FietsenvoorBurkina.reismee.nl

Grote tassen kleine tasjes

Zaterdag 13 november

Grote tassen kleine tasjes.

Tocht over 100 km. van Bobo-Dioulasso tot Bondouguy.

s' Morgens vroeg op om de eerste van 3 etappe's richting Toba te gaan. We hadden een warm afscheid van de familie van Adama en reden in onze Burkina-shirts de stad Bobo-Dioulasso uit in noordelijke richtingen. Voor ons is het eerste wat we al rijdend constateren: De conditie van het asfalt. Mooi, geen gaten, snel, goede bermafwerking. We kunnen in konvooi rijden. De temperatuur is 's morgens nog heerlijk koel en ons tempo is zeer gematigd. Er blijft nu lucht over om te blijven kletsen, zwetsen of zingen. Dat laatste word uit volle borst gedaan en soms meerstemmig. De gesprekken kunnen in de eentonigheid van de ene rechte weg vreemde wendingen krijgen. Alice heeft haar blauwe fietstas rechts hangen, mijn gele tas hangt links. Ik fiets rechts van haar en ja...onze tassen maken regelmatig contact. Tsja, wat nu: kleine tasjes, blauw met geel, 4 kleine tasjes. 1 geel en 1 blauw, 2 gestreept. Wat wordt in dit geval de dominante kleur? Ach, en wanneer hebben we dan die kleine tasjes, voor de Kerst? Een dwaze conversatie die de wetten van Mendel even laat passeren.

Na 50 km.houden we een wat langere drink/eetstop vlak bij een riviertje. Een kudde koeien badend in en langs het water levert prachtige plaatjes op. Langs de stroom staan groepen palmen en een vrouw staat in de stroom haar was te doen. Een brede strook aarde bij de rivier zuigt water op en tientallen vlinders in allerlei kleuren, zuigen mineralen op uit deze natte leem. We liggen of zitten onder grote mangobomen en doen ons tegoed aan ons brood, fruit en de door Adama gesneden meloenstukken. We genieten van de mooie omgeving, de heerlijke temperatuur,rond 35 graden en de ontspanning van het rustige fietsen. Geen lange dagmarsen meer. Ons eindpunt komt in zicht.

Bij km.paal 300 naar Ouigouya hebben we nog een korte fotostop gemaakt. Onder het fietsen passeren ons veel busjes vol mensen en enorme massa's bagage op het dak, vaak geiten en schapen. Die hangen, liggen of staan op het dak. Wij gillen dan: Nee, we worden nu vegetariers.

Bij ons volgende cola-stop zagen we hoe een geit werd geslacht, zo langs de weg. Ook hiervan is in de fotoreportage verslag gedaan.

Nog steeds genieten we van elke dag dat we samen op weg zijn. Onze Burkina-shirts worden overal vol bewondering bekeken. We herkennen die blik: die van de collector-items. Bij de laatste cola-stop ging een man in een kanten kleed voor ons op de knieen. Het werd wel even hilarisch, toen hij zei Adama te heten. Lachtend reden we weer verder en laat de truck nu toch 4 km. verder al een mooie kampplek hebben gevonden.

Nu tentje opzetten, douchen, gezellig eten, natafelen en lekker slapen.

Ik denk af en toe toch wel eens aan hoe het straks moet in Nederland. Wennen aan de winterkou, dikke kleren aan! Niet meer buiten leven!! Nee, we richten onze gedachten maar weer gauw op onze reisdoelen en gaan hier intens van genieten.

Addy

Tjaarda

Aangekomen in Burina. Ik neem de vrijheid op vanavond op jullie te toasten. Een fugeltsje gevuld met Beerinnenburg van de Weduwe Joustra!
Proost!

jose perey

Leuk geschreven ada.Ja voor je het weet ben je weer thuis.Nu nog maar genieten van alle feestjes.Veel plezier voor jullie allemaal! Dikke knuffel

Klaas van der Wijk

En er staat ons een strenge winter te wachten!Volgens berekeningen wordt het net zo'n strenge winter als de vorige! Geniet dus nog maar even van de warmte [hitte]Addy mag nog even van de subtropen genieten. Van 2 dec, tot 10 dec. gaan we naar Israel. Nog veel plezier bij alle feesten Hart. Groeten aan de hele ploeg en een speciale en veel liefsvoor Addy. Klaas

anneke van de vrie

geniet nog maar even van het buiten leven en de sfeer daar addy. het is hier al koud en nat en vroeg donker!
liefs en knuffel van anneke

arie en carmen

lieve addy en alle kanjers wat genieten wy van jullie verhalen eind in zicht t laatste stukje zou ik wel by jou achterop willin zitten om de intocht te willen meemaken . lest best nog veel plezier dikke kus van ons.

Hans Romeyn

Beste mensen,

wat een fantastische toch hebben jullie er (bijna) opzitten. Jullie hebben heel veel ontberingen doorgemaakt, maar ook heel veel mooie dingen met en voor elkaar beleefd. Dit moet een ervaring zijn die je je hele leven niet vergeet. Bovendien hebben jullie met de fietstocht een prachtig goed doel gesteund!!
Helaas zijn er minder leuke dingen onderweg gebeurd. In Limmen en omgeving hebben wij daar natuurlijk ook het nodige over meegekregen.
Ik hoop dat de ervaring die jullie nu hebben opgedaan een verrijking voor je verdere leven mag zijn. Ik wens jullie allemaal ook weer een goede thuisreis en alvast een hartelijk welkom terug!!!

Hans Romeyn,
burgemeester Heiloo

pastor Herman Helsloot

Met veel respect kijk ik vandaag terug naar jullie monstertocht. Ik heb genoten van alle verslagen en de foto's. Het is voor jullie allemaal een overgetelijke ervaring geweest, iets wat je je hele leven met je mee zal dragen. Maar ook voor mij hebben jullie die grote verre wereld van Afrika een beetje dichter bij gebracht. Wij blijven denken aan Co en zijn gezin. Een goede thuisreis gewenst en graag tot ziens

Jan Boelen

Graag wil jullie van harte feliciteren met het behalen van de finish van jullie monstertocht. Ik heb genoten van de verhalen en de foto's. Deze belevenis zal jullie je leven lang bijblijven, daar ben ik van overtuigd. Uit de verhalen kwam duidelijk naar voren de verdieping die de ervaringen van de tocht bij jullie in je leven heeft teweeggebracht.
Vooral de ontmoetingen met de Afrikaanse bevolking spraken tot de verbeelding.
Geweldig wat jullie hebben gepresteerd en de tegenslagen hebben overwonnen.
Ik wens iedereen een goede thuisreis en wellicht tot ziens.