken.

loes schaap

Wat jammer vond ik het even niet on-line te kunnen zijn,maar vandaag de schade weer ingehaald en met zo`n grote trots die ik niet in woorden kan vangen.Wat een KANJERS.de jarige gefeliciteerd en met deze mooi ervaringen in jullie rugzak wens ik jullie allen een prachtige aankomst daar!!!!En dan een goede thuisreis.Met jullie kijk ik er naar uit!!!Warme groeten van loes

ans en wim, Almelo

Dielof, alsnog van harte gefeliciteerd (en voor Hanneke). Ook van mijn moetje. Als jullie straks thuis zijn weet je niet waar te beginnen met vertellen over jullie ervaringen. Wij vinden het leuk om mee te maken op deze manier. Geniet van de laatste dagen. De hartelijke groeten en tot ziens vanuit een grijs (de zon laat zich weinig zien deze week) Twente.